Így előzhetőek meg a mentőbalesetek
A mentőautók szirénázva is legfeljebb plusz 30 kilométer per órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet. Ezzel az Országos Mentőszolgálat a saját gépkocsivezetői számára is biztonsági határt húz.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például 50 kilométer per óra sebességkorlátozású útszakaszon szirénázva maximum 80 kilométer per óra sebességgel haladhat a mentőautó, de
kereszteződésbe érve a piros lámpán maximális körültekintéssel, megkülönböztető jelzéseket használva is legfeljebb 30 kilométer per óra sebességgel hajthat át.
Az ennél nagyobb mértékű sebességtúllépés jelentősen növeli a súlyos balesetek kockázatát, amely ekkor már nincs arányban a sikeres életmentés esélyének a gyorsaságtól remélt növekedésével.
A mentő-vezető gyakorlatilag a sebessége megfelelő megválasztásával adhat lehetőséget önmagának és a másik közlekedőnek ahhoz, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre észlelésre, döntésre és cselekvésre, az akadálytalan továbbhaladás biztosítására
– mondta Melegh Gábor igazságügyi szakértő.
Jelenleg évente átlagosan 70 súlyos mentőbaleset történik Magyarországon. Az utakon közlekedők edukációját szolgáló kampányok és a szirénázó járművekre vonatkozó biztonsági szabályok együttesen alkalmasak lehetnek a mentőbalesetek megelőzésére és a mentők biztonságos és gyors közlekedésének elősegítésére.
A KRESZ megfogalmazása szerint:
- A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője – a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve – a közúti jelzéseket, továbbá a 24–43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.
- Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.