Több mint 130 ezer biciklit tart nyilván a BikeSafe, ahová várják a rollereket és más elektromos járműveket is

2023.12.05. 13:27
Már rollereket és más elektromos járműveket is fogad a BikeSafe.hu adatbázisa, amely eddig elsősorban az ellopott kerékpárok tulajdonosokhoz való visszakerülését segítette – közölte az Indexszel a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke.

Garamvölgyi László szerint a Magyarországon évente ellopott több mint 3000 kétkerekű jármű nagy része azonosítatlan, így sosem kerül meg. A tulajdonosok általában nem rendelkeznek bizonylatokkal, és a körözésben érdemlegesen használható fényképet sem tudnak szolgáltatni, ami nehezíti a nyomozó hatóság munkáját. Néhány lopott jármű minden évben megkerül, de nyilvántartás híján nem tudják, ki a gazdája, így nincs kinek visszaadni.

Egy adatbázis rendszámmal nem rendelkező kétkerekűeknek

A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke hozzátette: a problémák kezelésére tíz éve a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával indult a BikeSafe kerékpár-regisztrációs rendszer, amelyben ma már több mint 130 ezer bicikli található.

Már nemcsak kerékpárokat, hanem rollereket és más, rendszámmal nem rendelkező kétkerekű járműveket, mikromobilitási eszközöket is fogad az adatbázis

– tájékoztatott Garamvölgyi László, aki hozzátette: a tulajdonosok egyszeri díj ellenében, postai úton megkapják a járművek névre szóló fényképes plasztik törzskönyvét és biztonsági matricáját, amelyhez egyéves baleset-biztosítás is tartozik.

Az Országos Rendőr-főkapitányság is a BikeSafe mellett kötelezte el magát,

így a rendszer nemcsak online, hanem a rendőrség közreműködésével valamennyi rendőr-főkapitányságon elérhető, ahol az adatbázisba ingyenesen előregisztrálják a járműveket.

Az elektromos rollerek és a tömjénfüst

Mint arról korábban az Index beszámolt: a döntéshozók úgy félnek az elektromos roller mint közlekedési eszköz jogi szabályozásától, mint „ördög a tömjénfüsttől”.

Nem is olyan régen az alkotmánybírák utasították vissza az e-rollerek használatára vonatkozó szabályozás érdemi alkotmányjogi vizsgálatát, míg a közlekedési miniszter újabb halasztást jelentett be: csak 2024 első felére ígérte a szabályozás kiegészítését, míg az új KRESZ-t egy-két évvel későbbre.