A Volánbusz szerint nem okozott káoszt a sztrájk, de nem tudni, mi lesz hétfőn
További Belföld cikkek
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke a Facebookon azt írta: büszke a sztrájkban részt vevőkre, akik szerinte megmutatták, mire képesek.
„A mai nap volt a főpróba, és mivel vezénylési trükkökkel a SZAKSZ kemény magját a mai napra több telephelyen nem vezényelték, így óriási tartalékkal rendelkezünk, és a december 11. napjára meghirdetett munkabeszüntetésünkkel fogunk igazán nagyot csapni a munkáltató és a tulajdonos asztalára” – fogalmazott az elnök.
Az érdekvédelmi szervezet megyei bontásban megadta, hogy a buszvezetők hány százaléka csatlakozott a sztrájkhoz. Eszerint 0 és 95 százalék között mozog a vasárnap munkát fel nem vevő sofőrök száma.
Az összesítőjük szerint Bács-Kiskun vármegyében minden buszvezető felvette a munkát. Hét olyan vármegye akad, ahol a sztrájkolók aránya elérte, illetve meghaladta az 50 százalékot: Baranyában 90, Fejér vármegyében 60, Győr-Moson-Sopronban 55, Hajdú-Biharban 50, Komárom-Esztergom vármegyében 55, Pest vármegyében 55, Somogyban 95 százalék csatlakozott a munkabeszüntetéshez.
Békés vármegyéből nem volt adata a szakszervezetnek.
A mai nap volt a sztrájkunk előjátéka, a hétfői napon fog múlni az, hogy milyen további lépéseket jelent be szakszervezetünk operatív vezetése
– jegyezték meg a Dobi István szakszervezeti elnök nevével kiadott közleményben.
A szakszervezet szerint a sztrájkra azért van szükség, mert elakadtak a bérfejlesztési tárgyalások. Az érdekvédelmi képviselet 2024-re 25 százalékos béremelést szeretne, erre az igényre azonban a Volánbusz Zrt. november 24-ig nem válaszolt, ezért folyamodtak a munkabeszüntetéshez.
A társaság viszont azért tartja indokolatlannak a sztrájkot, mert szerinte a vita nem a sztrájk lehetőségéről, hanem az időzítéséről szól.
A közlekedésért is felelős Lázár János miniszter a 25 százalékos béremelésre úgy reagált: teljesen irreális és eltúlzott.
A tervek szerint a december 10–11-i munkabeszüntetések alatt az elégséges szolgáltatás keretében az első nap a járatok 80, a második nap pedig az 55 százaléka közlekedni fog, ez azt jelenti, hogy a Volánbusz a két nap során összesen mintegy 23 ezer kieső járattal tervez országszerte.
Korábban a szakszervezet azt közölte, ha a kétnapos munkabeszüntetés hatására nem ül le tárgyalni velük a munkáltató, január 7–8-án ismét sztrájkba lépnek.
Reagált a Volánbusz is
A Volánbusz is megszólalt a sztrájkkal kapcsolatban. A társaság közölte: nem okozott sem káoszt, sem jelentősebb fennakadást a munkabeszüntetés első napja. Az autóbusz-vezetők többsége a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért – tették hozzá.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által meghirdetett munkabeszüntetés első napján tapasztaltak szerint a Volánbusz munkavállalóinak óriási többsége nem támogatja a bérkövetelések érvényesítésének legradikálisabb módját, s az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően első lépésben mindenekelőtt a tárgyalóasztal mellett törekedne megállapodásra, hiszen az 2023 vonatkozásában is eredményre vezetett
– fogalmazott a Volánbusz.
Mint írják, a vasárnap 16 órakor összesített adatok szerint – a szakszervezet számításaival ellentétben – a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők száma nem érte el a hétszázat, aránya pedig a teljes állományukhoz képest 6 százalék, az advent második vasárnapján dolgozók létszámához képest 22 százalék volt.
Ennek alapján az előzetes adatok szerint a nyilvánosságra hozott, esetlegesen nem közlekedő járatok körülbelül 75 százaléka mégis menetrend szerint közlekedett – olvasható a Volánbusz kommünikéjében.