Reagált a minisztérium a Budapest-bérletre, szó sem volt a hosszabbításról

2024.01.05. 10:48
A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) csak a 2022-es elszámolási igényéről akart megegyezni a fővárossal és a BKK-val, az agglomerációs megállapodás meghosszabbításáról és a normatív támogatásról nem esett szó – ez derült ki a 444 által nyilvánosságra hozott levélből. A tárca megerősítette a HÉV-járatok ritkítását és azt is, hogy március elsejétől új, országos tarifa jön.

Az Index birtokába került levelezés alapján, amely Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója között zajlott, a 2020 óta változatlan, évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 8,6 milliárd forintot kért a MÁV-HÉV és a Volánbusz Budapesten közlekedő járatainak ellentételezésére, amit a BKK nem fogadott el.

Emellett az ÉKM jelezte a BKK-nak, hogy idén a Fővárosi Önkormányzat nem kapja meg a törvény alapján neki járó 12 milliárdos állami tömegközlekedési támogatást.

December 31-én lejártak a szerződések, és a Fővárosi Önkormányzat elveszítette jogát, hogy a HÉV és az agglomerációs Volán-járatok menetrendjét alakítsa, valamint megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja is.

Az ügynek több fejleménye is volt a napokban:

Pénteken az is kiderült, hogy a BKK vizsgálatot indít, hogy kiderítse, hogyan kerülhetett az Index birtokába az a levelezés, amelyet Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója írt a cég igazgatósági tagjainak.

Walter Katalin szerint a cégnél azon dolgoznak, hogy a Budapest-bérlet megszűnése miatt érintett közlekedők a lehető legegyszerűbb módon juthassanak el A-ból B-be. A vezérigazgató az ATV Start című műsorában azt is elmondta: bízik abban, hogy az eddigi közlekedési struktúra nem ér véget március elsejével, és „elfogadhatatlannak” tartja ennek a lehetőségét.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nem tett ajánlatot

Pénteken a 444 beszámolt arról, hogy a birtokukba került dokumentumok szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nem tett ajánlatot az agglomerációs megállapodás meghosszabbítására, csak a 2022-es évet akarta elszámolni.

Mint írják, a minisztérium jelezte a BKK-nak, hogy Budapest 2024-ben nem fogja megkapni a törvény alapján járó évi 12 milliárdos állami tömegközlekedési támogatást, melyet bizonyít az ÉKM BKK-nak december 20-án elküldött levele is. Ez a 2022-es év elszámolásáról szóló megállapodást tartalmazta, és Karácsony Gergelyék a lap szerint ezt utasították el, nem az agglomerációs együttműködés meghosszabbítását.

Rossz állapotban a HÉV-szerelvények, ritkítják a járatokat

Karácsony Gergely elmondta, hogy az ÉKM ritkítani akarja a HÉV-eket, mivel nagyon rossz állapotban vannak a járművek, és ez is az oka annak, hogy a tárca nem akar megegyezni a fővárossal.

A 444 által megszerzett dokumentumok is megerősítik mindezt. Mint írják, a MÁV-HÉV december elején tájékoztatta a BKK-t, hogy járműhiány miatt 2024-től kevesebb szerelvény tud forgalomba állni, ezért kérték a szentendrei és a ráckevei vonalak ritkítását, azonban a BKK ezt elutasította, de ennek ellenére január második hetétől ritkábban járnak a HÉV-ek ezeken a vonalakon.

A lap kérdésére a BKK ezt megerősítette. Hozzátették, hogy a menetrend végső jóváhagyása az ÉKM hatásköre, és mivel az agglomerációs megállapodás december 31-én lejárt, a főváros nem vétózhatja meg a menetrendi módosítást.

Az ÉKM sajtófőnöke, Krakkó Ákos azt is elmondta, hogy március elsejétől új, országos tarifákat vezetnek be, ezek kidolgozása folyamatban van. A részleteket Lázár János miniszter jelenti majd be.

„A kormány jól, az utasok rosszul járnak”

Karácsony Gergely főpolgármester pénteken közzétett Instagram-bejegyzése szerint a Budapest-bérlet megszűnésével „a kormány jól, de az utasok és a főváros rosszul járna”.

Indoklása szerint az utasok és a főváros azért járna rosszul, mert

  • két bérletet kell venni egy helyett,
  • ritkulnak a járatok, és
  • kevesebb pénz jut működtetésre és felújításra.

A kormány pedig jól járna, hiszen

  • még több jegybevételhez jut,
  • kevesebb szolgáltatást nyújt, és
  • lenyúlja a főváros eddigi közlekedési támogatását.