Idén nyáron még biztosan maradnak a fizetési kapuk a horvát autópályákon
További Belföld cikkek
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
A horvát kormány eleve elvetette a másutt már bevált matrica bevezetésének ötletét. Oleg Butković tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter közölte, hogy rámpák és fizetőkabinok helyett minden felhasználónak speciális számlája lesz, ahonnan az autópályára be- és onnan lehajtáskor pénzt vonnak le. A díjat a megtett táv és a jármű kategóriája alapján számolják majd ki, és a rendszám alapján fizettetik meg.
Új díjbeszedési rendszer kontra matrica
Eredetileg 2022-ben be akarták vezetni az új díjbeszedési rendszert, ám ehelyett – jelen állás szerint – csak 2024 végétől válik általánossá. A beruházás mintegy százmillió euróba kerül.
A kilométerenkénti elszámolás helyett sokan a matrica bevezetése mellett kardoskodnak. Ivan Dadić professzor, a zágrábi közlekedéstudományi kar volt dékánja az Euractiv hírportálnak azt nyilatkozta:
Csak a matricával lehet megakadályozni a torlódásokat a horvát autópályákon.
Úgy vélekedett, hogy a tervezett technológia túl költséges, a matrica sokkal előnyösebb. Egy érdekes ötlettel is előrukkolt. Azt javasolta tudniillik, hogy az osztrák, magyar vagy szlovén matricát vásárlók szabadon közlekedhessenek a horvát autópályákon, és a matricákból származó bevételek megoszlanának az adott országok autópálya-kezelői között. Mint megjegyezte, a sztrádákon vannak olyan létesítmények, például benzinkutak, amelyeket sokan ma nem használnak, mert nem fizetnek útdíjat. A matricák bevezetése után viszont használnák, ami megnövelné az adott létesítmények forgalmát.
Mások a szlovénokat hozzák fel példának, ahol 2022-ben az autópálya-matrica értékesítéséből 494 millió euró folyt be, miközben Horvátországban, ahol kétszer annyi kilométer autópálya van, csupán 398 millió euró útdíj jött össze.
Nem áll le a horvát autópálya-építés
A következő években sem áll le az autópályák építése Horvátországban. A tervek szerint tovább építik többek között az A1-es sztrádát Dubrovnikig, valamint a szlovén határtól Kraljevicáig tartó A7-est a tengerparton előbb Novi Vinodolski, majd Senj felé. Meghosszabbítják a zágrábi elkerülő 3. sávját és az A1-es Zágráb–Karlovac–Bosiljevo közötti 3. sávját is. Csak 2024-ben mintegy 150 millió eurót fektetnek be az építési és karbantartási munkákba. A korábbiaknál nagyobb hangsúlyt helyeznek a pihenőhelyek korszerűsítésére, zajvédő falak építésére, továbbá a meglévő világítás LED-es lámpatestekre való cseréjére.
Hídhasználatért nem kell fizetni
Idén nyáron tehát még fizetőkapukkal találkoznak a magyar autósok a horvát sztrádákon. Összegyűjtöttük, hogy hol mennyit kell fizetni az út használatáért.
Határátlépés után
- Gorican–Zágráb szakasz: 5,8 euró
Rijeka és Isztria
- Zágráb–Rijeka: 9,2 euró (összesen: 15 euró),
- Rijeka–Pula (Medulin): 10 euró (összesen: 15,8 euró),
- Rijeka–Rovinj: 8,2 euró (összesen: 14 euró),
- Rijeka–Porec: 9,4 euró (összesen: 15,2 euró),
- Rijeka–Umag: 11,8 euró (összesen: 17,6 euró).
Kvarner régió
- Zágráb–Krk sziget: 8,1 euró (összesen: 13,9 euró),
- Zágráb–Rab szigeti komplehajtó: 7,9 euró (összesen: 13,7 euró), a komp díja (3,32 euró/felnőttjegy, 1,46 euró/gyerekjegy, 15,26 euró/autó)
- Zágráb–Pag szigeti komplehajtó: 11,4 euro (összesen: 17,2 euro), a komp díja (3,32 euró/felnőttjegy, 1,66 euró/gyerekjegy, 14,86 euró/autó)
- Krki híd: ingyenes.
Dalmácia
- Zágráb–Zadar észak (Vir sziget, Nin) szakasz: 16 euró (összesen: 21,8 euró)
- Zágráb–Zadar déli szakasz: 16,5 euró (összesen: 22,3 euró)
- Zágráb–Biograd: 17,6 euró (összesen: 23,4 euró)
- Zágráb–Vodice, Murter szigeti lehajtó: 18,9 euró (összesen: 24,7 euró)
- Zágráb–Sibenik: 20,1 euró (összesen: 25,9 euró)
- Zágráb–Trogir: 22,1 euró (összesen: 27,9 euró)
- Zágráb–Split (Brac, Hvar): 24 euró (összesen: 29,8 euró)
- Zágráb–Makarska: 27 euró (összesen: 32,8 euró)
- Zágráb–Ploce (Peljesac, Korcula): 30,6 euró (összesen: 36,4 euró)
- Peljesac híd: ingyenes.
Hogyan kerülhető el a sorban állás?
Vagyis 2024-re is javasolt ENC-készülék használata, amellyel elkerülhetők a fizetőkapuk előtti nagyobb sorban állások, ugyanis az autópálya-üzemeltetők külön sávot/kaput tartanak fent az ENC-vel utazóknak. Így nem kell beállni az esetenként kilométeres sorokba a készpénzes vagy kártyás fizetéshez, mert az eszköz megállás nélküli, elektronikus fizetést tesz lehetővé.
A masinát azonban meg kell venni vagy bérelni, aztán fel kell tölteni az egyenleget. Turistaként egy oda-vissza útra nem éri meg megvásárolni, de sok helyütt lehet bérelni. A feltöltési csomag tartalmazza a 21,74 százalékos díjkedvezményt, amely nagyjából fedezi a kütyü bérleti díját.
Használata egyszerű. Nem kell tölteni, bekapcsolni, bármit beállítani rajta, csak a szélvédőre kell rögzíteni, és a kapuknál az ENC feliratú sávot használni.
A sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. Lehajtáskor ugyanígy kell eljárni. A fel- és lehajtásokat az eszköz regisztrálja, ami alapján megállapítják a használat pontos díját és a különbözettel együtt elszámolják.
(Borítókép: Az Adriai-tenger partjára tartó autók sorban állnak a Zágráb bejáratánál lévő fizetőkapuknál 2020. augusztus 1-jén. Fotó: Denis Lovrovic / AFP)