Itt a nagy KRESZ-átalakítás: rendszám a robogón, ilyen tábla nincs is
További Belföld cikkek
- Karácsony Gergely: Budapest gazdasági válság mélypontján van
- Már a következő folyamat is elindult a Menczer Tamás elleni feljelentés ügyében
- Navracsics Tibor: Amit most Menczer Tamás nyakába akarnak varrni, azt nem ő kezdte
- A Meta ismét törölte Toroczkai László Facebook-oldalát
- Kisiklott egy villamos a XIV. kerületben, miután összeütközött egy busszal, többen megsérültek
Számos autós tapasztalhatta már, hogy több fővárosi kerületben kizárólagos lakossági parkolóhelyeket hoztak létre. Azok a sofőrök, akik például Budapesten Erzsébetvárosban vagy Újlipótvárosban este hat és reggel hét között ilyen helyeken parkolnak, ám nem a kerületben laknak, súlyos büntetésre számíthatnak. Egy szakértő szerint előfordul, hogy nem csak a KRESZ-ben szereplő táblákat helyeznek ki, vagyis
a kerületek nem megfelelő közlekedési táblákkal hívják fel az autósok figyelmét a változásra.
,,A KRESZ-ben nem szereplő tábláknak a használatát nem támogatom” – jelentette ki Gyulainé dr. Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottság Alelnöke. A különféle új, az extra KRESZ-ben nem szereplő táblák csak összezavarják az autósokat.
Nem is büntethetnének?
A szakjogász szerint ha bekerülne a KRESZ-be például egy kizárólagos lakossági övezetre vonatkozó, új közlekedési tábla, akkor jogos, hogy a sofőr pénzbírságot kap, ám ennek hiányában a KRESZ-ben szereplő táblákat kell alkalmazni. Ha ilyen nincs, akkor nem lehetne kizárólagos lakossági övezetet sem kialakítani.
Az iskolák környezetében, ha kint van a sebességkorlátozási tábla, kint van a gyerekveszélytábla vagy a gyalogos átkelőhelyet jelző – ezeket egy sulizóna tábla mind lefedné
– mondta a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottság Alelnöke, aki szerint ,,nagyon sokan, sajnos, rutinból közlekednek, ezért célszerű minden jelentős változásra felhívni a figyelmet. Ma már annyi kommunikációs csatorna van online, a legkülönfélébb helyi lapok útján, hogy azt gondolom, tájékoztatni kell a lakosságot a változásokról”.
Vizsga hetven év felett?
Mint ismeretes, az Építési és Közlekedési Minisztérium széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében kezdi meg a KRESZ-reformot, erről itt írtunk korábban.
A KRESZ-reform öt fő témakörben zajlik, a jogszabályok felülvizsgálatával:
- a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályok,
- a humán tényezők,
- a szankciórendszer,
- az infrastruktúra,
- a járműműszaki feltételrendszer.
A közlekedési szakjogász szerint a változásban továbbra sem a büntetés súlyosságának foka számít, amely elsősorban visszatartó erővel bír, ,,hanem a bizonyosan bekövetkező büntetés, hogy ne lehessen megúszni valamilyen szabályszegést. A büntetés mértékének emelésénél fontosabbnak tartom az ellenőrzésnek a fokozását”.
Az Index tavaly májusban írt arról a tervezetről, miszerint az Európai Unió felére csökkentené a halálos balesetek számát 2030-ig, és ennek érdekében szigorúbb szabályozást vezetne be az idős sofőrök vezetői engedélyének hosszabbításához. A tervezet arról szólt, hogy a 70 évnél idősebbeknek az orvosi vizsgálat mellett egy KRESZ-tesztet is ki kell majd tölteniük, ha meg akarják tartani jogosítványukat.
Az Index által megkérdezett szakértőnek erről is határozott álláspontja van:
,,Nem ismertek azok a számok, amelyek azt támasztanák alá, hogy az idősebb vezetők súlyosabb vagy komolyabb baleseteket okoznak.” Éppen ezért az sem tartja célszerűnek, hogy a 70 évnél idősebbek az orvosi alkalmassági mellett KRESZ-tesztet töltsenek ki, arról nem is szólva, hogy Európában sok helyen nincs is olyan kötelező orvosi vizsgálat, amely Magyarországon évtizedek óta működik.
Változás a B kategóriás jogsinál?
Jelenleg B kategóriás jogosítvánnyal 50 köbcentis motort lehet jogszerűen vezetni. Korábban többször felmerült a kérdés, hogy ez kiterjeszthető-e a 125 köbcentis motorokra is, és erre válasz lehet Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató érvelése, miszerint ezt azért nem volna jó gyakorlat, mert „a két jármű más kezelési módot igényel” — hangsúlyozta Köves Szilárd, vezetéstechnikai oktató.
Kézzel vagy lábbal váltani nem ugyanaz. Most létezik olyan lehetőség, hogy könnyített tanfolyammal át lehet ülni 125 köbcentire, ám csak B kategóriás jogosítvánnyal veszélyes lehet.
Az oktató azt mondja, hogy ők maximális KRESZ-betartást oktatnak, de ugyanilyen fontos tartja azt, hogy ezzel együtt egyfajta közlekedési szemléletet is átadjanak. Ha valaki egy 30-as táblánál például 33-al megy, mert ezt kívánja a forgalmi helyzet, akkor ez nem ördögtől való, de ezzel senki ne érezze magát feljogosítva arra, gyorsan hajtson vagy száguldozzon.
Köves Szilárd mond egy másik példát is. ,,Egy olyan úton, ahol kerékpárosok mellett szeretnénk elhaladni, és vannak záróvonalak, oktatóként nem mutathatom meg a tanulóvezetőnek, hogy az út egyébként alkalmas lenne arra is, hogy elhaladjon mellette. A kerékpáros nem érti, miért megyünk mögötte, az egész forgalom nem érti, miért nem kerüljük ki. Ezek olyan közlekedésszervezési anomáliák, amelyek a sikeres vizsgát megnehezítik, meg sem érintjük a záróvonalat, és száz métereken keresztül kísérjük a kerékpárost.”
Kellenek a változások
A megszólalók szerint időszerű a KRESZ módosítása, a mikromobilitási eszközök besorolása. Köves Szilárd szerint egyértelmű azonosítás szükséges, „a robogóknál rendszámra lenne szükség. Emellett időszerű változásnak tartaná annak meghatározását is, hogy a jövőben a roller vagy a segway milyen feltételekkel és hol közlekedhetne.
Az új szabályozás kialakítására Lázár János építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat.
(Borítókép: A Nemzetközi Automobil Szövetség és a Magyar Autóklub európai közlekedésbiztonsági versenyének résztvevői a fővárosi Tüskecsarnokban, 2018. szeptember 7-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)