2024. június 26. 18:00
Szlovákia
Románia
Frankfurt Arena III. forduló
2024. június 26. 18:00
Ukrajna
Belgium
StuttgartArena III. forduló
2024. június 26. 21:00
Georgia
Portugália
Arena AufSchalke III. forduló
2024. június 26. 21:00
Csehország
Törökország

Az ár és az íz mellett a biztonság is szempont az élelmiszerek vásárlásánál

2024.06.07. 16:19
Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében „Safe2Eat” néven 18 országban indít átfogó kampányt, amelybe Magyarország a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakmai támogatásával kapcsolódik be. Június 7-e az élelmiszerbiztonság világnapja.

Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában évente 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésekben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszerkezelési gyakorlatára vezethető vissza. Mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, csak a szemléletformálás lehet célravezető.

Nehezen emészthető információk

Az EU tizennyolc országában (például Ausztriában, Csehországban, Görögországban és Romániában) most induló „Safe2Eat” kampánnyal az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) fejleszteni szeretné a lakosság élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos tudatosságát. Magyarországon az EFSA fő partnere a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Az EFSA 2023-as kutatása szerint az európaiak 70 százaléka érdeklődik az élelmiszerbiztonság iránt. Ugyanakkor körülbelül 60 százalékuk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és közérthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt. Szeretnék elérni, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaiknál a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni.

A kampány témái közé tartoznak:

  • az élelmiszer-eredetű megbetegedések,
  • a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák,
  • az élelmiszerjelölés olvasásának fontossága, vagy
  • az élelmiszerhulladék-csökkentési gyakorlatok bemutatása.

Adalékanyagok, élelmiszer-allergének

A kampány szervezői szerint hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is.

Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek. Az EU szigorú élelmiszerbiztonsági előírásainak köszönhetően mindig biztosak lehetnek abban, hogy a megvásárolt és elfogyasztott élelmiszerek biztonságosak. A Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között

– hangsúlyozta a kampány kapcsán Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.