A Gránit Banknál megtörtént a kártalanítás az AppStore-incidens miatt

2024.06.30. 11:47
A Gránit Banknál vasárnap megtörtént az ügyfelek kártalanítása. A hivatalos közlemény szerint megérkeztek a visszatérítések a számlájukra a jogosulatlan AppStore terhelések miatt. Sőt, az OTP ügyfelei is folyamatosan megkapják a jogosulatlanul levont összegeket.

Korábban az Index is megírta, hogy a Magyar Nemzeti Bank az ügyfelek haladéktalan kártalanítására szólította fel a bankokat, miután szerdán több olvasónk is azt írta, hogy az Apple Pay váratlanul és teljesen indokolatlanul több tranzakciót is végrehajtott.

A probléma szinte az összes bankot érintette, az OTP ezért felvette a kapcsolatot az Apple-lel. Egyik olvasónktól mindössze 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, így a bankja tiltotta a kártyáját.

A jegybank tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését már megkezdte. A bank kifogásolta a pénzintézetek panaszkezelési gyakorlatát, hogy elfogadhatatlannak tartják az ügyfelek Apple felé terelését. A hiba következtében a magyar ügyfeleknél szerdán 18–20 óra között mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben. 

Az MNB információi szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a pénteki újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak.

A Gránit Bank is azonnal cselekedett

A Gránit Bank közleményében azt írta, hogy párhuzamosan több intézkedést tett ügyfelei pénzének biztonsága érdekében.

az egyik ilyen, hogy RÖGTÖN FELVETTE A KAPCSOLATOT AZ APPLE-LEL, LETILTOTTA A JOGTALAN  TERHELÉSEKET INDÍTÓ KERESKEDŐI PLATFORMOT, ÉS MÉG AZ INCIDENS ÉJJELÉN SMS-T KÜLDÖTT  VALAMENNYI BANKI MOBILALKALMAZÁSSAL RENDELKEZŐ ÜGYFELÉNEK, AMELYBEN FIGYELMEZTETTE ŐKET, HOGY BIZTONSÁGUK ÉRDEKÉBEN ÁLLÍTSÁK MINIMUMRA KÁRTYÁIK ONLINE LIMITÉT, AMELYET VALÓS FIZETÉSHEZ BÁRMIKOR MÓDOSÍTHATNAK. 

A Gránit Bank ügyfelei ugyanis a mobilbankhoz tartozó applikációban egy mozdulattal átállíthatják kártyáik ATM-, POS- és online limitét külön-külön. A figyelmeztetés hatására az elmúlt napokban húszszorosára nőtt a limitállítások száma.

Mint írják, a banknak a Bankszövetség és a kártyatársaságok mellett az Apple-lel is folyamatos volt a kapcsolata. A jogtalan terhelésekre vonatkozó bejelentést követően az Apple azonnal tájékoztatta a bankot, hogy a probléma ismert a számukra, dolgoznak a megoldáson, és orvosolják a hibát. 

Vasárnap meg is érkeztek a jóváírások az Apple-től, amelyek meg is jelentek a károsult ügyfelek számláján. Információink szerint az OTP is megkezdte az ügyfelei kártalanítsását. 

A Revolut regionális csapata péntek délután szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében tudatta, hogy ők is észlelték a magyar Apple Store-felhasználóknál előforduló problémákat. 

Az elmúlt 48 órában több magyar bank is indokolatlan kártyaterhelést kapott egy külső szolgáltató, az Apple műszaki problémája miatt. Korlátozott számú Revolut-ügyfelet is érintett ez a működési zavar, amelyet iparági szinten azonosítottak Magyarországon

– fogalmazott a Revolut a kommünikében.

Hozzátették: helyi csapatuk azon van, hogy az érintettekkel együttműködve a vitás tételeket haladéktalanul rendezzék, majd visszafizessék az összegeket a károsult ügyfeleknek.