A Fanta-botrány után most a Piros Aranynál találtak egy furcsaságot
További Belföld cikkek
- Hónapok óta rossz a Szent Koronát óvó vitrin, veszélyben a koronázási ékszerek
- Szájer József: Trump győzelmét semmilyen mérce szerint nem lehet megkérdőjelezni
- Pénteken is felborul a közlekedés Budapesten
- Szombattól félpályás lezárás lesz egy fontos fővárosi felüljárón
- Négy kategóriában osztották ki az év leggondoskodóbb vállalatainak a beneFit Prize 2024 díjat
Az előző héten a Fanta narancstartalmából lett közéleti ügy, miután kiderült, hogy több narancs lehet az Olaszországban árult termékben, mint a magyarországiban. Lázár János odáig ment, hogy a törvénymódosítás lehetőségét is felvetette.
Most egy magyar felhasználó töltött fel a TIkTokra egy videót, ahol azt mutatja be, hogy míg Olaszországban 0,99 euróba (jelen árfolyamon átszámítva nagyjából 387 forintba) kerül a Piros Arany, addig egy hazai üzletben 659 forintért lehet ugyanezt megvásárolni.
Annak, hogy mivel magyarázható a nagy árkülönbség (az olaszországi termékhez képest a Magyarországon kapható Piros Arany nagyjából 70 százalékkal drágább) a Pénzcentrum járt utána. Mint megjegyezték: elképzelhető, hogy az olaszországi termék akciós volt (bár ha az volt, akkor a videóból nem látszik, hogy mennyi lehetett az eredeti ára), de ilyen mértékű leárazás akkor sem valószínű.
A mostani esettel kapcsolatban idézték Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztőjének egyik korábbi nyilatkozatát, melyben azt mondta: a hazai gazdasági és szabályozási környezet miatt
egyes magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint más európai országokban,
ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márkák is, mint Magyarországon.
A különbség okai lehetnek többek közt az eltérő áfa, a csomagolóanyagok utáni díjak és a magyarországi kiskereskedelemre háruló kormányzati adóterhek, különadók. Braunmüller Lajos szerint a magyar élelmiszeripar hatékonyságának kérdését is felvetheti az, hogy a magyar termékeket külföldön olcsóbban tudják árulni.
Ezenkívül a verseny, vagy éppen annak hiánya is hatással lehet az árakra. A kisebb hazai piac kevésbé intenzív versenyt tesz lehetővé, ami elősegíti az áremeléseket. Ezzel szemben az európai piacon sokkal intenzívebbe a verseny, továbbá a magasabb infláció és a bérszínvonal is olyan tényezők, amelyek befolyásolhatják az árak alakulását – jegyezte meg a Pénzcentrum. (Bár az olasz és magyar bérek közti különbségekből inkább következne az, hogy idehaza olcsóbb legyen a termék.)