A szakértő elmondta, hogy szerinte lehet-e büntetőjogi felelőssége Sallai Nórának a balesetben

2024.10.11. 21:05
Korábban felvetődött, hogy akár Sallai Nórát, a Jóban Rosszban egykori színésznőjét is büntetőjogi felelősség terhelheti abban a balesetben, amelyben az ötéves kisfia meghalt. Most egy jogi szakértő beszélt arról, hogy megállhatja-e a helyét ez a feltételezés.

Hétfőn derült ki, hogy a tragikus balesetben életét vesztette a színésznő ötéves kisfia, és emiatt már halált okozó baleset ügyében zajlik a vizsgálat. Egy nap múlva pedig arról esett szó, hogy a gyorshajtó sofőr – aki a színésznő autójába csapódott bele nagy sebességgel – több évre börtönbe kerülhet, nem sokkal később viszont az is felvetődött, hogy rajta kívül akár Sallai Nórát is terhelheti büntetőjogi felelősség az elsőbbség megadásának elmulasztása miatt.

Kapcsolódó
Sallai Nóra ellen akár büntetőeljárás indulhat, a színésznő férje megszólalt az állapotáról

Sallai Nóra ellen akár büntetőeljárás indulhat, a színésznő férje megszólalt az állapotáról

Hogy pontosan kiket terhel büntetőjogi felelősség, azt egyelőre nem lehet tudni.

A Budapesti Autósok portálja még a baleset előtt kezdett el forgatni egy anyagot a megtévesztő sebesség fogalmáról, szakértők megszólaltatásával. Ezt az anyagot nemrég publikálták, és reflektáltak benne erre a konkrét esetre is. 

A portál videójában egyrészt Herpy Miklós, közlekedési ügyekkel foglalkozó ügyvéd beszélt arról, hogy mire terjed ki az elsőbbségadási kötelezettség. „Van olyan szituáció, amikor az elsőbbségnek a jogosultja lesz hibás a balesetért, sőt az is elképzelhető, hogy mind a ketten hibásak a balesetért” – mondta, még a balesettől függetlenül.

Ezt követően mutatták be a balesetről készült fedélzeti kamerás videót, amelyről a jogász azt mondta: 50 kilométer per óra volt a megengedett sebesség, így Sallai Nórával szemben (a KRESZ értelmében) 

az volt az elvárás, hogy ha itt valaki nagyságrendileg 50-nel jön – mint mondta, ebbe például még a 60 kilométer per órás sebesség beletartozhat – akkor neki meg tudja adni az elsőbbséget.

Herpy Miklós hozzátette: a videó alapján az feltételezhető, hogy a gyorshajtó BMW-s az ütközéskor nagyságrendileg 85 kilométer per óra körüli tempóval ütközhetett a színésznő Opeljének, és feltevése szerint a fékezést nagyjából 130 kilométer per órás sebességnél kezdhette meg.

A Budapesti Autósok hangsúlyozta, hogy mindez most csak feltevés, hiszen a hivatalos szakértői vizsgálat még zajlik.

A jogász megismételte, hogy Sallai Nórának ebben a közlekedési helyzetben arról kellett meggyőződnie, hogy 50-60 méteren belülről közeledik-e hozzá autó szabályos sebességgel (a videón az is látható volt, hogy amikor az Opel a kereszteződéshez ért, akkor a BMW nagyjából 100 méter távolságra lehetett). Herpy Miklós itt a távolságra utalva úgy vélekedett: „egy ilyen szituációban pillanatok alatt arra a következtetésre jutunk, hogy annyira messze van az a fényforrás, hogy nyugodtan kikanyarodhatunk tőle, mert biztonsággal meg fogjuk tudni ezt tenni.”

„Ezt nem lehet a nyakába varrni” Sallai Nórának

Mint mondta, külön-külön kell vizsgálni egy ilyen balesetben a két fél felelősségét. Sallai Nóra esetében az lesz a kérdés, hogy „a KRESZ által elvárt gondossággal járt-e el”, és ebbe nem tartozik bele az, hogy „hosszan kémlelje és fürkéssze, hogy az a távoli fényforrás nem-e jön 50 helyett 130-cal”.

Érteni kell, hogy az ilyen fokú sebességtúllépésből fakadó kockázatot – ezt egyébként rizikófokozásnak hívja a szakma – kizárólag a gyorshajtónak kell viselni. Ezt nem lehet a nyakába varrni annak, akinek elsőbbséget kell adnia

– fogalmazott Herpy MIklós.

Hozzátette: „tehát a színésznő esetében az lesz a kérdés, hogy […] a bizonyos kikanyarodástól balra eltekintve, 50-60-70 méteres távolságban közeledett-e jármű, aminek elsőbbséget kell adni”. „Meggyőződésem szerint nem”, tehát Sallai Nóra „kellő gondosság mellett elkezdhetett kikanyarodni a kereszteződésből  – mondta Herpy Miklós, majd leszögezte:

az is fontos, hogy már a baloldali sávban – tehát nem is a BMW sávjában – ütközött össze a két autó (miután a gyorshajtó pánikszerűen balra kormányzott, amikor meglátta az opelt). 

Ráadásul az Opel hátsó részét találta el a BMW, amiből Herpy Miklós szerint „teljesen nyilvánvaló, hogy ha ez a BMW-s a brutális tempó helyett szabályosan jött, 50-nel jött volna, akkor az Opel röhögve kihaladt volna előtte. Sőt, meggyőződésem, hogy majd a rendőrségi szakértő is arra a következtetésre fog jutni, hogy ha szabályosan jött volna a BMW-s, 50-nel, akkor lassító fékezése esetén egyrészt meg tudott volna állni ”, és az ütközés elkerülhető lett volna – mondta.

„Tömény életveszély” 

A jogász ezután áttért arra, hogy a BMW-st terheli-e a felelősség, és azt mondta: a sebességtúllépés egyértelmű, és városon belül „tömény életveszély” annyival mennyi, amennyivel ő haladt, legalábbis a videót látva. Sallai Nórával kapcsolatban pedig megjegyezte, hogy a KRESZ-ben lévő bizalmi elv alapján feltételezni lehet, hogy a többi közlekedő szabályosan halad,  ezért sem vethető fel a büntetőjogi felelősség a színésznővel szemben. 

„Ez az Opel szinte befejezte a kikanyarodást, már áttért a BMW-t nézve a baloldali sávba. „Tehát tök egyértelmű, hogy ha ez a BMW nem 130-cal, hanem mondjuk 60-70-nel jött volna”, akkor a baleset nem történik meg” – mondta Herpy Miklós, aki szerint ebből az a következtetés vonható le, hogy a BMW-s gyorshajtása „ok-okozati összefüggésben”  van a balesettel, és várhatóan ez fogja megalapozni az ő büntetőjogi felelősségét.

A teljes videó – amelyben a megtévesztő sebesség fogalmáról Major Róbert rendőr ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kara Közbiztonsági Tanszékének vezetője, valamint Melegh Gábor igazságügyi műszaki szakértő is részletesen beszélt – itt tekinthető meg:

Mindeközben egy kezdeményezés is útjára indult azért, hogy a balesethez hasonló tragédiák elkerülése érdekében módosítsák a törvényeket.