- Belföld
- kresz
- építési és közlekedési minisztérium
- lázár jános
- háttérbeszélgetés
- védelmi sáv
- követési távolság
- előzés
Készül az új KRESZ, jöhet az autókra az „Idős a volánnál” matrica
További Belföld cikkek
- Rónai Egon: Ha akkor nem rúgnak ki, az életem egészen másfele kanyarodik
- Nem akármilyen drogfogásról számolt be a budapesti rendőrség
- Egy sérült vízcső miatt péntektől egy szakaszon nem jár a 4-es, 6-os villamos
- Karácsonykor nem csak a gyertyák égtek, 154-szer hívták a tűzoltókat
- Magyar Péter videónaplóval válaszolt az őt ért támadásokra karácsonykor
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a munkában részt vevő szakértőkkel háttérbeszélgetést tartott az új KRESZ kialakításáról, amelybe a magyar szabályozásban eddig nem ismert elemet is bevezethetnek – írja a 24.hu.
Ilyen például, hogy nemcsak a kezdő vezetők jelezhetik a közlekedés többi résztvevője számára, hogy több türelmet igényelnek, hanem az idősebb vezetők is. Csak nekik nem egy „T” betűt kell felragasztaniuk, mint a tanuló vezetőknek, hanem az „Idős a volánnál” feliratú matricát. Konkrét matricakép még nincs, de az elképzelések szerint a veszélyjelző táblákra hajazó, piros háromszög alakú matrica lehet majd, ha elfogadják a javaslatot. A felragasztása senkinek sem lesz kötelező, önkéntes alapon megy.
A lap szerint bevezetnék a cipzárelvet a megszűnő sávoknál a haladás folyamatossága és a megállóból kiálló buszok kiállásának segítése érdekében, vagyis le kell mondani az elsőbbségről a megállóból kiálló busz vagy az elfogyó sávban haladó autós javára. A kedvezményezett járműnek viszont meg kell győződnie sávváltás előtt, hogy valóban megkapta az elsőbbséget. Európában ez működik, itthon is sokszor alkalmazzák a cipzárelvet, ezért szeretnék beilleszteni a KRESZ-be.
Bevezetik a védelmi sáv fogalmát is, ami az út jobb szélétől nagyjából egyméteres térrészt jelent (ha nincs buszsáv vagy kerékpársáv). Itt kell számítani kerékpárosokra, gyalogosokra, rolleresekre. A védelmi sávba történő be-ki haladás az elsőbbségadás és irányjelzés szempontjából sávváltással esik egy tekintet alá.
A változás érintené a kötelező követési távolságokat is, így lakott területen belül 1 másodperc, autópályán két másodperc, 3500 kilogrammnál nehezebb vagy 7 méternél hosszabb jármű esetén szintén két másodperc lenne. Meghatároznák a kötelező előzési távolságokat is. A hatályos KRESZ szerint megfelelő oldaltávolsággal lehet előzni a bicikliseket, gyalogosokat, de a tervek szerint konkrét távolságokat is előírnának. 50 kilométer per órás sebesség alatt legalább 1 méter, afölött pedig legalább másfél métert kell hagyni a tervek szerint.
Kötelező lenne a világítás használata is valamennyi járművön. Ez azt jelenti, hogy nappal is kell a bekapcsolt lámpa a biciklire és a rollerre. Itt annyi kivétel lenne, hogy jó látási körülmények között a kerékpárutakon ez továbbra sem lenne kötelező.
A sebességhatárokhoz alapvetően nem nyúlnának. Ami változhat, hogy a nehézgépjárművek az eddigi 80 kilométer per óra helyett 90-nel mehetnek lakott területen kívül, a mezőgazdasági vontatók pedig akár 60 kilométer per órával száguldhatnak.