Lázár János nekiment a szegedi egyetemnek a 3. Tisza-híd miatt

5d32fbfd-d832-4a7b-982c-499ff4583343
2024.12.04. 10:49
Az építési és közlekedési miniszter korábban arra célzott, hogy a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) lehet az akadálya annak, hogy a Tisza-parti városban felépítsék a harmadik hidat. Az SZTE kancellárja az Indexnek cáfolta, hogy gátolták volna a munkálatokat. Elárulta: az egyetemnek újra kell építenie többek között a klinikák hőközpontját, egy veszélyeshulladék-égetőt és a Biobankot is.

Lázár János építési és közlekedési miniszter még november közepén látogatott Szegedre, hogy tárgyaljon Botka László polgármesterrel – többek között – a város harmadik hídjának építéséről. Jelenleg a Tisza-parti városnak két hídja van, de a növekvő forgalom miatt ez már nem elég. Munkakezdés és iskola előtt a reggeli órákban hatalmas forgalmi dugók alakulnak ki a Belvárosi és a Bertalan hidakon, majd délutánonként ugyanez ismétlődik.

A korábbi választási kampányok idején mind a Fidesz–KDNP, mind pedig az ellenzék jelöltjei is rendszeresen megígérték a szegedieknek a harmadik hidat, de az a mai napig nem készült el. 

8-10 milliárdba kerül az egyetemi épületek újraépítése

A novemberi találkozón Lázár János elárulta, hogy a híd építését az SZTE-vel való tárgyalások is döntően befolyásolják, hiszen a nyomvonal érinti – többek között – az egyetem hőközpontját. A miniszter szerint ez az első lépés. Hozzátette: amíg az egyetem ezt nem fogadja el, addig nehéz továbblépni.

Ezzel átdobta a „forró krumplit” a miniszter, célozva arra, hogy nem lesz egyszerű az SZTE-vel megegyezni.

A harmadik híd nyomvonala ugyanis az SZTE hőközpontja mellett még további öt épületet is érint. Kiváltásuk mintegy 8-10 milliárd forintba fog kerülni.

A Lázár János vezette minisztérium számításai szerint 2026 áprilisára várható, hogy megkezdik a nyomvonalon elhelyezkedő épületek bontását. A híd építéséről csak ezt követően lehet szó.

Útban van egy veszélyeshulladék-égető és a klinikai hőközpont

„A Szegedi Tudományegyetem soha nem gátolta az új tiszai híd megépítését, ez minden szegedi polgár érdeke” – jelentette ki az Indexnek Fendler Judit. Az SZTE kancellárja szerint már 2021-ben kezdeményezték az egyeztetést ebben a tárgyban, hiszen egyértelmű, hogy a híd építésének része az egyetem kieső funkcióinak pótlása.

Örömmel fogadtuk, hogy múlt héten leülhettünk tárgyalni az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) képviselőivel, nagyon konstruktív egyeztetés zajlott

– árulta el a kancellár, aki hozzátette: a végleges nyomvonal a Déli Klinikapark területén több egyetemi épületet érint, ilyen például a klinikák hőközpontja, a veszélyeshulladék-égető és a Biobank.

„Mivel a Klinikai Központ nemzeti létfontosságú rendszerelemnek minősül, a folyamatos működést és az ahhoz szükséges szolgáltatásokat biztosítani kell” – jelentette ki Fendler Judit, aki hozzátette: a kieső funkciókat először pótolni szükséges, és utána lehet elbontani azokat. „Az ÉKM elkészít egy koncepciótervet az egyetem segítségével és a kuratórium jóváhagyásával, annak mentén elindulnak a tervezések, majd a kivitelezés és az üzembe helyezés” – tette hozzá az egyetemi vezető.

Az építési engedélyek már elkészültek

Az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium vezetője szerint a kormányzatnak a 2026-os országgyűlési választások előtt kell döntenie arról, hogy lesz-e pénz a híd megépítésére. Mindenesetre a minisztérium közlése szerint az építési engedélyek már megvannak a kiviteli tervekkel együtt.

(Borítókép: A Tisza felett átívelő Belvárosi híd, a háttérben a Fogadalmi templom tornyai 2020. október 4-én. Fotó: Molnár-Bernáth László / MTI)