Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Forgalomszervezési gondok a MÁV-Startnál

2008.05.09. 13:34
Öt hónapja nem képes a MÁV-Start és a szlovén vasút megegyezni arról, milyen menetrend szerint közlekednek az Őrihódos - Zalalövő - Zalaegerszeg vasútvonalon a vonatok. A vita miatt mindennaposak a késések és a csatlakozásmulasztások.

Nem találja a közös nevezőt a szlovén vasút és a MÁV-Start az egyetlen magyar-szlovén vasúti határátmenet menetrendjében. A szlovén vasút a szlovén menetrend szerint indítja Magyarországra a vonatokat, amely a MÁV-Start menetrendjéhez képest 12-15 perces késést is jelenthet.

A Vas népében panaszkodott egy utas arra, hogy a Zalalövő - Körmend vonat rendszeresen lekési a szombathelyi csatlakozást. A vasutasok szerint ez azért van, mert Szlovéniából késve indítja a szlovén forgalmista az Őrihódos - Zalalövő - Zalaegerszeg személyvonatokat, amelyre a körmendi vonat Zalalövőn vár.

Személyszállító vonatok indulása Õrihodosról
A MÁV-Start szerint 3:41 5:48 7:15 8:08 11:41 13:00 15:43 19:26
A szlovén vasút szerint 3:40 5:48 7:15 8:20 11:41 13:00 15:58 19:30

A MÁV Zrt. által kiadott Közforgalmú Menetrend és a szlovén vasút által kiadott menetrendet összevetve látható, hogy nyolcból négy vonat adatai eltérően szerepelnek. Egy vonat egy perccel korábban, három pedig rendre 12, 15, 4 percet késve indul Szlovéniából. Mindhárom késve induló vonat - még a négy percet késő is - okozhat csatlakozásmulasztást Zalalövőn vagy Körmenden, sőt kettő közülük Zalaegerszegen is.

A MÁV-Start üzemirányítási szervezete hónapok óta képtelen kezelni a szlovén határon fellépett problémát, noha az eddig is ismeretes volt előttük. Állításuk szerint már több alkalommal is felvették a kapcsolatot a szlovén vasúttársaság munkatársaival, ám az eddig szemlátomást semmiféle eredményre nem vezetett. A cégnél elmondták, hogy a problémával kapcsolatban a Vas népében megjelent jelzésen kívül a MÁV-Start ügyfélszolgálatához utaspanasz eddig nem érkezett. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a probléma csak egy utast érint, hanem azt, hogy az utasok nem a MÁV-Startnak, hanem a Körmend-Szombathely vonatot üzemeltető GYSEV-nek panaszkodnak.

A GYSEV-nél kérdésünkre elmondták, hogy a problémát már többször jelezték a MÁV-Start irányába és nagyon várják a megoldást. Az érintett csatlakozóvonatok 5-5 percet várnak a késett MÁV-Startos zalaövői személyvonatra Körmenden. Többet a lényegesen nagyobb számú fővonali utas és a vonatkeresztezések feszessége és kötöttsége miatt nem tehetnek.

A Zalalövő - Őrihódos vasútvonalat csak 2001-ben adták át, közös határállomással Szlovéniában, kőhajításnyira a szlovén-magyar államhatártól. A MÁV által kiadott menetrendek évek óta hol belföldi, hol külföldi állomásnak jelöli Őrihódost. Most épp belföldi állomás, Őrihódos és Bajánsenye között 0 km-es díjszabási távolsággal. Ennek ellenére a MÁV-Start belföldi számítógépes jegykiadó-rendszerei nem tudnak Őrihódosra belföldi menetjegyet kiadni, és a pénztárosok emiatt - jogilag aggályos módon - nemzetközi menetjegy váltására buzdítják az utasokat.