Alsós tanuló nem bukhat meg?
További Belföld cikkek
- A rendőrség 210 ittas vagy bedrogozott járművezetőt kapcsolt le
- 13 éves lányt kényszerített prostitúcióra a nyírmihálydi baltás gyilkos
- Adminisztratív úton szigorítanák a közpénzből hirdetők plakátkampányait
- Most már biztos, Gulyás Gergely szakított az ünnepi hagyománnyal
- Fehérbe borult a táj a Mecsekben, van, ahol 25 centiméteres a hótakaró
A szünet legyen szünet
Az oktatási tárca nemrégiben elkészített, a közoktatási törvényt módosító munkaanyagáról Sipos János, a szaktárca közoktatásért felelős helyettes államtitkára elmondta: azt szeretnék, hogy az alsó tagozatos diákok terhelése alkalmazkodjék életkorukhoz, vagyis ne kelljen a szünetekben is folyton az iskolai feladatokkal foglalkozniuk.
A szaktárca javaslata értelmében az általános iskola első négy évfolyamán 2004-től nem lehetne megbuktatni sem a diákokat. Ezt Sípos azzal magyarázta, hogy a gyermekek eltérő ütemben fejlődnek: a lassabban érőknek, a hátrányos helyzetűeknek meg kell adni azt a lehetőséget, hogy a bukás kudarcélménye nélkül juthassanak el a negyedik osztály végéig.
A helyettes államtitkár szerint ebből nem következik az, hogy aki a negyedik osztály végére nem szerzi meg a megfelelő alapkészségeket - tehát például nem tud olvasni -, mindenképpen eljut az ötödik osztályig.
Kudarcok ellen
"Pozitív kezdeményezésnek tartom a módosítási tervezetet, mert több gyermeknek ad esélyt arra hogy a további tanuláshoz megszerezzék a megfelelő alapkészségeket" - mondta az Indexnek Rochi Istvánné gyermek-pszichológus, nevelési tanácsadó. Szerinte fontos, hogy a lassabban fejlődő gyerekeket ne érjék sorozatosan kudarcok. A szakember a tanárok felelősségének tekinti, hogy a program ne gátolja az átlagos, vagy jó képességű tanulók fejlődését.
Rochi Istvánné ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a legtöbb tanár, és általában a tantestületek is alsóban "addig vitték a gyereket, ameddig csak lehetett", és csak a legszélsőségesebb esetekben buktattak.
A szakember szerint nem fogja megosztani a pedagógusokat a módosítás, mivel tapasztalatai szerint a legtöbb iskolában a gyermek érdekeit fontosabbnak tartják az intézmény "sikerességénél".
Véleményt kérnek
Az oktatási tárca több iskolának, szakszervezetnek és a szakmai szervezetnek is elküldte törvénymódosítási tervezetének munkaanyagát, mely a www.om.hu weboldalon is megtalálható. Ezt a szakmai testületek is véleményezik, várhatóan februárban kerül majd államtitkári értekezlet elé.