További Belföld cikkek
- Deutsch Tamás: Hátszélben is, már kilométerekről megérezzük a szagát
- Hann Endre: A közvélemény-kutatói szakma felbolydult, sok mindent nem hoznak nyilvánosságra
- Szlávik János: Egészen biztosan lesz még világjárvány
- Magyar Péter: Jó eséllyel behúzhatná a főpolgármesteri posztot a Tisza Párt
- Így változik a közlekedés Budapesten Magyar Péter tüntetése miatt péntek délután
Az ÁPV levelét megírta
A tulajdonosi jogokat jelenleg is gyakorló ÁPV Rt. alig egy hete egy körlevelet adott ki, amelyben arra kéri a hozzá tartozó agrárvállalatokat - azokat is, amelyek hamarosan átkerülnek a "kormánybankhoz" -, hogy a közelgő éves közgyűlések napirendjében szerepeltessék az "igazgatósági tagok visszahívása, új igazgatósági tagok" és a "felügyelő bizottsági tagok visszahívása és új felügyelő bizottsági tagok megválasztása" pontokat.
|
Klientúraképzés a láthatáron?
Ráadásul azzal, hogy a cégek átkerülnek az MFB-hez, kikerülnek az ÁPV Rt.-vel szemben támasztott szigorú privatizációs követelmények alól is. Az igazgatósági cserékkel pedig új emberek kerülhetnek a cégvezetésbe, akik pedig immár az állami nagybank hitelei segítségével magánosíthatják a cégeket.
A Világgazdaság által megkérdezett jelenlegi vezetők szerint nem kizárt, hogy mindez tudatos koncepció része. Szerintük a körlevél félreérthető, mert azt a látszatot keltheti, hogy klientúraképzésre használja a volt állami gazdaságokat azzal, hogy esetleg kiválasztottjainak privatizálja azokat.
A lap információi szerint ugyanakkor az ÁPV Rt. álláspontja az, hogy a körlevél csak a közgyűlések normatívák szerint történő lebonyolítását célozta. Arra törekedtek, hogy minden lehetséges napirendi pont szerepeljen a meghívókban. A tisztségviselők visszahívásának lehetőségét nem csupán az MFB Rt. portfóliójába átkerülő cégek, hanem valamennyi társaság esetében megteremtették. A napirendre kerülés nem jelenti azt, hogy kötelező lenne a tisztségviselők lecserélése, ugyanakkor a tulajdonos ezt bárhol megteheti.
A cégek ugyan átkerülnek az MFB-hez, ám a 12,69 milliárd forintos "juttatásnak" ára is van: az állami autópályaprogramot finanszírozó nagybank éves sztrádaépítési apanázsát éppen ekkora összeggel csapolta meg a kormány a 2045/2001-es határozatával. Ebből az összegből fedezik ugyanis a mezőgazdasági szövetkezetek külső üzletrészeinek kifizetését, jegyzi meg egy a Figyelő legújabb számában megjelent írás.
Heves vita az MFB-törvényről
Közfeladatok, "szakosított pénzintézeti feladatok" ellátása, nem profitorientált működés, portfóliótisztítás - hangzik el a kormányoldalon a Magyar Fejlesztési Bankról szóló, éppen tárgyalás alatt álló törvénytervezet kapcsán. "Kormányzati házibank", "klientúraképzés", aránytalanul nagy költségvetési kockázat - emlegetik a törvényjavaslat ellenzői a Parlamentben.
|
Az eladó kölcsönt ad a vevőnek
Az MFB-nél kölcsönné válhatna tehát a vagyon - mint az történt Szlovákiában is a Meciar-kormányok alatt. Északi szomszédunknál az állami cégekhez értékük töredékéért jutottak hozzá a menedzserek, akik a csekélyke vételárat is bankkölcsönökből fedezték, mint például a kassai vasmű esetében.
A törvényjavaslat ellenzői kifogásolják azt is, hogy a költségvetés számára aránytalanul nagy kockázatot jelent az állami garancia is, ami az ellenzék szerint könnyelmű pénzkezeléshez vezethetne és megismétlődhetne a bécsi CW Bank esete.
Az fejlesztési bank állami követeléseket is kezelne
Aggályos, hogy az MFB feladatai közé tartozna a társadalombiztosítási, illetve költségvetési alapoknál felhalmozott követelések faktorálása, érvényesítése. Azzal együtt, hogy a banknak nincsen eredménykényszere, könnyen megvalósulhatna az eszközök leértékelése, vagyis a vagyonvesztés - kifogásolta parlamenti felszólalásban Keller László szocialista honatya. Az MFB még mindemellett hitelezhetne is.
Nemcsak az ellenzéki pártok, hanem még az MDF-es Font Sándor is nehezményezte, hogy nem valósulna meg a pénzintézet kellő ellenőrzése, ugyanis a felügyelő bizottsági tagokat nem a Parlament delegálná, mint az ÁPV Rt. esetében, hanem a tulajdonos jogokat gyakorló Gazdasági Minisztérium jelölné ki őket.
A jelentős kedvezmények mögött a kormányoldal érvelése szerint az áll, hogy az MFB jelentős közfeladatokat lát el, valamint átlátható viszonyokat kívánnak teremteni a pénzintézetnél. Az ellenzők szerint azonban a jogszabály arra nyújt lehetőséget, hogy kormány házibankot képezzen, a rajta keresztül kifolyó pénzek segítségével pedig képezze klientúráját.
Gyarapodó MFB-portfólió
A Magyar Fejlesztési Bank egyre gyarapodó portfólióját olyan cégek fémjelzik, mint a közelmúltban a bankhoz került, Fidesz-közelinek tekintett tekintett Defend Kft. vagy a Nemzeti Autópálya Rt. Éppen ezzel a befektetési portfólióval kapcsolatban fordult Varga Mihály pénzügyminiszterhez Keller László MSZP-s honatya. Levelében azt tudakolta a PM iránytójától, hogy milyen vállalkozásokban van teljes vagy részleges tulajdona az MFB-nek, azokkal milyen befektetési, pénzügyi kapcsolata van.
Varga azonban a banktitokra és az üzleti titokra hivatkozva a kért adatoknak csak egy bizonyos részét adta ki a honatyának. A "jogszabályi lehetőségeket figyelembe véve" az 1999. december 31-i állapotnak megfelelő céglistát juttatta el Kellernek, a résztulajdon esetében a tulajdoni hányadokat megjelölve.
A több mint egy évvel ezelőtti állapot szerint az MFB Rt. "konszolidációs körét" összesen 136 cég alkotja.