További Belföld cikkek
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
Olcsóbb vagy drágább lesz?
A pénzintézet közleménye leszögezi: a beruházás pénzügyi hátterével megbízott Magyar Fejlesztési Bank a szerződés aláírásával teljesíti azokat a kormányzati elvárásokat, hogy az építési költség mai áron alacsonyabb legyen 5 százalékkal, mint a korábbi autópályák megépítése.
Kovács Kálmán, a Horn-kormány SZDSZ-es közlekedési államtitkára ezzel szemben úgy véli: az új, hatvan kilométernyi sztráda mintegy négyszázmillióval lesz drágább kilométerenként, mint az M3-as előző Füzesabonyig tartó szakasza. Kovács szerint ugyanis nem az összes autópálya továbbépítésének költségéből nyert átlagot kellene alapul venni, amikor viszonyítanak, hanem azt, az M3-as előző szakasza mennyibe került. (Mint ismert, az M0-ás építése jóval drágább volt a többi pályánál, amit az akkori építők a feladat bonyolultságával indokoltak.)
Az építés kezdetét a Vegyépszer sem tudja
Kovács úgy véli: az is drágítja a költségeket, hogy két olyan vállalkozást bízott meg a Magyar Fejlesztési Bank a munkálatokkal, amelyek még egy méternyi járdát sem építettek. A politikus úgy véli, azok a cégek fogják megépíteni az autópályát, amelyek korábban is részt vettek e munkálatokban, csak épp előtte a győztesek is leszedik a sápot. Kovács szerint: olcsóbb akkor lett volna a beruházás, ha közbeszerzési pályázaton választják ki a legjobb ajánlatot, mert ez esetben tényleges versenyhelyzet alakulhatott volna ki.
Valószínű, hogy az autópálya-építés Orbán Viktor kormányfő közlése ellenére nem kezdődhet el a szerződés aláírás után sem rögtön, miután a nyertes konzorciumnak be kell szereznie egy bankgaranciát, mielőtt hatályossá válna a dokumentum, ez pedig újabb heteket vehet igénybe.
Juhász János, a Vegyépszer adminisztratív igazgatója az Index kérdésére nem tudott konkrét választ adni arra, mikor kezdődhet az autópálya építés. Reményét fejezte ki ugyanakkor, hogy harminc napnál hamarabb is beszerezhetik a kivitelezés megkezdéséhez elengedhetetlenül szükséges bankgaranciát. Juhász reméli, hogy a hétfői szerződéskötés után már többet tud majd mondani.