Nem betegbarát a magyar egészségügy
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Magyarország nagyon rossz eredményt ért el a betegek helyzetével kapcsolatos felmérésben - kommentálta az Egészségügyi Minisztérium frissen kinevezett államtitkára azt a svéd felmérést, amely fogyasztói szempontból rangsorolta 29 ország egészségügyi ellátását.
Magyarország a 24. helyen végzett a Health Consumer Powerhouse által készített, főleg az EU-tagok egészségügyi rendszereinek helyzetét tükröző Európai Egészségügyi Indexben.
A felmérés kiemelten veszi figyelembe "a betegek jogaira és tájékoztatására, a mindennapi kezelésekkel kapcsolatos várakozási időre, a kezelések eredményeire, a rendszer nagylelkűségére és a gyógykezelés elérhetőségére" vonatkozó adatokat.
Nem tájékoztatják a beteget
A felmérésben Ausztria bizonyult a legjobbnak, 806 ponttal az elérhető ezerből. Az élvonalat rajta kívül Hollandia, Franciaország, Svájc, Németország és Svédország alkotja. A sort Málta, Szlovákia, Szlovénia, Görögország és Románia zárja.
Magyarország az elérhető 1000-ből 513 pontot szerzett. A közlemény szerint "egy elfogadható rendszer már létrejött, de az elért eredmény meglepően gyenge". "A hiányos tájékoztatás és a betegek tehetetlensége képezi a rossz minőségi eredmények magyarázatát " - jegyezte meg Arne Bjönberg, az Európai Egészségügyi Index kutatási igazgatója.
A szervezet ajánlásokat is megfogalmazott. Magyarországnak azt ajánlotta, hogy korszerűsítse a betegek jogaival foglalkozó jogszabályt, illetve javítson az egészségügy szolgáltatásait igénybe vevők tájékoztatásának minőségén.
"Ahhoz, hogy valóban a rendszer betegbarátsága vagy biztosítóorientálsága javuljon, ahhoz meg kell lépni a reform második szakaszát, a biztosítási rendszer átalakítását", mondta Kincses Gyula.
Garanciák a biztosítóknak
Az államtitkár szerint Magyarország "jól áll a rendszer bőkezűsége", tehát a kiemelt ellátások tekintetében. Úgy fogalmazott, van még mit tenni, nem szabad belenyugodni ebbe a helyzetbe.
A biztosítóknak adott esetleges hosszú távú garanciára irányuló kérdésre azt válaszolta: a társaságoknak abban kell valamilyen garancia, ha egy politika másként gondolkodik, "akkor a politika által okozott károkra lehet, hogy valamilyen garanciát kell adni, de arra, hogy ők jól döntenek-e vagy a profitra, arra nem lehet".
Arra a kérdésre, hogy melyek lehetnek ezek a politikai garanciák, Kincses Gyula azt válaszolta, ez lehet egy visszafizetési garancia is. "...ha egy társaságtól elvárjuk, hogy valamennyi forrást betegyen a rendszerbe, és az elején ne is vehessen ki hasznot, akkor - ha politikai változás történne - valamilyen visszafizetési garanciát lehet elképzelni".
Mint mondta: a jelenlegi ellenzéknek sem lehet érdeke, egy esetlegesen jól működő rendszert visszaváltoztatni, amennyiben kormányzati pozícióba kerül.