Aliz
6 °C
14 °C

Feleslegesen zaklatják a plázázókat

2004.07.18. 22:37
Szúrópróbaszerűen, alapos gyanú nélkül vizsgálják át a kőbányai Árkád néhány boltjában a vásárlók táskáit. Az Alkotmánybíróság 2004. december 31-i hatállyal a közelmúltban megsemmisítette az erre lehetőséget adó jogszabályt, és a vagyonőrök eljárási kódexe szerint is kerülni kell az ilyen biztonsági intézkedéseket. Az Árkád egyik vezetője szerint a vásárlókat nem szabad feleslegesen zaklatni.
Szúrópróbaszerűen, alapos gyanú nélkül vizsgálják át biztonsági őrök a vásárlók táskáját az Árkád néhány üzletében. Ezt az információt kaptuk több olvasónktól.

Egy tagadás, egy állítás

Miután Z. a Hervis sportszerboltban kifizetett egy teniszütőhúrt, biztonsági őr lépett hozzá, és táskájának tartalma felől érdeklődött. Nem mutatta meg, ha kíváncsi rá, mondta az őrnek, akkor nyissa ki a táskát. Nem nyitotta ki, mert "nincs rá joga". Z. sem nyitotta ki, és arra kérte az őrt, hogy hívjon rendőrt, ha alapos a gyanúja annak, hogy lopott. Erre az őr elküldte a "francba". Éppen ott "téblábolt" egy kisfőnök, akinek a vásárló elmondta, hogy mi történt. A táskaellenőrzést normálisnak tartotta, a francba küldésről meg annyit mondott: "egy tagadással és egy állítással állunk szemben".

G. a bevásárlásait intézi az Árkádban található Sparban. A pénztári futószalagról egyből a válltáskájába pakolta az ott vásárolt több ezer forintnyi élelmiszert. A jelenetet végignézte egy fiatal biztonsági őr, aki, miután fizetett, felszólította arra, hogy mutassa be a táskája tartalmát. G. azt felelte, hogy szívesen, az "tele van a bolt termékeivel", ezt neki is tudnia kell, hiszen szemtanúja volt annak, ahogy belepakolta. Az őrrel "nem működött együtt", ha alapos a gyanúja, hogy lopott, akkor hívjon rendőrt, szívesen megvárja. Az őr erre "köszönés nélkül elsomfordált".

A parlamentnek kellene szabályoznia

A Hervis bejáratánál egy papír figyelmezteti arra a vásárlókat, hogy - ha nem rakják be a csomagmegőrzőbe - számíthatnak a táskájuk ellenőrzésére. Az 1998. évi IV. törvény 14. paragrafusának első bekezdésére hivatkoznak. Ennek b. pontja így szól: "A vagyonőr a megbízó közterületnek nem minősülő létesítményének őrzése során jogosult: a területre belépő, az ott tartózkodó vagy onnan kilépő személyt csomag, illetve menet-, szállítási okmány bemutatására felszólítani, csomagját, járművét, valamint a szállítmányt ellenőrizni."

A Hervis bejáratánál olvasható papírra azt már nem írták rá, hogy a törvénynek ezt a passzusát az Alkotmánybíróság a közelmúltban 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette. A jogalkotó elmulasztotta ugyanis a titoktartási kötelezettségre és a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályozás megalkotását. A parlamentnek kellene szabályoznia, hogy mikor, miért, milyen jellegű ellenőrzést végezhet a biztonsági őr. A kérdésekre egyébként a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől megkapott, a vagyonőrök eljárási kódexe címet viselő dokumentum választ ad.

El kell kerülni

A konkrét esetekben - az eljárási kódex alapján - több hibát vétettek a biztonsági őrök. A vásárlókat tilos becsmérlő kifejezésekkel illetni (I/1.2). A gyanúsított személlyel szemben csak akkor lehet fellépni, ha már a pénztárvonalat elhagyta és nem, vagy csak részben fizette ki az áru ellenértékét (III/2). A gyanúsított csomagját irodában vagy raktárban kell átvizsgálni (III/3). El kell kerülni a vásárlók szúrópróbaszerű - alapos gyanú nélküli - közvetlen ellenőrzését (III/7).

Nem a szúrópróba a leghatékonyabb

"A vásárlókat nem szabad felesleges zaklatásnak kitenni" - nyilatkozza az Indexnek Hanyik Ottília, az Árkád center menedzsere. Az áruvédelmet a boltok maguk oldják meg, erre az áruháznak nincs központi szabályozása. A lopások megakadályozásának Hanyik Ottília szerint nem a szúrópróbaszerű táskaellenőrzés a leghatékonyabb módja. Inkább a visszatérő, feltételezhetően "nem vásárlási és fizetési szándékkal érkezők" megfigyelése és kísérése lehet célravezető.

A konkrét eseteket nem kívánta minősíteni Saltzer Kornél, a Spar Magyarország Kft. marketing ügyvezető igazgatója. A céghez panasz nem érkezett, de előfordul, hogy a pénztárosok ellenőrzése során kérnek együttműködést a vásárlótól. Ilyenkor azt ellenőrzik, hogy a vevőnél lévő áruk értéke megfelel-e a pénztáros által blokkoltnak. "Az ilyen jellegű rutinvizsgálatot néha szakszerűtlenül végezik, ilyenkor a vevő úgy érzi, hogy őt zaklatják" - mondja Saltzer Kornél. Az ügyvezető marketing igazgató elmondta, hogy a vásárlót akkor is elkülönített helyiségbe kell kísérniük az külső biztonsági szolgálat embereinek, ha alapos a gyanúja a lopásnak.

A Hervis Sport és Divatkereskedelmi Kft. nem kívánt reagálni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?