Állomása lesz a tárca nélküli miniszternek?

2000.07.13. 17:30
Nevetségesnek tartják Boros Imre környezetében azokat a vádakat és kombinációkat, amelyek azzal kapcsolatban jelentek meg a sajtóban, hogy a PHARE-segélyekkel foglalkozó tárca nélküli miniszter panziójától nem messze, egy 95 lelket számláló faluban megáll - a részben PHARE-pénzekből épített - magyar-szlovén vasút. A miniszter maga nem kívánt az Index kérdéseire válaszolni, munkatársai azonabn ,,uborkaszezonbeli ügynek" tartják a Figyelőben megjelent, erről szóló cikket. A többi érintett, a közlekedési minisztérium és a miniszterrel hírbe hozott vállalkozás vezetője is visszautasította a Figyelő állításait.

A tárca nélküli miniszter sajtófőnöke az Indexnek elmondta: a Zala megyei Csöde térségébe eljutott PHARE-pénzeket még 1995 és '97 között osztották szét, akkor tehát, amikor még a Horn-kormány volt hatalmon, s ezidőtájt e térség kiemelt támogatási területnek minősült. (Boros Imre 1998-ban lett miniszter.)

Vasútállomás: mindenki cáfol

Boros Imre
Indul a vendégház
Németh Zsolt, Boros Imre sajtófőnöke azt is hangsúlyozta, hogy egy nemzetközi vasútvonal vezetésébe nem szólhat bele minisztere, s egyébként Boros hivatali ideje alatt - a jelenlegi kormányprogramnak megfelelően - a kelet- és észak-magyarországi, valamint a dél-alföldi térségek fejlesztésére koncentrálták a PHARE-pénzeket.

Nagy Béla, a közlekedési tárca vasúti közlekedési főosztályának helyettes vezetője az Indexnek szintén cáfolta, hogy Boros Imrének bármilyen szerepe lett volna a nyomvonal kijelölésében. A vonalvezetést egyébként 1994-ben állapították meg, s azt 1995 elején véglegesítette az akkori (MSZP-SZDSZ alkotta) kormány. Az állomásokat pedig nem sokkal ezután 1995-96 folyamán jelölték ki - tudtuk meg.

A főosztályvezető-helyettes hozzátette: eredetileg Szentgotthárdról ágazott volna le a szlovén vasúti szakasz, ám a Vas megyei nyomvonalat a környezetvédők tiltakozása akadályozta meg. Ezután született meg a döntés a Zala megyei vonalvezetésről, ám ebben a politikai lobbizás nem játszott szerepet.

A szerencsés csödeiek

,,A szerencse persze nem biztos, hogy a véletlen műve" - írja a Figyelő a 95 fős népességű Csödén létesülő vasútállomásról, hozzátéve: ,,A falu neves szülötte ugyanis Boros Imre, a Phare-ügyekkel foglalkozó kisgazda tárca nélküli miniszter, egyben a térség országgyűlési képviselője."

A Figyelő is hangsúlyozza, hogy ,,habár a Phare-miniszternek valószínűleg nem volt befolyása a vasúti nyomvonal kijelölésében, a tendereztetés folyamatát jól ismerők azt mesélik, hogy az építkezés pénzügyi szakaszában annál inkább megpróbált bizonyos érdekeket érvényre juttatni."

,,Boros Imre számos alkalommal megpróbált egy építőipari cég érdekében közbenjárni" - írja a gazdasági hetilap. ,,Számos jel arra utal, hogy a miniszter szívének kedves építőipari vállalkozás egy ,,földi", a zalaegerszegi Hoffmann Rt. volt, amelynek vezetőjével, egyben tulajdonosával, Hoffmann Ödönnel Boros jó kapcsolatokat ápol."

,,Ezt sejteti az is, hogy a cég - különböző konzorciumok tagjaként - a közelmúltban befutó volt számos Phare-pályázaton: a csaknem félmilliárd forintos üzletet jelentő zalaegerszegi kommunális hulladéklerakó megépítésében éppúgy részt vehet, mint a 74-es főút várost elkerülő szakaszának továbbépítésében, amely önmagában 2 milliárd forintos megrendelés" - írja a Figyelő.

Boros: nem delegáltam senkit a bírálóbizottságokba

A Népszabadságnak Boros Imre tárca nélküli miniszter cáfolta a Figyelő állításait: szerinte ,,a pályáztatásnak, tenderbontásnak és a döntéseknek is meghatározott rendje van. A bírálóbizottságokba soha egyetlenegy embert sem delegáltam" - jegyezte meg a miniszter.

Boros Imre cáfolta azt is, hogy a vasútépítésen vesztes cég három másik Phare-tenderen nyert volna. Boros szerint ez elképzelhetetlen, mert a Phare-pályázatok elbírálásának szigorú rendje van. ,,A brüsszeli pénzekre pályázó projektek hat-hét szűrőn mennek keresztül, mire elfogadják őket."

A miniszter a vasútállomás elhelyezése kapcsán hangsúlyozta: ahol a korábbi vasútnak volt megállóhelye, ott van a mostaninak is, csak éppen az egykori Felsőjánosfa megállóhely mellé odatették Csödét is. Így igazából egy közös megállóhelyről van szó. A panzió már megvolt, amikor 1995-ben eldöntötték, hogy a vasútvonal arra halad majd.

Hoffmann Ödön tiltakozásra készül

A Figyelő és a Népszabadság cikkeivel kapcsolatban a Hoffmann Rt. elnök-vezérigazgatója, Hoffmann Ödön az Indexhez nyilatkozatot juttatott el. Ebben - ,,a sajtócikkekkel kapcsolatos, megfelelő tiltakozási forma kidolgozásáig" - azt az előzetes tájékoztatást adta, hogy a versenyeztetési rendszerben elnyert kivitelezői munkák közös jellemzője, hogy az építtetők, a megrendelők azokat vegyes finanszírozással - ezen belül részben Phare-támogatásból - valósítják meg.

Az rt. első embere szerint a megelőző évek tapasztalatai szerint a megpályázott feladatok közül az elnyert feladatok részaránya tíz százalék alatt van.

Sajnálatos, hogy nem sikerült jó kapcsolatot kialakítani

,,Sajnálatos" - állapítja meg az elnök-vezérigazgató -, ,,hogy Boros Imre miniszter úrral (és a cikkből megismert érdekeltségeivel) ezideig az írás szerinti jó kapcsolatot kialakítani és ápolni nem sikerült, azonban a jövőben erre is törekedni fogok."

"A Hoffmann Rt. üzleti kapcsolatrendszere folyamatosan bővül, mert az üzletvitel fenntartása ezt megköveteli" - szögezi le a gazdasági vezető, aki hangsúlyozta: "üzletszerzési gyakorlatukban az érdekkijárásnak semmilyen formája sem módszerük, munkáikat rendre szigorú pályázati eljárás keretében nyerték el, és a jövőben is ezt az utat választják".