Ramsteinnel versenyez Pápa a C-17-esekért
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
A NATO egyik legfőbb problémája már évek óta a megfelelő stratégiai légiszállítási kapacitás hiánya: az európai tagországok rendszeresen rákényszerültek, hogy az amerikaiaktól, vagy a szovjet utódállamoktól béreljenek ilyen gépeket. Mivel a nagy távolság megtételére képes szállítórepülők drágák, az utóbbi években teret nyert az a gondolat, hogy több tagállamnak együtt kell ilyeneket venni, vagy bérelni.
Az egyik, már megvalósult megoldás az úgynevezett SALIS-program, amelynek keretében 16 ország, közöttük Magyarország hat óriási Antonov An-124-es szállítógépet bérel az ukránoktól, illetve az oroszoktól. A másik még tervezés alatt lévő megoldás egy saját C-17-es szállítógép-flotta létrehozása, legalább 3-4 ilyen gép közös megvásárlásával.
Ez utóbbiban 15 NATO-tagállam mellett Finnország és Svédország vesz részt, de a konzorciumban nincs benne sem Franciaország, sem Spanyolország. Ez utóbbiak a közös nyugat-európai szállítógép, a még csak fejlesztés alatt álló Airbus A400M eladásában érdekeltek. Ezért sokáig akadályozták a C-17-esek megvásárlását, kihasználva, hogy ez utóbbiak beszerzéséhez és üzemeltetéséhez egy új NATO-ügynökséget kell létrehozni, amihez az összefogásból kimaradt tagállamok egyetértésére is szükség van.
A múlt heti brüsszeli NATO védelmi miniszteri ülés után Franciaország és Spanyolország is visszavonta ellenvetéseit: így az SALIS-programban érintett 15 tagállam június 20-án, szerdán aláírhatta az ügynökség létrehozásáról rendelkező dokumentumot. A tervek szerint 2008-ban állhat szolgálatba az első újonnan beszerzett C-17-es.
Az Antonov An-124-es a világ legnagyobb szállítógépe, 120 tonnányi rakományt tud magával vinni több ezer kilométerre. A C-17-es "csak" 77 tonnát, s hatósugara is valamivel rövidebb, mint riválisáé. Ugyanakkor az amerikai repülő óriási előnye, hogy nagyon rövid kifutópályáról is fel tud szállni, s nem feltétlenül igényel rendes repülőtereket, betonborítást: azaz tökéletesen alkalmas például az afganisztáni vagy iraki szállítási feladatok elvégzésére.
C-17-esek Pápára
Szekeres múlt pénteken az MTI kérdésére elmondta, hogy Magyarország a három vagy négy C-17-es repülőóráinak 1,18 százalékát venné igénybe, ez, valamint a SALIS-programban való részvételünk, az ott felhasználható repülőórák a teljes magyar légiszállítási igényeket fedezni fogják.
Szekeres Imre védelmi miniszter múlt pénteken Brüsszelben közölte, hogy Magyarország jelentkezett e repülőgépek állomásoztatási helyszíneként, és erre a célra a pápai repülőteret ajánlotta fel. Szekeres szerint a repülőteret megvizsgálta egy szakértői bizottság, és annak jelentése alapján Pápa rendkívül esélyes.
Pápán kívül egy repülőtér jön még számításba, a rivális az Egyesült Államok németországi légitámaszpontja, Ramstein. Ha valóban a magyar ajánlat győz, az Szekeres szerint csak a városban és annak környékén 300-500 civil munkahely létrejöttét jelentené.
Magyarországon kívül Bulgária, Csehország, Dánia, Észtország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia és az Egyesült Államok, valamint Svédország és Finnország üzemeltetné a gépeket. A C-17-eseken nemzetközi legénység szolgálna és az irányító parancsnokság is nemzetközi összetételű lesz majd, jelentette a Associated Press.