A tömény só gyilkol
További Belföld cikkek
- Lángra kapott egy mozdony a Keleti pályaudvaron
- Örülhet két vármegye, kétmilliárd forintból korszerűsítették a szennyvízhálózatot
- Orbán Viktor elárulta, hol születnek a legjobb ötletei
- Új egészségügyi intézményvezetőket nevezett ki Pintér Sándor belügyminiszter
- Szentkirályi Alexandra: Péter, ez vagy te, férfinak kicsi, embernek kevés
Budapesten szerda reggel ónos eső kezdett esni, ami akár fél centinél is vastagabb jégpáncél kialakulását okozhatja, a közlekedési fennakadások elkerülésére a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) só és homok keverékét szórja a közutakra. Kiemelten kezelik a tömegközlekedési és a főútvonalakat, a fővárosba bevezető utakat, a felüljárókat, hidakat, továbbá a kórházakba és az élelmiszer-elosztó központokhoz vezető utakat, mondta el kérdésünkre Horti Zsófia szóvivő.
Az FKF az utóbbi tíz évben telente átlagosan 20-25 ezer köbméter hintőanyaot szór a fővárosi utakra. Ez a szám nem kizárólag sót jelent, ebben benne van a homok, az útkáli, illetve egyéb csúszásgátló anyagok is.
Mivel a hőmérséklet nem éri el a nulla fokot, ami csapadék leesik, azonnal megfagy, hívta fel a figyelmet. Ilyen időjárásban a téli gumi ugyan javasolt, de azzal sem lehet elkerülni a csúszást, igazán csak a szöges gumi használata lenne megoldás, az azonban Magyarországon nem megengedett.
Az FKF a közutak csúszásmentesítése mellett a főváros járdái 10 százalékának biztonságossá tételéért is felel. A fennmaradó 90 százalék a társasházak gondnokainak, illetve közös képviselőinek, vagy az ingatlan tulajdonosának felelősségi körébe tartozik. Az FKF csúszásmentesíti például a közlépcsőket, hidakat, felüljárókat, ehhez a sózás helyett alternatív anyagokat, zeolitot és kalcium-kloridot használ.
Védik a fákat
2010. szeptember elsején lép hatályba a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008 (XII.30.) számú kormányrendeletnek az a része, ami szabályozza, hogy a járdákon nem lehet olyan anyaggal síkosságmentesítést végezni, ami kárt okoz a környezetben. A rendelet tilalma nem vonatkozik az úttestre, Horti Zsófia szerint azért, mert onnan a homok és só keveréke a csatornákba kerül, így nem károsítja a fákat.
Horti Zsófia hangsúlyozta, az FKF odafigyel, hogy csak a szükséges mennyiséget szórja ki, a hely, a csapadék és a hőmérséklet függvényében pontos számításokat végeznek, hogy hány gramm kerüljön a keverékből egy négyzetméterre.
„Aki a fás szárú növények védelméről szóló jogszabály hatálya alá tartozó fás szárú növény telepítésére, fenntartására, kezelésére vonatkozó kötelezettséget nem teljesíti, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható” – olvasható a rendeletben.
Ötvenezres bírság a sózásért
Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport jogásza elmondta, hogy ez alapján a rendőrség majd bírságolhat a járdák sózása miatt, hiszen a rendelet tartalmazza, hogyan kell eljárni a fák védelméért. „Belterületi közterületen - a közúti forgalom számára igénybe vett terület (úttest) kivételével - a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti” – olvasható a rendelet 5. paragrafusában.
Mivel a sózás környezetkárosító hatása köztudomásúnak tekinthető (elvonja a vizet például), és az 5. paragrafust a kezelési kötelezettségek között határozták meg, így szabálysértésnek minősül, ha valaki sóval csúszásmentesít egy járdaszakaszt. Kiemelte, hogy mindenképp jó, ha a jogalkotó már a bevezetés előtt tájékoztatja a rendelet tartalmáról a lakosságot, mert nem is a szankció a legfontosabb, hanem hogy az önkéntes jogkövetés megvalósuljon.
A tömény só gyilkol
Hasznos Gábor, a környezetvédelmi minisztérium talajvédelmi szakértője kifejtette, hogy nagyobb mennyiségű só kiszórása óriási terhet jelent a városnak, hiszen az olvadás után az a felszíni, a felszín alatti vizekbe kerül, károsítja az élővilágot, a járműveket, valamint az épített környezetet, így a csatornákat és útburkolatokat is. Úgy véli ugyanakkor, hogy bár a só használatát korlátozni célszerű, de nem szabad teljesen betiltani, mert a közlekedés biztonságát csak ezzel lehet igazán hatékonyan megoldani.
Hasznos Gábor elmondta, hogy a reptereken például folyékony, alkoholtartalmú anyagokat használnak (ez hasonlít az autósok által használt jégoldóhoz), ami ugyan hatékony, de glikoltartalmuk miatt rendkívül károsak a környezetre: bemosódnak a vízbe és nem bomlanak le. A só ezzel szemben legalább jelen van amúgy is, csúszásmentesítéskor csak a töménysége miatt problémás, hiszen olvadáskor nagy mennyiségben kerül a talajba és károsítja a növényzetet.
Mit kell akkor a járdákra szórni?
Hasznos Gábor számos megoldási javaslatot sorolt fel, melyeket a járdákon sózás helyett lehet alkalmazni: kőzúzalék, homok, fahamu, faforgács, nádfonat, zeolit, és persze ha csak egyszerűen hóról van szó, azt el lehet lapátolni. Mesélt egy transhead névre hallgató magyar szabadalomról, ami tömény nitrogénoldat, és permetezni kell a járdára, jégmentesítő hatása 24-48 óráig tart.
A skandináv országokban például a közutakon se használnak sót, ott a hó tömörítése után gránitörleményt szórnak szét, ami utána a szöges gumival felszerelt autóknak biztonságossá teszi a közlekedést. A szakember elmondta, hogy Magyarországon az időjárás viszont teljesen más: míg a skandináv országokban akár hónapokig folyamatosan van hó, addig nálunk ez az arány átlagban 20 nap. A kőtörmelék hátránya ugyanis az, hogy olvadás után össze kell takarítani, mert a felpattanó kődarabok veszélyesek lehetnek.
Hasznos Gábor szerint a külföldi példákból azt lenne érdemes ellesnünk, hogy számos nyugat-európai országban több módszert alkalmaznak az adott hely adottságainak megfelelően. Így például a hegyvidéki utakon nem sóznak, azokat vagy fehéren hagyják és megkövetelik a hólánc használatát, vagy letakarítják a havat az útról.
Nincs választási lehetőség
Magyarországon ezzel szemben nincs választási lehetőség, csak a hólapátot és a sót ismerjük. Úgy véli, hatékony megoldás lenne, ha az önkormányzatok kijelölnének olyan utakat, például hegyi szakaszokon, ahol be lenne tiltva a sózás. Megjegyezte, hogy a témának az Európai Unióban nincs egységes szabályozása, ennek is az az oka, hogy a tagországokban annyira eltérőek a földrajzi és meteorológiai viszonyok.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője szerint a rejtett költségek szempontjából a legrosszabb megoldás a só, hiszen használatának később olyan következményei vannak, melyek megoldása rengeteg pénzbe kerül. Tönkreteszi az úttestet, az úttest alatti közműveket, a vasbeton építményekben és járművekben korróziót okoz. A só képes vegyi reakciókba lépni légszennyező anyagokkal, és így új, károsabb anyagokat létrehozni. Károsítja a növényzetet, szétmarja a kutyák talpát.
A megoldás: CMA vagy útkáli
A környezetkímélő csúszásgátló módszerek közül kiemelte a már több magyar városban (Miskolc, Győr, Pécs) is alkalmazott a kalcium-magnézium-acetátot (CMA), ami ugyan drágább a sónál, de nem káros a környezetre, ráadásul van egy kedvező mellékhatása is: megköti a szálló por egy részét. Elsősorban azokat a gumikopásból és fékbetétekből eredő részecskéket ejti csapdába, melyeket állandóan felkevernek a járművek. Svéd tapasztalatok azt mutatják, hogy így a finomporterhelés 30 százalékkal csökkenthető.
Lenkei Péter szerint szintén megfelelő megoldás lehet a környezetbarát útkáli használata, ami kálium és magnézium tartalma miatt még táplálja is a talajt. A sónál kisebb mennyiség is elegendő belőle, és míg a só csak mínusz 7 fokig olvasztja a jeget, az útkáli mínusz 25 foknál is hatékony még. Ónos esőnél például jellemző jelenség a visszafagyás, az útkáli használatával ez elkerülhető, és korróziós hatása is nagyságrendekkel lassabb, mint a sóé.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Hárman haltak meg a Tatabányánál történt balesetben
A baleset okozója nem sérült meg.
január 10., 13:50
- Belföld
Magyar Péter is megszólalt az audis ámokfutó ügyében történt fejleményekről
A Tisza Párt elnöke szerint a kormány „elképesztő hazugságcunamiba rángatja bele a rendőrséget”.
január 10., 14:27
- Mindeközben
Az esküvő napján szakított vőlegényével ez a fiatal nő, élete legjobb döntésének tartja, hogy lépett
34 perce
- Mindeközben
Oláh Orsi kioldatja elrontott szájfeltöltését: „Sajnos előtte túl sokat töltöttünk bele”
2 órája
- Belföld
Nagyobb motorra ülhetnének az autósok, életveszélyes KRESZ-módosítás jöhet
A szakértők szerint nem csak a külön vizsga, hanem a más jellegű rutin is hiányozni fog.
január 10., 14:31
- Belföld
A Miniszterelnöki Kabinetiroda: Pitiáner bosszú a budapesti amerikai nagykövetség üzenete Rogán Antal üzlettársainak
Már készülnek a jogi lépésre.
január 10., 13:11
- Belföld
A Corvinus elárulta, hogy milyen szakokat indít
Most minden részlet kiderült.
január 10., 14:11
- Belföld
Feszültség a magyar igazságügyben, csúcsvezető ment neki a Kúria elnökének
Köszöntő itt, közlemény ott.
január 10., 13:49
- Belföld
Menczer Tamás: Brüsszelben csapnak össze a múlt genderpárti erői és a jövő békepárti erői
Hosszú poszttal jelentkezett be közösségi oldalán a kommunikációs igazgató.
január 10., 12:58
- Belföld
A rettegett vírusnak újabb halálos áldozata van
A WHO is megszólalt a madárinfluenzával kapcsolatban.
január 10., 13:45
- Belföld
Áprilisig meghosszabbították a Till Tamás meggyilkolásával gyanúsított férfi letartóztatását
A döntés nem végleges.
január 10., 15:29
- Címlapon
Ez lesz idén a tíz legveszélyesebb konfliktus a világban
Háború vagy béke lesz a vége?
2 órája
- Címlapon
Újabb szankció érkezett Washingtonból, ezt már nálunk is mindenki megfizetheti
Amerika lecsapott az árnyékflottákra.
9 órája
- Címlapon
Bezáratja az Alföld gyöngyszemeként emlegetett gyógyfürdőt az ellenzéki összefogás polgármestere
A polgármester közölte, két medence marad meg használatra.
6 órája
- Belföld
Egy fideszes polgármester is felszólalt az önkormányzati bevételek kormányzati megcsapolása miatt
Cser-Palkovics András szerint szükséges az önkormányzatok állami támogatási rendszerének átgondolása.
január 10., 15:22
- Címlapon
Orbán Viktor: Ideküldtek egy verőembert Amerikából, de saját utunk és küldetésünk van
A miniszterelnök szerint Rogán Antal azért került szankciós listára, mert jól végzi a munkáját.
12 órája
- Belföld
Hadházy Ákos szerint Magyar Péter ebben a kérdésben „tragikusan téved”
A független képviselő nem ért egyet a Tisza Párt elnökével.
január 10., 11:57
- Belföld
Vitézy Dávid „néhány ténnyel” reagált a Budapest Brand 5 év után távozó vezetőjének állításaira
A Podmaniczy Mozgalom frakcióvzetője megérti, hogy egyszerű csak rá haragudni.
január 10., 09:29
- Címlapon
Sorra érkeznek az ellenzéki reakciók Orbán Viktor interjújára
Magyar Péter és Gyurcsány Ferenc is megnyilvánult.
9 órája
- Belföld
Cigarettába töltve árult pszichoaktív anyagot egy férfi
Hónapokon keresztül árulta a „biofüvet”, de saját maga is fogyasztott belőle.
január 10., 09:55
- Mindeközben
Tóth Vera sosem látott, vicces gyerekkori fotóval köszöntötte Tóth Gabit a születésnapján
6 órája
- Mindeközben
Gerinek új párja lett a Házasság első látásra forgatása után, exfelesége csúnyán be is szólt neki emiatt
7 órája
- Címlapon
Kemény Lili visszautasítja a 15 millió forintos támogatást
A Margó-díjas szerző szerint ez ugrik.
3 órája
- Belföld
Jelentős trolifejlesztésről számolt be a BKK
Az előkészítő munkálatok már január 13-án megkezdődnek.
január 10., 10:23
- Belföld
Megérkezett a havazás, Magyarország több pontján is kifehéredett a táj
A fővárosi szélrekord is megdőlt.
január 10., 11:32
- Belföld
Enyhített a kormány, egy ázsiai országból is érkezhetnek vendégmunkások Magyarországra
Bővült a korábbi lista.
január 10., 08:26
- Mindeközben
Puskás-Dallos Peti: „Mit ne mondjak, háztartásbelinek lenni 0–24 órás meló, marha fárasztó tud lenni”
7 órája
- Címlapon
Ijesztően aktuális problémára hívja fel a figyelmet ez a sci-fi
A Csak lélegezz című film Cannes-ban már díjat is nyert.
43 perce
- Belföld
Új fejlemény az audis ámokfutó ügyében: nem az embercsempész Tiganciuc Calin vezette az autót
A rendőrség visszavonta az elfogatóparancsot, és a testvére ellen adtak ki körözést.
január 10., 11:19
- Belföld
Anyát és gyermekét gázolták halálra Pest vármegyében
A helyszínelés idejére az érintett útszakaszt a rendőrök teljes szélességében lezárták.
január 10., 09:41
- Belföld
Tizenkét és fél év fegyházbüntetést kapott a „pécsi fekete angyal”
Az ítélőtábla enyhített az ápoló büntetésén.
január 10., 12:53
- Belföld
Négy hónap házasság után gyilkolta meg feleségét egy férfi Fóton
Több késszúrással végzett az áldozattal.
január 10., 14:59
- Belföld
Öngyilkossági kísérlete közben gondolta meg magát egy bajai férfi
A segélyhívón keresztül kért segítséget.
január 10., 14:37