Csalóka drog-statisztika

2001.02.01. 00:01
A kormány a törvény bevezetésekor azt ígérte, hogy az alkalmi drogfogyasztókat nem büntetik, a függő betegek gyógyítását elősegítik és a felvilágosító munkára helyezik a hangsúlyt. Ehhez képest megelőző, felvilágosító programokat nem indítottak be, a büntetéstől való félelem miatt viszont 30 százalékkal kevesebb fiatal kért orvosi segítséget. A civil szervezetek szerint ugyanakkor jelentősen megnőtt azoknak a bírósági ítéleteknek a száma is, amelyeket erre a jogszabályra hivatkozva hoznak. Tovább nő a drogfogyasztók tábora, a drog-ambulanciák jelentős része pedig terhelt és kapacitási problémákkal küzd.

30 százalékkal kevesebb fiatal kért orvosi segítséget
A fogyasztás eddig is büntetendő volt, csak éppen "megszerez, tart" elkövetési magatartások mögé volt elrejtve ez a szándék - nyilatkozta Dávid Ibolya a törvény hatályba lépésekor, tavaly márciusban. A módosítás kifejezetten büntetendővé nyilvánította a fogyasztást, a legszigorúbb büntetést azonban a kereskedőkre ("kínál, átad, forgalomba hoz, kereskedik") mérik. A törvényi korrekciók - az igazságügy miniszter szavai szerint - jól szolgálják majd a bűnözés elleni hatékonyabb fellépést.

Nőtt az előzetes letartóztatások száma

A Fidesz választási programjában azt hangoztatta, hogy az alkalmi drogfogyasztókat nem büntetik, a függő betegek gyógyítását elősegítik és a felvilágosító munkára helyezik majd a hangsúlyt. A jogszabály életbelépése után, a választási fogadkozásokban megfogalmazottak ellenére megszűnt az alkalmi fogyasztók elterelése (büntetés helyett vállalt terápia), de nem az ígért "vádemelés elhalasztása" váltotta ezt ki, hanem a pénzbüntetés fenyegetése.

Nemzetközi drog-jog

Az Európában egyedülálló holland jogi szabályozást már a kezdetektől élesen bírálták a tagállamok, Franciaországgal az élen, ráadásul a tulipános ország kormányzati berkeiben is olykor akadnak erős kételyek. Pedig a holland helyzet teljesen "európai", még úgy is, hogy Amszterdam mágnesként vonzza a kikapcsolódásra vágyó honi és külföldi dzsánikat. Igaz, a nemzetközi hatásra az elmúlt években a hollandok is kompromisszumokra kényszerültek, a coffeeshopok 30 szabadon vásárolható grammját 5 grammra csökkentették.

A "túloldalon", az USÁ-ban a nulla tolerancia modellje a jellemző. A kábítószer-problémával szembeni fellépés területén a rendészeti, a büntető igazságszolgáltatási szervek szerepének növelése következtében az ország területén rendkívül szigorúan lépnek fel a drog-színtér minden szereplőjével, így a fogyasztókkal szemben is. A '90-es évek amerikai drogpolitikáját azonban az útkeresés fémjelzi. A Clinton-adminisztráció 1994. évi nyitottabb nemzeti drogstratégiát hirdetett meg.

A kompromisszumos modell megteremtése Németország nevéhez fűződik. Ezen politika jellemzője, hogy bár a kábítószer-probléma valamennyi összetevőjével szembeni fellépés területén meghatározott szerepe van a büntetőjognak, a fogyasztók gyógyítása, reszocializációja érdekében a törvény módot ad a büntető igazságszolgáltatás "felfüggesztésére" és a terápiás lehetőségekre.

A magyar szabályozás egyébként a német kompromisszumos modell alapján indult el (lásd például a három mennyiségi határt), ám az 1998 nyarán hatalomra lépett új politikai kurzus legszigorúbb európai drogtörvénye az amerikai modell felé látszik közelíteni. >> BŐVEBBEN

A szigorítás nem hatékony forma a megelőzésben - hangsúlyozta Dr. Pelle Andrea, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) emberi jogi szervezet ügyvivője - sőt, sok esetben hátráltatja a prevenciót és a terápia eredményességét, mivel a rászoruló nem mer beszélni, csak akkor kér segítséget, amikor már komoly egészségügyi probléma alakult ki. Az ügyvivő szerint a szigorításnak olyan csekély a visszatartó ereje, hogy nem éri meg bevetni a kábítószer-fogyasztás elleni szankciót.

A TASZ-nál nem látják azt a tendenciát, hogy megrovást vagy próbára bocsátást kapnának azok, akiket kábítószer-használaton kaptak - hangsúlyozza Pelle Andrea. Az ítélkezési gyakorlat azt mutatja, hogy az egyszeri használóknak pénzbüntetést (harminc-ötvenezer forint büntetés mellett további harminc-ötvenezer forint bűnügyi költséget) kell fizetniük, míg a rendszeres fogyasztás miatt általában felfüggesztett büntetést szabnak ki. Nőtt az előzetes letartóztatások száma is a kábítószeres ügyekben, sőt, az is előfordult, hogy pusztán fogyasztás miatt előzetes letartóztatásba helyzetek egy 16 éves diákot - tette hozzá Pelle Andrea.

Csekély visszatartó erő
Ezek után nem meglepő, hogy a TASZ-nál jelentkezők száma is növekedett. Olyanok fordulnak hozzájuk, akik ellen marihuana vagy hasis miatt eljárás indult. Különösen a kilencedik kerületben nőtt az eljárások száma (a szórakozóhelyek előtt átnézik a fiatalok zsebeit, így több könnyű drog kerül elő).

Csalóka a statisztika

A törvény szigorításától a kormány azt várta, hogy jelentősen visszaszorul a fogyasztás, illetve hogy eredményeket érhetnek el a szervezett bűnözés elleni harcban.

Az ismertté vált drogvisszaélések, illetve a drogvisszaélők száma az 1998-1999. években

(Forrás: Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal)

1998 1999 Növekedés (%)
Drogvisszaélések száma 2068 2860 138.3%
Ebből: csekély mennyiség 1403 1107 78.9%
Drogvisszaélők száma* 1727 2582 149.5%
Ebből: csekély mennyiség 1195 958 80.2%

* Ezek az adatok nem pontosan azonosak az ISM jelentésben foglaltakkal. Az itteni adatok ugyanis csak a "bűnelkövetők" számát tartalmazzák, az ISM jelentés viszont a "bűncselekményt elkövetők" és a "bűnelkövetők" számát is tartalmazza. A 'bűncselekményt elkövetők' statisztikai fogalma tartalmazza azokat is, akikkel szemben büntethetőséget kizáró ok miatt megtagadták, vagy megszüntették a nyomozást, a 'bűnelkövetők' száma viszont ezeket nem tartalmazza.

A BRFK kábítószer-bűnözés elleni alosztályának január-február hónapra vonatkozó felderítése szerint a drogpiacon folytatódnak a korábbi évek tendenciái: bővül a könnyű drogok kínálata, és egyre több embert vonnak eljárás alá marihuána-, illetve amfetamin-származékok terjesztése miatt. Az ORFK tájékoztatása szerint 1998-as évhez képest 38,3 százalékkal nőtt az ismertté vált visszaélések száma (2.068-ról 2.860-ra), ami a növekedés csökkenését jelenti, hiszen 1996 óta minden évben a duplájára emelkedett ez az adat. Magyarországon a legfertőzöttebb terület Csongrád és Baranya megye, illetve a főváros.

2000-ben eddig 61 személyt ellen indítottak eljárást kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmény miatt. Két esetben fogták el azokat, akik a kábítószer túladagolás miatt elhunytaknak az utolsó adagot eladták, egy haláleset kapcsán pedig gondatlanságból elkövetett emberöléssel gyanúsítják az áldozat barátját. Kilenc halálos áldozatot követelt a kábítószer-túladagolás az idei év első két hónapjában, az elhunytak közül egy gyermekkorú, a többség 20 és 25 év közötti és kivétel nélkül mind heroin-fogyasztó volt.

A növekedés lassulását mutató statisztika csak a lezárt bűnügyeket tartalmazza, a '99 márciusában életbe lépett törvény ilyen hatását ez a statisztika nem mutathatja - mondja Ritter Ildikó, az Országos Kriminológiai Intézet (OKI) munkatársa. A törvény hatásáról igen kevés adat áll rendelkezésre, ezért ráadásul csalóka a statisztika. A legújabb OKI-kutatás szerint nem szorult vissza jelentősen a törvény hatására a kábítószerrel elkövetett bűncselekmények száma. A rendőrség 1998. március-október ill. 1999 március-október közötti változásokról szóló jelentése szerint jelentős változások nem történtek, azonban több eljárás indult, mert több elkövetői magatartás volt - mondta el Ritter Ildikó.

A szakember szerint nincs látványos eredmény a szervezett bűnözést célzó felderítő tevékenységben, és nem szorult vissza látványosan a fogyasztás sem. A törvényi szigorítás a függőkre nem hat, a drogpiaci árak alakulására annál inkább: nőnek az árak, mert nő a rizikó-költség.

Az ellátórendszer nem alkalmas a drogbetegek kezelésére

Jelentős kábítószer-fogások Magyarországon (Forrás: ORFK)

1994 1995 1996 1997 1998 1999
Heroin (kg) 812 568 319 206 634 172.7
Kokain (kg) 26.5 18.6 4.9 6.9 26.4 121.2
Hasis 24.4 0.6 816 21.7 6.8 5.2
Marijuana 102.2 88 2140 42.94 65.7
Ópium (kg) 2.2
Morfin (kg) 0.2
Amfetamin 27.4 1.9 2.4 12.3 7.6 9.3
Extasy 317 3797 5818 6107 1857 3627
Depridol tabletta 438 120
LSD-bélyeg 665 256 1079 1450 3351 1928
Az Országos Pszichiátriai Intézet informatikai osztályának adatai szerint a négyszáz magyarországi egészségügyi intézményből 52-ben fordul meg a betegek hetven százaléka. Ezen 52 nagy forgalmú intézmény adatai szerint 12 százalékkal nőtt az összes drogbeteg száma, az új betegek száma azonban 1998-hoz képest 25-30 százalékkal csökkent. Nehéz megállapítani, mennyire tudható be ez a törvény hatásának - hangsúlyozta az OKI munkatársa. Lehet a törvény hatása is, de azt is mutatja, hogy az ambulanciák jelentős része terhelt és kapacitási problémákkal küzd. Dr. Bogdán Géza, az Országos Pszichiátriai Intézet orvosa szerint Magyarországon életveszélyes lenne az a fajta liberalizáció, ami Hollandiában működik illetve aminek bevezetését Belgiumban indítványozták. (A belga honatyák javaslata szerint az enyhe drognak minősített kannabiszból és származékaiból, a marihuánából és hasisból 15 grammot tarthatna magánál az állampolgár törvényesen, ebből úgy ötven jointot lehet sodorni - a szerk.)

A szakember szerint hosszas és alapos felvilágosító munkára lenne szükség, mielőtt hasonlót bevezethetnek itthon. Ám jelenleg sem az ambuláns, sem a kórházi, sem a rehabilitációs ellátórendszer nem alkalmas a drogbetegek kezelésére. Ráadásul, mint az orvos elmondta, létezik egyfajta gyógyszer Magyarországon, amit, ha az ópiátfüggő naponta szed, a kábítószernek nincs hatása. Csakhogy a társadalombiztosítás egyáltalán nem támogatja ezt a korszerű és hatásos készítményt. Ezért a havi harmincezer forintba kerülő gyógyszert igen kevesen engedhetik meg maguknak.

Az Index információi szerint az ISM a "Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására" témakörben nemsokára vitafórumot rendez. Pelle Andrea szerint a társadalmi vitárára a Btk. szigorítását megelőzően lett volna szükség, érdemi beleszólása a civil szervezeteknek akkor lehetett volna.

Visszaélés kábítószerrel bűncselekmények alakulása 1990-1999. évben