További Belföld cikkek
- Fotókon és videón, ahogy kimenekítik a Duna alatt rekedt metró utasait
- A Medián felmérése szerint a Tisza Párt már 11 százalékkal előzi a Fideszt
- Vádat emeltek az Orbán-beszéd alatt őrizetbe vett volt nyomozó ellen
- Több településen is veszélyessé vált a levegő minősége
- Szeptembertől katonák oktatják a vezetést a szolnoki középiskolásoknak
30 százalékkal kevesebb fiatal kért orvosi segítséget |
Nőtt az előzetes letartóztatások száma
A Fidesz választási programjában azt hangoztatta, hogy az alkalmi drogfogyasztókat nem büntetik, a függő betegek gyógyítását elősegítik és a felvilágosító munkára helyezik majd a hangsúlyt. A jogszabály életbelépése után, a választási fogadkozásokban megfogalmazottak ellenére megszűnt az alkalmi fogyasztók elterelése (büntetés helyett vállalt terápia), de nem az ígért "vádemelés elhalasztása" váltotta ezt ki, hanem a pénzbüntetés fenyegetése.
Nemzetközi drog-jog |
Az Európában egyedülálló holland jogi szabályozást már a kezdetektől élesen bírálták a tagállamok, Franciaországgal az élen, ráadásul a tulipános ország kormányzati berkeiben is olykor akadnak erős kételyek. Pedig a holland helyzet teljesen "európai", még úgy is, hogy Amszterdam mágnesként vonzza a kikapcsolódásra vágyó honi és külföldi dzsánikat. Igaz, a nemzetközi hatásra az elmúlt években a hollandok is kompromisszumokra kényszerültek, a coffeeshopok 30 szabadon vásárolható grammját 5 grammra csökkentették. A "túloldalon", az USÁ-ban a nulla tolerancia modellje a jellemző. A kábítószer-problémával szembeni fellépés területén a rendészeti, a büntető igazságszolgáltatási szervek szerepének növelése következtében az ország területén rendkívül szigorúan lépnek fel a drog-színtér minden szereplőjével, így a fogyasztókkal szemben is. A '90-es évek amerikai drogpolitikáját azonban az útkeresés fémjelzi. A Clinton-adminisztráció 1994. évi nyitottabb nemzeti drogstratégiát hirdetett meg. A kompromisszumos modell megteremtése Németország nevéhez fűződik. Ezen politika jellemzője, hogy bár a kábítószer-probléma valamennyi összetevőjével szembeni fellépés területén meghatározott szerepe van a büntetőjognak, a fogyasztók gyógyítása, reszocializációja érdekében a törvény módot ad a büntető igazságszolgáltatás "felfüggesztésére" és a terápiás lehetőségekre. A magyar szabályozás egyébként a német kompromisszumos modell alapján indult el (lásd például a három mennyiségi határt), ám az 1998 nyarán hatalomra lépett új politikai kurzus legszigorúbb európai drogtörvénye az amerikai modell felé látszik közelíteni. >> BŐVEBBEN |
A szigorítás nem hatékony forma a megelőzésben - hangsúlyozta Dr. Pelle Andrea, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) emberi jogi szervezet ügyvivője - sőt, sok esetben hátráltatja a prevenciót és a terápia eredményességét, mivel a rászoruló nem mer beszélni, csak akkor kér segítséget, amikor már komoly egészségügyi probléma alakult ki. Az ügyvivő szerint a szigorításnak olyan csekély a visszatartó ereje, hogy nem éri meg bevetni a kábítószer-fogyasztás elleni szankciót.
A TASZ-nál nem látják azt a tendenciát, hogy megrovást vagy próbára bocsátást kapnának azok, akiket kábítószer-használaton kaptak - hangsúlyozza Pelle Andrea. Az ítélkezési gyakorlat azt mutatja, hogy az egyszeri használóknak pénzbüntetést (harminc-ötvenezer forint büntetés mellett további harminc-ötvenezer forint bűnügyi költséget) kell fizetniük, míg a rendszeres fogyasztás miatt általában felfüggesztett büntetést szabnak ki. Nőtt az előzetes letartóztatások száma is a kábítószeres ügyekben, sőt, az is előfordult, hogy pusztán fogyasztás miatt előzetes letartóztatásba helyzetek egy 16 éves diákot - tette hozzá Pelle Andrea.
Csekély visszatartó erő |
Csalóka a statisztika
A törvény szigorításától a kormány azt várta, hogy jelentősen visszaszorul a fogyasztás, illetve hogy eredményeket érhetnek el a szervezett bűnözés elleni harcban.
Az ismertté vált drogvisszaélések, illetve a drogvisszaélők száma az 1998-1999. években | ||||||||||||||||||||||||||||
(Forrás: Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal)
* Ezek az adatok nem pontosan azonosak az ISM jelentésben foglaltakkal. Az itteni adatok ugyanis csak a "bűnelkövetők" számát tartalmazzák, az ISM jelentés viszont a "bűncselekményt elkövetők" és a "bűnelkövetők" számát is tartalmazza. A 'bűncselekményt elkövetők' statisztikai fogalma tartalmazza azokat is, akikkel szemben büntethetőséget kizáró ok miatt megtagadták, vagy megszüntették a nyomozást, a 'bűnelkövetők' száma viszont ezeket nem tartalmazza. |
2000-ben eddig 61 személyt ellen indítottak eljárást kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmény miatt. Két esetben fogták el azokat, akik a kábítószer túladagolás miatt elhunytaknak az utolsó adagot eladták, egy haláleset kapcsán pedig gondatlanságból elkövetett emberöléssel gyanúsítják az áldozat barátját. Kilenc halálos áldozatot követelt a kábítószer-túladagolás az idei év első két hónapjában, az elhunytak közül egy gyermekkorú, a többség 20 és 25 év közötti és kivétel nélkül mind heroin-fogyasztó volt.
A növekedés lassulását mutató statisztika csak a lezárt bűnügyeket tartalmazza, a '99 márciusában életbe lépett törvény ilyen hatását ez a statisztika nem mutathatja - mondja Ritter Ildikó, az Országos Kriminológiai Intézet (OKI) munkatársa. A törvény hatásáról igen kevés adat áll rendelkezésre, ezért ráadásul csalóka a statisztika. A legújabb OKI-kutatás szerint nem szorult vissza jelentősen a törvény hatására a kábítószerrel elkövetett bűncselekmények száma. A rendőrség 1998. március-október ill. 1999 március-október közötti változásokról szóló jelentése szerint jelentős változások nem történtek, azonban több eljárás indult, mert több elkövetői magatartás volt - mondta el Ritter Ildikó.
A szakember szerint nincs látványos eredmény a szervezett bűnözést célzó felderítő tevékenységben, és nem szorult vissza látványosan a fogyasztás sem. A törvényi szigorítás a függőkre nem hat, a drogpiaci árak alakulására annál inkább: nőnek az árak, mert nő a rizikó-költség.
Az ellátórendszer nem alkalmas a drogbetegek kezelésére
Jelentős kábítószer-fogások Magyarországon (Forrás: ORFK) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A szakember szerint hosszas és alapos felvilágosító munkára lenne szükség, mielőtt hasonlót bevezethetnek itthon. Ám jelenleg sem az ambuláns, sem a kórházi, sem a rehabilitációs ellátórendszer nem alkalmas a drogbetegek kezelésére. Ráadásul, mint az orvos elmondta, létezik egyfajta gyógyszer Magyarországon, amit, ha az ópiátfüggő naponta szed, a kábítószernek nincs hatása. Csakhogy a társadalombiztosítás egyáltalán nem támogatja ezt a korszerű és hatásos készítményt. Ezért a havi harmincezer forintba kerülő gyógyszert igen kevesen engedhetik meg maguknak.
Az Index információi szerint az ISM a "Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására" témakörben nemsokára vitafórumot rendez. Pelle Andrea szerint a társadalmi vitárára a Btk. szigorítását megelőzően lett volna szükség, érdemi beleszólása a civil szervezeteknek akkor lehetett volna.
Visszaélés kábítószerrel bűncselekmények alakulása 1990-1999. évben |