Magyarország legnagyobb kreatív könyvelői
További Belföld cikkek
- Kisbusz ütközött kamionnal az M1-es autópályán, heten megsérültek
- Lázár Jánosék teljesen központosították a kommunikációt, tömegesen mondtak fel a munkatársak
- Meghalt Strasser Tibor sztárügyvéd
- Látogatási korlátozást vezetnek be a szabolcsi kórházcsoport tagintézményeiben
- Áprilisig meghosszabbították a Till Tamás meggyilkolásával gyanúsított férfi letartóztatását
Nem szeretjük, hogy a politikai elit hazugságra kényszeríti magát - indokolja a Szeretem Magyarországot Klub, hogy miért nézett a pártok körmére egy pontos pénzügyi számítással.
Max. 1,5 milliárd lehetne
A szervezet egyik tagja, Somlói Zsolt, a MindShare Médiaügynökség ügyvezető igazgatója által prezentált számítások szerint a négy parlamenti párt összesen mintegy 3,5 milliárd forintot költött az idei országgyűlési választások médiakampányára. Ez több mint a kétszerese a törvény által pártonként engedélyezett 386 millió alapján számított 1,5 milliárdnak, amit a négy párt együttesen költhetett volna, ha betartja a rendelkezéseket.
Közismert, de soha nem bizonyított állítás, hogy az ingatlanokkal való ügyeskedés mellett a pártok számos technikát alkalmaznak a fekete pénzek legalizálására. Ezek közé tartozik többek között az, hogy a bizalmi emberek magánadakozási nyilatkozatot írnak alá több százezres tételekről. A jelenlegi rendelkezések szerint ugyanis félmillió forint alatt nem kell közzétenni a pártok egyéni támogatóinak adatait.
Még annak is a duplája
Somlói a TNS AdexPlus adatai alapján a listaáras reklámköltésekből becsülte meg, hogy a különböző típusú médiumoknál elérhető kedvezményekkel valójában mennyit fizettek a reklámfelületekért a pártok. A televíziós, rádiós, nyomtatott és internetes sajtós, közterületi és mozis költések listaáron, tehát az alkudozás előtti számolással több mint 5,5 milliárd forintot tesznek ki. A lehetséges kedvezményeket figyelembe véve a szakember szerint az MSZP 1,05 milliárd, a Fidesz pedig 912 millió forintot adott ki a választások előtti hónapokban a reklámokért. Az SZDSZ 359, az MDF pedig 303 millióval szállt be a kampányba.
Az összegek azonban nem tartalmazzák a reklámfilmak, plakátok gyártási, nyomtatási költségeit, nincs olyan szervezet sem, amely a pártrendezvények, vagy más a telefonhívásokhoz hasonló, új, a párttörvény megalkotásakor még nem létező reklámmódszerre szánt kiadásokat mérné. A MindShare vezetője szerint ez utóbbiak ára valószínűleg megduplázza a mérhető költéseket.
Kikerülhetelen büntetést
Szeretem Magyarországot Klub tagja, Gerendai Károly a Sziget főszervezője az adatokhoz hozzátette, nem a pártpénzek csökkentéséről szóló populista szlogen támogatása volt a céljuk, hanem az, hogy felhívják a figyelmet arra: az egyértelmű törvénytelenség bizalmatlanságot szül a politikával szemben. A klub megbízásából a Majtényi László vezette Eötvös Károly Közpolitikai Intézet egy tanulmányt is készített a nemzetközi kampányfinanszírozási szabályokat áttekintve. A tanulmány többek között azt javasolja, hogy világos és kikerülhetetlen büntetést kell kilátásba helyezni az illegális kampánypénzeket felkínálók és elfogadók ellen.
A parlamenti pártok az idén is benyújtották az Állami Számvevőszékhez a kampányról készült elszámolásukat. A politikai szervezetek saját kimutatásuk szerint a 2006-os országgyűlési választáson sem lépték túl a megengedett határt.