Rendőri jogosítványok a BKV-ellenőröknek?
További Belföld cikkek
A BKV-ellenőröknek nagyobb jogkört kellene biztosítani, mondta a városháza civil szervezetekkel foglalkozó szakbizottságának keddi ülésén Aba Botond vezérigazgató.
Külföldi példákra hivatkozva azt javasolta, hogy az ellenőrök akár "rendőri fokozatú minőségben" is eljárhassanak a bliccelőkkel szemben. A hatékonyabb fellépést akár jogszabály-módosítással is el lehetne érni.
A BKV Rt. és a többi vidéki tömegközlekedési szolgáltató nem teljesen rendőri intézkedési jogkört, de a jelenleginél hatékonyabb feltételeket szorgalmaz az ellenőröknek. A fővárosban minden száz utasból tizenkettő jegy és bérlet nélkül utazik, és ez évente négymilliárdos bevételkiesést okoz a BKV-nak, támasztotta alá érvelését Aba Botond.
A BKV sajtóosztályán nem kommentálták a felvetést, mert még nincs kiforrott terv a megvalósítására. A vezetőség ugyanis a napokban tárgyalja ennek a felvetésnek a megvalósíthatóságát. Azt azonban tudni lehet, hogy az ellenőrök a jelenlegi szabályozás mellett még a bliccelő személyi igazolványát sem kérhetik el.
Ha problémás eset adódik, akkor rendőrt hívhatnak a helyszínre, aki megnézheti az igazolványt, de az adatokat nem mondhatja el az ellenőrnek. Így gyakorlatilag nincs semmi a BKV-jegyellenőreinek a kezében.
Oldják meg
Veszélyesen hangzik ez a javaslat, mondta Földes Ádám, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) adatvédelmi ügyekkel foglalkozó munkatársa. A rendőrség az alkotmányban és a rendőrségi törvényben rögzített jogai alapján igazoltathat valakit, a közlekedési vállalat bízza ezt tehát a továbbiakban is rájuk.
A rendőr az igazoltatáskor feljegyezheti a bliccelő adatait, amit az adatvédelmi törvényben foglaltak szerint kell tárolnia. A BKV megkeresés alapján kérhet adatokat, ha mondjuk pótdíjhoz vagy csekk kiküldéséhez kellenek az információk, mondta Földes.
Súlyos félreértés lenne, ha valaki hatósági jogköröket szeretne adni, vagy alkotmányos alapjogokat korlátozó jogosítvánnyal látna el egy közlekedési vállalatot. Ha már a külföldi példáknál tartunk, a bliccelés visszaszorítására létezik más megoldás is.
Ilyen például, hogy a buszokon csak az első ajtón lehessen felszállni, és be kell mutatni az érvényesített jegyet. A nyugat-európai metrókhoz hasonlóan pedig jegykezelő kapukat lehet felállítani. A BKV ne az ellenőrök hatáskörét szélesítse, hanem oldja meg a jegykezelést, mondta Földes Ádám.
A rendőrség még nem nyilatkozott, így nem tudjuk hogyan viszonyulnának ahhoz, ha az ellenőrök bizonyos területeken hasonló jogkörökkel rendelkeznének.