Milliókért kampányoltak a kereskedelmi tévék az EU mellett

2003.04.09. 13:37
Körülbelül minden ötvenedik EU-csatlakozást igenlő hirdetésre jut egy ellenző reklám, de az igen sulykolása egyre intenzívebb a népszavazás napjához közeledve. Az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány a televízióknak több mint százmillió forintot fizetett azért, hogy az "igent" reklámozzák, így beszélgethetett az unióról főműsoridőben Zsoltika és Solya is.
A televíziókban, rádiókban és az írott sajtóban mindeddig 1325 hirdetést jelentetett meg az EU Kommunikációs Közalapítvány, amelyek mindegyike a csatlakozás támogatását szorgalmazza. Ezzel párhuzamosan az Ifjúsági és Sportminisztérium is folytatja "igenlő kampányát", csak televízióban mintegy 150 szpotja fut - derül ki a Mediagnózis legfrissebb adataiból. A közalapítvány mindemellett aktívan kampányol plakátokon és az interneten is.

Ötven az egyhez

Fidesz: sok milliárd a "nemszeretésre"
Nem volt szerencsés a sok milliárd forintnyi közpénzből finanszírozott EU-kampány, mert megosztotta és egymással szembefordította a szavazópolgárokat - állította Deutsch Tamás, a Fidesz alelnöke. Deutsch szerint ugyanis a reklámok arra szólítják fel a csatlakozással kapcsolatos egyik álláspont képviselőit, hogy "ne szeressék a másik álláspontot támogatókat". Deutsch, aki elmondta, hogy maga is igennel fog voksolni a szombati népszavazáson, leszögezte: nem szereti, ha arra szólítják fel, hogy ne szeresse a másként gondolkodókat. Az Index kérdésére az alelnök elmondta, hogy ő ugyan nem látta, de az egyik, zenészeket felvonultató reklámban hangzott el "az árkokat tovább mélyítő" kijelentés.

Deutsch arról is beszélt, hogy a népszavazás lezárása után szombaton este a Fidesz az FTC sportcsarnokában tartja a "Magyaroknak nyerniük kell" című rendezvényét. Az esemény szónoka Orbán Viktor lesz, de szót kap többek között Bayer Zsolt is. A népligeti sportcsarnok adott otthon a Fidesz előző kongresszusának, ahol a párt vezetői először beszéltek a csatlakozással kapcsolatos kifogásokról.

Az uniós csatlakozást ellenző felhívásból 29 jelent meg a televízióban, amelyek mindegyikét a Magyarországi Zöldpárt jegyzi. A szpotok csak a közszolgálati televízióban futnak. Néhány szlogen: "Kecskére káposztát. Eu-ra Magyarországot". "Mikor ehetünk újra moslékot? Eutanázsia". A Lelkiismeret Csoport kizárólag az írott sajtóban szólított a nem szavazatra. Nemleges felhívás utcai plakáton is megjelent.

A Mediagnózis előzetes felméréséből az is kiderül, hogy a népszavazás napjához közeledve a hirdetések gyakorisága egyre nő.

Reality

A közalapítvány ügyvezető titkára, Suba János az Indexnek elmondta a két kereskedelmi televíziónak 75-75 millió forintot fizettek ki, hogy az EU-t propagálják. Ebből az összegből nem csupán reklámokat, társadalmi célú hirdetéseket finanszíroztak, hanem az alapítvány azon ötletét is, hogy a Való Világ és a Big Brother szereplői beszélgessenek a témáról, és szavazzanak szombaton.

Úgy tudjuk, hogy a televíziók jelentős, olykor 70 százalékos kedvezményt is adtak a hirdetések megjelentetésére, általában azonban 40-50 százalékos volt az engedmény. A Magyar Televízió, feltehetően az alacsonyabb nézettség miatt kevesebb pénzt "szerzett" a közalapítványtól.

A televíziók a külügy, valamint a Gyermek, Ifjúsági és Sportminisztériumon keresztül közvetlenül a kormánytól is kaptak pénzt.

Mádlra sokan figyelnek

A közalapítványnál úgy tartják, sokan a köztársasági elnök megnyilvánulásától teszik függővé szombati szavazatukat. Nos, nekik sem kell már sokáig várniuk, szerdán ugyanis a Parlamentben a csatlakozás mellett érvel majd beszédében Mádl Ferenc, csütörtökön pedig a három legfőbb közjogi méltóság csatlakozást támogató nyilatkozatát közlik a napilapok.