Door-to-door attakoltatnak a headquartersek

2006.03.08. 14:25
Az utolsó rohamhoz mindkét nagy párt az amerikai elnökválasztási technikát veti be. A Fidesz és az MSZP aktivistái a választások előtti napokra személyesen csengetnek majd a nyilvántartott szimpatizánsaiknál, hogy emlékeztessék őket a szavazás fontosságára. A door-to-door mozgósítási kampány főhadiszállása a Polgárok Házában, illetve a Köztársaság téri pártközpontban állt fel.

Az Index tudomása szerint az MSZP is, és a Fidesz is 30-40 fős budapesti központokból irányítja majd az április 9. előttre időzített - a magyar választások történetében szokatlan méretű és intenzitású - mozgósító kampányát.

Bush-marketing

A Fidesz Kubatov Gábor irányította stábjáról a napokban több cikket közölt a Hírszerző. Az ellenzéki párt ugyanis nem igyekezett nagydobra verni, hogy az eredetileg a polgári körök kulturális életének helyet adó Polgárok Házában rendezte be a politikai kampánytól teljesen elváló mozgósítási kampányának központját.

A központ létét Szijjártó Péter hivatalosan még kedden is tagadta. A szóvivő a Magyar Nemzetben azt állította, hogy a párt kampányát kizárólag a Szentkirályi utcai pártszékházból irányítják. Az Index viszont úgy tudja, a marketinges képzettségű Kubatov (ő közelről tanulmányozta Bush elnökválasztási kampányát) vezetésével működő központ már hosszabb ideje szervezi a kampány technikai hátterét.

Demokrata door-to-door

A központi stáb online kapcsolatban áll a választókörök képviselőjelöltjei mellett dolgozó kampányfőnökökkel. A regionálisan szervezett irányítás felel azért, hogy mindenhol időben és a szükséges mennyiségben legyen szóróanyag és aktivista. A Polgárok Házából vezénylik a választások előtti hat napban a szavazásra mozgósító - tervek szerint - több tízezer aktivistát.

Hasonló méretű és rendszerű, az egyesült államokbeli demokratáktól eltanult - door-to-door - akcióra készül MSZP is. A szocialisták vezérlőterme a Köztársaság téri pártszékházban működik. A stáb tagjai a megyei kampányirodákkal állnak kapcsolatban, és a fővárosból hangolják össze az ország különböző területein működő önkéntesek és szimpatizánsok tevékenységét.

Ugyan, menjen már el

A központok - ez biztosra vehető - nem fejezik be működésüket a kampánycsend beálltával sem. A Fidesz-vezetés a 2002-es vereség után gyakran hivatkozott arra, hogy a szocialisták a mozgósítással tudtak nyerni, sőt azzal is vádolták az MSZP-t, hogy az általuk felállított számítógépes alternatív szavazatösszesítő rendszer valójában már akkor a szavazók mozgósítását szolgálta.

A választások napján azonban a hatályos törvények szerint nem lehet agitálni, és nem lehet a választókat szervezetten szavazni vinni. Ugyanakkor az is igaz, hogy a mozgósítást nehéz, sőt lehetetlen nyomon követni, hiszen az, például, nem ütközik a szabályokba, ha valaki szól az ismerősének, hogy ugyan, menjen már el szavazni.

Méretes adatbázisok

Az előző országgyűlési választás óta felértékelődött mozgósítás sikeréért - a hírek szerint - a pártok méretes adatbázisokkal dolgoznak. A Fidesz a nemzeti petíció aláíróit, a nemzeti konzultációban, illetve az államfőválasztás előtt tartott aláírásgyűjtő akcióban részt vevőket, valamint azokat tudja felkeresni, akik az ellenzéki pártnak adták kopogtatócéduláikat.

A szocialisták is több adatbázisból dolgozhatnak: több százezer címük gyűlhetett össze a száz lépés programjának népszerűsítésekor, és a hírek szerint - bár ezt a törvények nem teszik lehetővé - a szocialisták is adatbázisba gyűjtik a kopogtatócédulát nekik adó támogatóikat.