Csak az InterCity füstmentes

2000.11.14. 11:46
Csak InterCity járatokat indít füstmentesen a MÁV, a többi vonaton továbbra sem megoldott a dohányzó-nemdohányzó kocsik arányának megváltoztatása. A vasúttársaság nem tesz további lépéseket míg meg nem születik az a rendelet, melyet a közlekedési minisztériumnak kellene meghoznia az 1999. évi nemdohányzók védelméről szóló törvény értelmében. A minisztérium álláspontja szerint szükségtelen és a jogalkotási szabályokkal is ellenkező, hogy a meglévő magas szintű és egyértelmű szabályozást további, párhuzamos tartalmú előrásokkal egészítsék ki. Közben az utasok tovább ,,szívnak".
Az egészségvédelem érdekében a MÁV vezetése egy gesztust tett azzal, hogy november 15-étől bevezeti a nemdohányzó InterCity járatokat - mondta el lapunknak Kiss Gábor szakigazgató-helyettes.

Ezentúl csak egy másodosztályú kocsi egyharmadában lehet dohányozni. Az eddig kísérleti jelleggel bevezetett dohányfüstmentes utazásra a Budapest - Pécs, Kaposvár, valamint Szeged között közlekedő InterCity járatokon volt lehetőség, de ezt most véglegesítik az utazóközönség pozitív visszajelzései alapján.

1999. évi XLII. törvény
A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól
4.§
(4) A dohányzóhelyek tömegközlekedési eszközön történő kijelölésének részletes szabályait - az egészségügyi miniszterrel és a belügyminiszterrel egyetértésben - a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter rendeletben állapítja meg.
(5) Az üzembentartó egyes, belföldi forgalomban, menetrend szerint közlekedő személyszállító vonatokat nemdohányzó járattá nyilváníthat, ha a kiindulási és a célállomás menetrend szerinti távolsága nem haladja meg a 100 kilométert.
A nemdohányzók védelméről szóló 1999. évi törvény kötelező jelleggel utal arra, hogy a közlekedési miniszternek - az egészségügyi miniszterrel és a belügyminiszterrel egyetértésben - a dohányzóhelyek pontos kijelölésének szabályaira rendeletet kell hoznia. A MÁV erre vár - hangsúlyozta a szakigazgató-helyettes.

A törvény által teljes mértékben szabályozott a távolsági közlekedésben részes vasúti személyszállítás - válaszolta az Index érdeklődésére Horváth Lajos, a közlekedési minisztérium vasúti főosztályának vezetője. Álláspontjuk szerint szükségtelen és a jogalkotási szabályokkal is ellenkező, hogy a meglévő magas szintű és egyértelmű szabályozást további, párhuzamos tartalmú előrásokkal egészítsék ki.

Túl kevés a nemdohányzó kocsik száma

Az önző bagósok nem törődnek másokkal - mondta el felháborodottan lapunknak Kiss Krisztina főiskolás hallgató, aki vonattal jár be Érdről Székesfehérvárra. "Sokszor a dohányzó kocsikból kijönnek az előtérbe, és ott gyújtanak rá. Legyenek elszeparálva, és tartsák tiszteletben a nemdohányzókat!"

Ahol gyakran hely sincs
Kiss Krisztina komoly gondnak tartja, hogy sokszor annyira tele vannak a vonatok, hogy nem lehet helyet kapni a nemdohányzó kocsikban. Olyan is előfordult, hogy egy fiatal anyuka a kisgyermekével együtt volt kénytelen szívni a füstöt. A jelenlegi ötven százalékos dohányzó-nemdohányzó arányt túl soknak tartja, bőven elég lenne, ha csak a kocsik egyharmadában lehetne rágyújtani.

A szakigazgató-helyettes elmondása szerint a vasúttársaság jelenlegi járműparkjával nem tudja megoldani a száz kilométeren belüli vonatokon a dohányzás teljes vagy nagyobb arányú betiltását, hiába ad lehetőséget erre a törvény. A mellékvonalakon közlekedő BZ motorvonatoknál azonban vannak kezdeményezéseik.

A tiltott helyeken dohányzókat - függetlenül attól, hogy utasról vagy a társaság dolgozójáról van szó - 500 forint pótdíj fizetésére kötelezik.