Bukás helyett szöveges értékelés

2000.08.27. 15:10
Ősztől nem feltétlenül kell évet ismételniük a gyengébben teljesítő kisdiákoknak: az első négy évet egységes pedagógiai szakaszként kezelhetik a pedagógusok. Arra is mód nyílik, hogy hatodik osztályig jegyek helyett szövegesen értékeljék a diákok teljesítményét. A pedagógus szakszervezetek üdvözlik a változtatásokat, míg a megkeresett iskolák vezetőinek véleménye megoszlott az új lehetőségekről.
Steinmann
Kiss János rajza
A 2000/2001-es tanévtől az iskoláknak nem kell megbuktatniuk a gyengébben teljesítő diákokat, lehetőségük nyílik az első négy évet egységes pedagógiai szakaszként kezelni. Ezentúl arra is mód lesz, hogy hatodik osztályig csak szövegesen értékeljék a diákokat - mondta el az oktatási miniszter a tanévkezdés kapcsán az MTI-nek adott nyilatkozatában. Pokorni Zoltán a szöveges minősítést a szülőkkel való kapcsolattartás igen fontos elemeként jelölte meg, amely a gyermekek fejlődéséhez kötődő értékelést ad.

A pedagógus szakszervezetek üdvözlik a változtatásokat

A három országos pedagógus szakszervezet és a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete egyaránt támogathatónak tartja azokat a változtatásokat, amelyek bevezetésére az iskoláknak az idei tanévtől nyílik lehetőségük, az iskolák véleménye ugyanakkor megoszlik a módosításokról.

Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke elmondta: az érdekvédelmi szervezet helyesli a változtatásokat. A módosítások véleménye szerint lehetőséget adnak a tanulásban lemaradóknak a felzárkózásra. Megjegyezte: egy kisgyermek egész életére szóló kudarcélményt szerezhet, ha második vagy harmadik osztályban megbuktatják.

Borbáth Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének főtitkára elsősorban pedagógiai kérdésnek minősítette a változásokat. Hangsúlyozta: a szöveges értékelés sok esetben elősegítheti, hogy a problémásabb, nehezen kezelhető gyerekek jobban tűrjék az iskolát és jobb eredményeket produkáljanak. A hagyományos öt fokú skálát szűknek nevezte. Úgy vélte: noha a szöveges minősítés elkészítése nagyobb munka, ha lehetőségével megfelelően élnek, jó pedagógiai eszköz lehet.

Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője úgy vélte: az iskoláknak fel kell mérniük a szülők és a diákok igényeit. Meg kell kérdezni az érintetteket, hogyan vélekednek a lehetőségekről.

Szakszervezeti képviselőként ugyanakkor üdvözölte a változtatásokat, amelyek hozzájárulhatnak az oktatási intézmények önállóságának bővüléséhez.

Felhívta a figyelmet arra, hogy hasonló rendszer működik Norvégiában, ahol igen kedvezőek a tapasztalatok.

Kajtárné Botár Borbála, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szintén jónak tartja a szöveges értékelés lehetőségét, azt, hogy ne kelljen a gyengébben teljesítő diákokat az első négy évben megbuktatni. Ugyanakkor szintén szükségesnek nevezte az érintettek - az iskolaszékek, szülők, diákok - megkérdezését.

A jó tanuló felel
Kass János rajza

Az iskolák vezetőinek véleménye megoszlik

A debreceni Fazekas Mihály Általános Iskola igazgatóhelyettese elmondta: az intézményben - amelyben a tanulók döntő többsége roma származású - a hagyományos módszerrel, jegyekkel értékelik a diákokat. Szabó Gyula pedagógiai szempontból nem nevezte igazán megfelelőnek a szöveges elemzést, abban ugyanis szerinte elveszhet a lényeg.

Jelezte: a tapasztalatok azt mutatják, hogy az alacsonyabb végzettségű szülők a szöveges értékelésnél a jegyekből sokkal jobban megértik, gyermekük hogyan teljesített.

A budapesti VIII. kerületi, Erdélyi utcai általános iskola tanulóinak nagyobb része hátrányos helyzetű. Az intézmény igazgatója elmondta: jónak tartja a szöveges értékelést. Menyhárt Ildikó szerint ez elősegítheti, hogy hatodik osztályra a gyerekek ne telítődjenek kudarcélményekkel és olyan sérülésekkel, amelyeknek hatására kizuhannak a közoktatásból.

A főváros I. kerületében a Lisznyai utcai általános iskola igazgatóhelyettese úgy véli: az osztályozás mellett szükséges a szöveges értékelés is, ennek azonban nem írásban, hanem szóban kellene megtörténnie.

Finánczy Tamásné elmondta: az intézmény több tanára az osztályzatok mellett eddig is adott szöveges minősítést. Ugyanakkor tudatta: a számszerű értékelést feltétlenül szükségesnek tartja, mert a szülők így teljesebb képet kapnak a gyermekek továbbjutásáról, fejlődéséről.