Miért foglya a koalíciónak az SZDSZ?

2007.12.09. 12:45
1994 óta folyamatosan közel van egymáshoz az SZDSZ és az MSZP, és bár az egészségügyi reform koalíciós szakítópróbát jelenthet, mégse tűnik reálisnak, hogy valóban szétválnak útjaik, vélekedik Török Gábor politikai elemző. A váltást presztízsveszteség nélkül egyik párt se úszná meg, az SZDSZ lehetőségei ráadásul be is szűkültek. A jelenlegi mélypontról mégis el kell mozdulniuk, a döntés Kóka János kezében van.

Egymásnak feszültek a koalíciós pártok az egészségügyi reform kérdéseiben, az SZDSZ határozottan azt az álláspontot képviseli, hogyha tovább hátrálnak, a rendszer működőképessége kerül veszélybe. A liberálisok kormányzati szerepe is megkérdőjeleződik, ha a zászlajukra tűzött egészségügyi reform beborul, a választók elött nem tudnak majd elszámolni, mit is tettek 2006 óta, mi értelme volt koalíciós szerepüknek. Ha tehát a szocialisták szétbombáznák az SZDSZ egészségügyi javaslatait, érdemben felmerülhet az SZDSZ-ben a koalícióból való kilépés gondolata.

A helyzet teljesen új az SZDSZ-nek, hiszen 2006-ig nem volt olyan sarkalatos pont, ami ennyire szimbólumává vált volna szerepvállalásuknak, vélekedik Török Gábor, a Vision Consulting politikai elemzője, aki emellett kevés esélyt lát arra, hogy az SZDSZ tényleg szakít az MSZP-vel. Szerinte a liberálisok végig se gondolták komolyan ezt a lehetőséget. 1994, a koalíció megkötése óta a politikai folyamatok olyan tehetetlenségi helyzetet idéztek elő, amiben az SZDSZ számára egyre több erőfeszítést jelentett volna a szakítás, közben pedig az együttműködés melletti érvek egyre erősödtek.

„A liberálisok a körülmények változása – saját csökkenő támogatottságuk, a politikai élet polarizálódása és a jobboldal számukra elfogadhatatlan irányú fordulata – okán egyre inkább azt a tételt fogadták el, hogy nincs alternatívája az együttműködésnek” – mondta Török Gábor. A lehetőségek beszűkülésének négy fő oka van.

Garanciavállalás

Az SZDSZ legutóbb 1990-ben és 1994-ben jelentett önálló alternatívát, még a koalícióba lépéskor is azt hirdette, hogy garancia szerepet vállalva liberálisabb irányba viszi az országot, és kormányzati pozícióból megakadályozza az MSZP túlzó lépéseit. Azóta viszont kialakult a „nélkülünk még rosszabb lenne” típusú érv, ami logikailag annyiban sántít, hogy az MSZP helyére ugyanúgy beilleszthető lehet akár a Fidesz is.

„Ez a fajta szerepvállalás azért is válhatott identitásképző erővé, mert egybeesik az SZDSZ politikusainak önképével: a liberálisok így egyszerre tudják magyarázni alacsony támogatottságukat, valamint együttműködésüket azokkal a szocialistákkal, akiknek stílusát, politikáját és módszereit gyakran elutasítják”. Török Gábor felhívja a figyelmet arra is, hogy az SZDSZ az évek során le is szokott az önállóságról, ami nem feltétlenül kispárti jellemző, az MDF 2006-ban erre remekül rá is cáfolt például azzal, hogy saját miniszterelnök-jelöltet állított.

A liberálisok önállósági törekvése a koalíciós struktúrán sem hagyott nyomokat. Míg létezik olyan modell is, ahol az egyes pártok saját szakterületükről maguk dönthetnek, addig az MSZP és az SZDSZ olyan megállapodást kötött, ami a fontos ügyekben közös döntést ír elő. „A garancia szerepnek ez a kormányzati felfogás felel meg inkább. Ebben a koncepcióban a kisebbik fél feláldozza azt a képességét, hogy néhány ügyben saját javaslatát maximálisan érvényesítse azért a lehetőségért, hogy bármilyen ügybe némileg bele tudjon szólni” – jellemzi az együttműködés módját az elemző.

Megfelelni a szavazóknak

Az SZDSZ szavazói a kutatási eredmények alapján krízishelyzetben pártolják a koalíciót, ami azt jelenti, hogy ezt a tábort „nem egyszerűen azok alkotják, akik liberálisan gondolkodnak, hanem azok, akik mindezt pozícionálási értelemben a centrumban, vagy attól balra képzelik el”. „A jobboldali liberális kategória annyit jelenthet, hogy e szavazók nem hajlandók elfogadni az MSZP-t egyedüli partnernek – ám attitűdjeikben alapvetően a mai SZDSZ-es szavazókra hasonlítanak”.

Mindebből Török Gábor arra a következtetésre jutott, hogy „a liberálisoknak, mint a legtöbb szavazónak, fontosabb, hogy Orbán vagy Gyurcsány kormányoz, és ez alapján választanak pártot – ehhez képest attitűdjeik és értékpreferenciáik másodlagosak”.

Az antikommunista liberálisok egy részét a koalíciós helyzet megváltoztatásával akár vissza is nyerhetné az SZDSZ, azonban ezzel párhuzamosan azonnal elveszítené bázisának egy részét. Az új szavazók ezt akár kompenzálhatnák is, csak a meggyőzésük az SZDSZ hitelességéről és liberalizmusáról lassú és nehézkes folyamat, de jó eséllyel erre lehet szükségük, hogy elmozdítsák népszerűségüket a küszöb környékéről.

„Az SZDSZ-nek soha nem volt elég ereje ahhoz, hogy e hosszú távú, bizonytalan szempontot előtérbe helyezze, s képes legyen ezáltal szembenézni a rövidtávú további szavazatveszteséggel” – világít rá az új politizálás kockázatára.

A fenyegető jobboldal

Az SZDSZ identitásának meghatározó elemévé vált az elmúlt évtizedben a jobboldallal szembeni félelem, 2006 óta pedig a liberálisok számára a populizmus jelenti az ideológiai értelemben vett jobboldaliság újabb megjelenését.

„A populizmus Magyarországon – ellentétben más országokkal – nem gazdasági, hanem ideológiai kérdés: nem a gazdasági mezőben nyer értelmet, hanem mint jobboldali támadás a demokrácia ellen jelenik meg.” Török Gábor szerint ez az oka annak, hogy a Fidesz az SZDSZ-nek továbbra is ugyanolyan elfogadhatatlan partner, mint volt 10 évvel ezelőtt.

Kispártnál is van hatalom

„Az SZDSZ mögött álló érdekcsoportok, személyek, értelmiségiek vagy éppen szimpatizánsok megszokták azt a helyzetet, hogy az SZDSZ-nek döntő befolyása van az élet legtöbb területén – és nem akarnak olyan helyzetbe kerülni, hogy a párt befolyását vesztett kis pártként létezzen tovább” – magyarázza a csapdába esés negyedik indokát az elemző. Az SZDSZ-t ismét az MDF-hez hasonlítja, ami kis ellenzéki pártként nem tud semmilyen támogatást biztosítani híveinek.

„A koalíció fenntartásában meghatározó szerepe volt ennek az érzetnek – vagyis annak, hogy az SZDSZ méretbeli összezsugorodása ellenére fontos és befolyásos párt.” Ha a liberálisok kilépnének a koalícióból, légüres térbe kerülnének, amivel kizárnák annak a lehetőségét, hogy komolyabb hitelvesztés nélkül ismét pozíciókat szerezhessenek.

Paradox helyzet

Török Gábor arra a következtetésre jutott, hogy jelenleg egyik koalíciós partner se vélekedik úgy, hogy az aktuális körülmények között kéne szétválniuk, hiszen a szakítás mindkét párt számára komoly presztízsveszteséggel járna. Kóka János pártelnököt ezzel együtt a távozást elősegítő és azt hátráltató erőnek is látja, megállapítja továbbá, hogy a miniszterségről frissen leköszönt Kóka népszerűtlensége komoly tehertétel a pártnak, így maga is része a problémának.

Ha tehát Kóka az egészségügyi reform miatt a kilépés mellett dönt, „annak könnyen alakulhat ki egy olyan értelmezése, hogy Kókának már semmi sem számít; hogy elkeseredett és átgondolatlan, következményeit tekintve kiszámíthatatlan eszközökkel próbál némileg javítani renoméján”. „Másik olvasatban ugyanakkor éppen Kóka érdeknélkülisége lehet a kilépés mellett szóló legfontosabb érv.”

Kóka számára a kérdés úgy merül fel: a pártelnök már így is az a politikus, aki az értelmezések szerint történelmi mélypontra juttatta az SZDSZ-t. Ennek alapján „elképzelhető, hogy Kóka még megéri, amint a hosszú távú előnyök beérnek. Ilyen szempontból a kilépés egy korrekciós lehetőség az elnök számára, hogy történelmi tettével más pályára állítsa az SZDSZ-t”.