Pumázó playboy a bársonyszékben

2007.12.03. 15:22
Inkább a nagy tervekre, és nem a nagy eredményekre emlékezhetünk Kóka János három és fél éves miniszterségének végén. Néhány feltűnő szereplése viszont örökre összekötötte nevét olyan kifejezésekkel, mint a puma, a szavazó békák vagy a helikopter.

Kóka János úgy lett SZDSZ-es miniszter, hogy ezt a párt csak utólag hagyta jóvá. Gyurcsány Ferenc a 2004 szeptemberi interregnum alatt (Medgyessy papíron még miniszterelnök volt, de az ügyeket már Gyurcsány intézte) képtelen volt neveket kitaposni Kuncze Gáborból. Szó volt tárcacseréről, pártpolitikusról és független szakemberről is, de az SZDSZ döntésképtelennek bizonyult.

Gyurcsány is elkezdett keresni, és Bajnai Gordont választotta. Ha Bajnai akkor kötélnek áll, akkor talán teljesen másképp alakul az SZDSZ története is, de Bajnai maradt a Wallis Rt. vezérigazgatója. Maga helyett ajánlotta egyik üzletfelét, Kóka Jánost, aki éppen komoly munka nélkül volt, 32 évesen. Kóka addigra kétszer eladta az Elendert, milliárdos vagyona volt, és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége nevű szervezetet vezette.

A politikát csak állami megrendelés nyerteseként ismerte: még Magyar Bálint oktatási minisztersége alatt többször is nagy állami megbízásokat kapott a Sulinet programban.

Kóka éppen Vietnamban konferenciázott, amikor Gyurcsány felhívta, lenne-e miniszter. A kormányfő gyorsan felhívta Kuncze Gábort is, hogy megvan a jelöltje, a pártelnöknek nem volt ellenvetése. Kóka annyira lelkes lett, hogy a vele utazó kollégától személyesen el se köszönt, és már repült is haza. A reptéren kinyomtatta, hogy mit csinál a GKM, és a repülőn igyekezett felkészülni következő állásából.

Miniszterként hatékony és gyors akart lenni. Sietve kirúgott egy csomó embert, olcsóbb és hatékonyabb működést hirdetett. Beszédórákat vett Bodó Viktortól. Négyszemközti beszélgetéseken érdeklődött a világ dolgairól az SZDSZ összes valaha volt potentátjánál, hogy beletanuljon a politikába, és megszeressék a pártban. A vidéki SZDSZ-es vezetőknek összejöveteleket szervezett a házában. "Üzletember vagyok, a cégem a Magyar Köztársaság" - fogalmazta meg hitvallását.

A nagy lendület ellenére nehezen lehetne egyértelmű sikertörténetnek nevezni Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterként eltöltött bő három évét. Az elmúlt években rendre a legnagyobb költségvetéssel gazdálkodó, a 2006-os kormányváltás után az informatikai minisztériumot is magába szippantó GKM vezetőjéről a szabad demokraták márciusi tisztújító kongresszusa után Tölgyessy Péter korábbi SZDSZ-elnök azt mondta, Kóka tipikus médiapolitikus, nagyokat mond, és keveset csinál.

Ez a probléma feltűnt főnökének, Gyurcsány Ferencnek is. A 2006-os kormányalakításkor szívesebben adta volna neki a külügyi tárcát, ahol inkább beszélni kell. Kóka viszont nem akart sokat utazni, hogy legyen ideje az SZDSZ elnökségért vívott kampányára.

Nézzük, hogy 2004 októberétől 2007 decemberéig milyen hívószavak ragadtak Kóka Jánoshoz:

Autópálya 1. (késések)

Sikerült elérnie Kóka minisztersége alatt az országnak az ezredik kilométer gyorsforgalmi utat - amiből több mint 800 kilométer az autópálya. Mégis válságok, hiányosságok és hibák egész sora kíséri a 2003-ban a még Csillag István minisztersége alatt törvénybe foglalt autópálya-programot.

Lényegében nincs olyan jelentős sztrádaszakasz, ami határidőre elkészült volna. Idén csak tavalyról maradt autópályákat adtak át, de még 2008-ra is csúszott olyan - az M6-os városi szakasza -, amit az eredeti tervek szerint 2006-ban kellett volna forgalomba helyezni. A fővárost elkerülő M0-s körgyűrű keleti és északi szektora - a legdrágább magyarországi híddal - nem készült el Kóka minisztersége idején, a déli szektor szélesítésére meg sem jelent még a pályázat.

Autópálya 2. (árak)

Nemcsak gyorsítani, olcsóbbá tenni sem sikerült az autópálya-építést, holott erre tavaly még szakmai bizottságot is létrehoztak. Sokáig úgy tűnt, hogy az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakasza lehet Kóka dicsősége, mivel kilométerenként egymilliárd forinttal olcsóbb lehet, mint amennyiért a 2005-ben óta átadott sztrádák legolcsóbbja épült.

Mégis, a már a közbeszerzési tender elbírálásakor vihart kavart beruházásra Kóka aligha emlékszik majd jó szívvel vissza. A számvevőszék szerint valójában nem az autópálya-építés költségeit sikerült lefaragni, hanem olyan mértékben csökkent az úgynevezett műszaki tartalom, ami lehetővé tette olcsóbb ajánlatok benyújtását.

Ráadásul a tender győztese, a Viadom idén tavasszal csődbe ment - bár a Heti Válasz értesülései szerint még nyáron is támogatott egy Kókához szorosan kötődő balatoni vitorlásversenyt -, maga után hagyva nagyjából 450, többségében kis- és középvállalkozó hitelezőt, valamint 45-50 milliárd adósságot. Az addigra megépült út egy részét ráadásul vissza is kellett bontani, így jövő nyár elejére várhatóan az a sztrádaszakasz sem készül el.

Az olcsóbb autópályák programjának ezzel vége is szakadt, a M6/M60 Szekszárd–Bóly–Pécs-szakaszának kevesebb, mint 80 kilométerét négy alagútpárral és nyolc nagyobb híddal már ismét 200 milliárd forint feletti áron építi a Strabag vezette konzorcium. A nagyjából 50 milliárdba kerülő alagutak és a völgyhidak szükségességéről komoly viták voltak a minisztériumban és a tervezői szakmában is; a HVG információi szerint az alpesi változat többek között egy, a terepet jól ismerő, korábban szekszárdi útmérnökként dolgozó minisztériumi főosztályvezető állásába került.

Áfás számla

Nem fizette ki az egyik kampánybuliját, írták róla. Megmutatott egy számlát egy mulatságról, bár senki sem mondta, hogy arról a buliról lenne szó.

Áram

A piaci verseny előnyeit hirdető Kókának valószínűleg az sem marad kellemes emléke, hogy az áram árának liberalizációja - ami szintén az ő miniszterségéhez kötődik - a nagyfogyasztóknak brutális, akár 30-40 százalékos áremelkedést hozhat.

Béka

Az egészségügyi reform szívügye az orvosi egyetemet végzett Kókának. "Amikor a mocsarakat lecsapolják, nem a békáknak írnak ki népszavazást" - mondta a reform szükségességéről és az orvosok vágyairól. Pártelnökként a reform miatt kezdődött koalíciós huzavona egyik főszereplője lett. Molnár Lajos lemondása után azonban nem az ő jelöltjét javasolta az SZDSZ új miniszternek.

Bicikli

Imidzsének fontos része, hogy fiatalos és laza. Előszeretettel fotóztatja magát kerékpáron, felvonul a Critical Mass demonstrációkon. (lásd még Füves cigi)

Füves cigi

Első hosszabb interjújában elmesélte, hogy Amszterdamban megkóstolta a marihuánát, mert orvostanhallgatóként izgatta a szervezetre gyakorolt hatása.

Hankook

Az évtized beruházásnak mondott dunaújvárosi Hankook-invesztíció sem jött be igazán: az abroncsgyárat többször megbüntették a júniusi megnyitása óta súlyos munkaügyi szabálytalanságok miatt. A Hankook ezért nem is kapott meg például a munkaügyi minisztériumtól egy 143 milliós képzési támogatást, amiről a Kóka vezette minisztériumban állítólag nem tudtak. Amiről viszont tudtak, azokat a támogatásokat nem akarták megmutatni, végül bírósági döntéssel sikerült kikényszeríteni nyilvánosságra hozásukat.

Helikopter

Ugyan a lakosság negyede szerint MSZP-s politikus, szinte mindenki hallott már Kóka Jánosról. A többség először akkor ismerkedhetett meg vele, amikor Havas Henriknek interjút adott a helikopterén, a járművet maga vezette. A Playboyban megjelent beszélgetést hetekig idézték: kiderült többek között, hogy nagyon drága órát hord, és elálló fülű gyerek volt. A 2006-os kampányban a Magyar Vizsla című lap a cikk nyomán alaposan foglalkozott azzal, hogy melyik ruhadarabja mennyibe kerül.

Kamilla

Új barátnőjét a GKM-ben imserte meg. Kamilla azóta nem közvetlen beosztottja Jánosnak, de a tárcához kötődő intézménynél dolgozik, vezető beosztásban. Kamilla minden fontos reprezentatív eseményre elkíséri Jánost.

Kirobbanó siker

"Gazdasági miniszterként a számokat nézve nem tudok mást mondani, mint hogy Magyarország kirobbanóan sikeres" - mondta a 2006-os választás előtt. A gazdaságpolitika elmúlt három éve azonban nem hozott felhőtlen örömöket. A bruttó hazai termék, a GDP növekedése a 2004-es 4 százalék után 2005-ben 4,1 százalék volt, de 2006-ban 3,9 százalékra csökkent, idén 2 százalék alatt maradhat; az utóbbi negyedévben már csak 1,1 százalékos a KSH gyorsbecslése szerint.

Az adócsökkentés nemcsak idén maradt el, hanem jövőre is, a parlament elé még a koalíciós szerződés idén júliusi, egyebek mellett Kóka által aláírt módosításában vállalt adóváltoztatások egy része sem került be.

M5

Nemcsak az autópályák építésével akadtak azonban problémák Kóka minisztersége alatt, hanem a meglévők egyikének, az M5-ösnek a működtetésével is. Az alföldi sztrádát működtető AKA Zrt. jelenleg az azt korábban építtető konzorcium 60, valamint az állam 40 százalékos tulajdonában van, a költségvetés havi kétmilliárd forintot fizet a cégnek. A minisztérium több mint egy éve próbál megoldást találni a problémára, volt már olyan forgatókönyv, hogy az állam megveszi a 60 százalékot, és egyben értékesíti az AKA-t, de olyan is, hogy eladja a 40 százalékot, ám a pénzügyi befektetőknek kiírt pályázat eredménytelenül zárult , annyira rossz ajánlatok érkeztek.

Moszkva tér

Ha nem újítják fel 2009-ig a nagy budai csomópontot, akkor lemond képviselői mandátumáról, ígérte 2006-os parlamenti kampányában. Nem ő nyert, csak listáról jutott be, így Kóka szempontjából mindegy, hogy mi lesz a térrel. Ettől függetlenül az I. kerület fideszes polgármestere már többször is szólt, hogy Kókának le kellene mondania.

Mutyifaló

Az MSZP-s politikusokkal nagyon gyorsan összeveszett. Állítása szerint azért, mert nem alkudozott velük, a helyi lobbikat és a mutyizós ajánlkozókat páros lábbal rúgta ki irodájából. Az MSZP-sek nagyon utálják, így fordulhatott elő, hogy egyszer leszavazták a parlamentben. A 2006-os választáson pedig kézzel kellett kihúzni a szocialista jelölt nevét a szavazólapokról, annyira nem akarták visszaléptetni. Azt terjesztette magáról, hogy nekiment az útépítő és a MÁV-os maffiának is. Hogy mégsem sikerült a totális győzelem, az csak azért lehet, mert egy ekkora fecske sem képes nyarat csinálni.

Mutyikirály

Elterjedt, hogy sógora és mentora, az üzleti életben őt felfedező Lepp Gyula bábja. Hogy régi üzlettársait helyezi kulcspozícióba, állami megrendelésekhez juttatja őket. Magyar Bálint tette gazdaggá a 90-es években nagy állami megrendelésekkel, és most ő tesz szívességeket. Lepp kikötőjében vitorláztatja a magyar elitet, nyaralójában szivaroztatja az SZDSZ vidéki vezetőit, és egy régi barátokból álló üzleti csoport tenyerelt rajta keresztül közpénzek milliárdjaira. Az ilyen típusú vádakat mindig erélyesen visszautasította.

Nagymama

Nagymamája kézzel írt levele fontos eleme volt 2006-os parlamenti kampányának. A család ügyeit kézben tartó hölgy küldte bentlakásos egyházi gimnáziumba is. A nagymama és a dormitórium hiába célozta meg a budai konzervatív szavazókat, a budai választókörzetben a fideszes jelölt nyert.

Puma

A puma szorosan hozzátapadt a nevéhez. "Ha Szlovákia azt mondja, hogy ő a tátrai tigris, akkor Magyarország a pannon puma" - mondta 2005 szeptemberében egy német lapnak.

Tudósok

Látványosan összeveszett a Magyar Tudományos Akadémia elnökével, Vizi E. Szilveszterrel. Végül kibékültek, de például erre a mondatára biztosan nem szívesen emlékeznek a tudósok: "Az MTA-nak azon területeit, amelyek nem szolgálják közvetlenül a versenyképességet, a földdel kell egyenlővé tenni, mert csak porosodó iratokat gyártanak."

Villa

Kóka János a Normafánál építkezik. A hatszintes villa miatt összeveszett a szomszédjaival, akik szerint engedély nélkül túrt fel egy utat. Egy ellenőrzéskor kiderült, hogy feketemunkások dolgoztak a házon, ezért Kóka szerződést bontott az építési vállalkozóval.

Volán és vasút

Megbukott Kóka nagyszabású terve a tömegközlekedés reformjáról. A tavaly júliusban bejelentett program szerint három fázisban regionális cégekké alakították volna az ország 19 megyéjében működő 24 Volán-társaságot, és már idén megkezdték volna privatizálásukat. Ezt a programot most Kákosy Csaba, Kóka utóda is meghirdette, mivel azóta sem történt semmi. A buszok és vonatok menetrendjének összehangolása is csak elkezdődött, nem vezették be az elektronikus menetjegyet, és a szárnyvonal-bezárások tempója is lelassult, idén például egyetlen mellékvonalon sem szűnik meg a vasúti személyforgalom.

Vitorlás

Kóka sokat és szívesen vitorlázik. Versenyeken is indul, volt, hogy már nyert is a Balatonon. Sógora és volt üzlettársa birtokolja az egyik legmenőbb balatoni kikötőt, ahová a magyar elit rendszeresen jár feltöltődni. Kóka János kapcsolati tőkéjének egy jelentős részét hullmázás közben építette ki.