Búcsú az informatikai és a kancelláriaminisztertől?
További Belföld cikkek
Nem lesz kancelláriaminiszter?
Utóbbi azzal számol, hogy 2007. január elsejétől megszűnik a kancelláriaminiszter posztja (a törvénytervezet ugyanis lehetővé tenné, hogy a MeH élén politikai államtitkár álljon). A dolog érdekessége, hogy ezt a tisztet jelenleg az a Kiss Péter - korábbi munkaügyi miniszter - tölti be, aki 2004. nyarán, Medgyessy Péter lemondása után Gyurcsány ellenfele volt a miniszterelnök-jelöltségért folyó versenyben.
A három variáció egyike meghagyná az önkormányzati és a központ közalapítványok létrehozásának lehetőségét, a másik tételes törvényi felhatalmazáshoz kötné a közalapítványok alapítását, míg a harmadik teljességgel megszüntetné ezt a formát. Ha az utóbbi két változat egyikét fogadják el, a szabálynak meg nem felelő közalapítványokat (vagy az összes közalapítványt) 2008. január elsejéig meg kellene szüntetni vagy át kellene alakítani úgynevezett költségvetési célalappá.
A MeH-en belül a miniszterelnöki kabinetirodán kívül alapesetben négy államtitkárság működne: a közpolitikai, a kormányirodával együtt működő koordinációs, a közigazgatás-fejlesztési és a tárca nélküli miniszter által vezetett európai uniós államtitkárság. Mint megírtuk, a kancellárián jelenleg tizenegy politikai - közülük két címzetes - államtitkár tevékenykedik, így a váltással az államtitkárok több mint felének a talpa alá útilaput kötnének. A radikálisabb változat ennél is karcsúbb szervezettel, nemcsak a kancelláriaminiszteri, hanem az uniós tárca nélküli miniszteri tisztség megszüntetésével is számol.
Szétdarabolt BM, megszűnő IHM
A jelenlegi kormányzati struktúrában a Miniszterelnöki Hivatallal együtt tizenöt minisztérium működik, emellett két területért - az európai integrációs ügyekért és a regionális fejlesztésekért - tárca nélküli miniszter felel. A tervezet szerint a minisztériumok száma a kancelláriával együtt 11-13-ra csökkenne. Megszűnne az Informatikai és Hírközlési Minisztérium - a tárca idei költségvetése nagyjából negyvenmilliárd forint -, de a változtatások a legtöbb tárcát érintenék.
Jelenlegi formájában megszűnne a Belügyminisztérium. A tárcából a közbiztonsági területek az igazságügyi minisztériumhoz kerülnének, amely így a jövőben Igazságügyi és Közbiztonsági Minisztériumként működne, és a felügyelete alá tartozna a nemzetbiztonsági szolgálat, a rendőrség, a határőrség, a katasztrófavédelem és a büntetés-végrehajtás. Az új tárca a változatlan formában maradó - és a Határon Túli Magyarok Hivatalát továbbra is felügyelő - Külügyminisztériummal és a szintén nem változó honvédelmi tárcával együtt alkotná a nemzetbiztonsági kabinetet.
A Belügyminisztériumból kiváló önkormányzati és közigazgatási ügyekkel egy új tárca, a Területfejlesztési, Helyi Közigazgatási és Önkormányzati Minisztérium foglalkozna majd. Ez a minisztérium a település- és vidékfejlesztési kabinethez tartozhat majd, akárcsak a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, ahol szintén nem várható jelentős változás. Átalakulna viszont az ugyancsak a fejlesztési kabinethez tartozó agrártárca, amelyet a jövőben Földművelési és Élelmezési Minisztériumnak hívnak majd.
Összevonások, átkeresztelések
A leendő gazdaságpolitikai kabinethez három - a radikálisabb változat szerint két - minisztérium tartozik majd. A gazdasági és közlekedési tárca Gazdasági Infrastrukturális Minisztériummá (GIM) alakulna, ennek felügyelete alá kerülne az újonnan alakuló Turisztikai és Vendéglátási Hivatal, a lakásügyi hivatal, a hírközlési hatóság, visszakerülne ide a fogyasztóvédelem, valamint továbbra is ide tartozna a Közlekedési Főfelügyelet és az energiahivatal.
A munkaügyi tárcából Gazdaságfejlesztési Minisztérium lenne, és továbbra is hozzá tartozna a foglalkoztatási szolgálat, valamint a Munkaügyi és Munkabiztonsági Főfelügyelőség. A radikálisabb változat szerint ez a tárca és a GIM egy minisztérium lenne. A Pénzügyminisztériumnak lényegében csak a neve változna, a tervezet szerint Költségvetési és Kincstárügyi Minisztérium lenne a neve.
Kérdéses a társadalompolitikai kabinethez tartozó minisztériumok száma is. Az oktatási és a kulturális tárcát ismét összevonnák - a két ágazatot 1990-ben egyesítették, majd 1998-ban választották szét -, a radikálisabb forgatókönyv szerint emellett ismét egy minisztérium felügyelné a szociálpolitikát és az egészségügyet. A kevésbé radikális változatban külön maradna az Egészségügyi, valamint a Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
Százmilliárd fölötti megtakarítást eredményezhet
A tervezet szerint tehát 2-4 minisztériummal és 3-5 miniszterrel lenne kevesebb jövő januártól. Számításaink szerint a mérsékeltebb forgatókönyv megvalósítása esetén az államháztartás idei értéken számolva évi 140-170 milliárd forintot is megspórolhat (bár az az átalakításnak természetesen vannak egyszeri költségei).
A radikálisabb, több minisztériumi összevonással és karcsúbb kancelláriával számoló kormánystruktúra kialakítása esetén akár évi 190-210 milliárd forinttal is csökkenhetnek az állam működési kiadásai.
A legnagyobból a legkisebb?
A rendszerváltás óta most működik a legtöbb minisztérium - igaz, a struktúra (miniszterelnökség + 15 minisztérium + 2 tárca nélkül miniszter) már az Orbán-kormány idején kialakult. Ezt megelőzően az Antall- és a Boross-kabinetben egyaránt 13, Horn Gyula kormányában 12 minisztérium működött. A tárca nélküli miniszterek száma a kezdeti hatról 1994-ben kettőre csökkent, és azóta sem változott (a feladatkör viszont igen: a Horn-kabinetben privatizációs és titkosszolgálati, Orbán kormányában titkosszolgálati és Phare-ügyi, Medgyessyében esélyegyenlőségi és EU-integrációs tárca nélküli miniszter volt, a mostaniban az uniós ügyekért felelős és regionális fejlesztési van).