Kifulladni látszik a vasutassztrájk

2008.07.14. 07:00
A hajnalban még behalt Déli pályaudvar ugyan feléledt, de összességében még mindig kaotikus Budapest vonatforgalma, ahogy több nagyvárosé is. A VDSZSZ szerint a sztrájk sikerrel bénította meg vasúti közlekedést. A hivatalos MÁV-verzió szerint nem ennyire rossz a helyzet, ráadásul majdnem mindenki dolgozik.

Eltérően ítéli meg a vasutassztrájk eredményességét a MÁV és a VDSZSZ. A társaság arról beszél, hogy egyre javul a forgalmi helyzet, többek között azért, mert a reggeli műszakváltás a "nappalos" vasutasok közül többen úgy döntöttek, hogy felveszik a munkát, irányítják és szervezik a vonatközlekedést. (Az éjjel a MÁV-START-nál 1.017 vasutas közül 232-en sztrájkoltak, 785 vasutas dolgozott, így a munkabeszüntetés támogatottsága éjjel 22,8 százalékos volt. Jelenleg viszont 98 százalékos a munkába állás,forgalomirányításban részt vevő 2549 munkatárs közül 2502 fő aktív. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke viszont sikeresnek tarja a sztrájkot, mondván elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához.

A hajnali jelentések még arról szóltak, hogy Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvar indít és fogadott vonatokat, a Déli azonban nem, az elvileg ide befutó szerelvények Kelenföldig járnak, és onnan startolnak vissza a Dunántúlra. Legfrisebb közleményében a MÁV viszont már arról írt, hogy az összes budapesti főpályaudvar üzemel, ha korlátozottan is.

A budapesti elővárosi közlekedés forgalmát pedig úgy tudja biztosítani a MÁV, hogy a zónázó vonatokat minden állomáson és megállóhelyen megállítják. Igaz, az elővárosi (Vác, Cegléd) vonalakon kiszámíthatatlan a közlekedés, hellyel-közzel járnak a szerelvények, de a pontos indulási idő nem ismert.

Az éjféltől sztrájkoló Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint viszont Budapesten nem közlekednek szerelvények, például a Nyugatiból mindössze egy, már éjfél előtt előkészített vonat indult el Ceglédre. A Déli pályaudvaron, mondta Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője, némi atrocitás is történt, mert az állomásfőnök mindenfajta szabályt megszegve bement az alagútnál lévő forgalmi irányítótoronyba, és megpróbálta a szolgálatot átvenni, illetve elterelni onnan a sztrájkolókat egy kijelölt helyiségbe. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke szerint az állomásfőnöknek van megfelelő vizsgája az irányítótoronyban való szolgálattételre.

Az ügyvivő azt viszont sokkal veszélyesebbnek tartja, hogy a hajnali órákban előfordultak olyan esetek, amikor szabálytalanul elvégzett fékpróbával indultak vonatok az országban. Szerinte komoly probléma, ha olyan dolgozóval intéztetik a fékpróbát, akinek van ugyan megfelelő vizsgája, azonban 10-20 éve nem végzett ilyen munkát. A MÁV nem erősítette meg ezt az állítását, mindössze annyit mondott a VDSZSZ információi kapcsán: bizonyítsák be.

Ami a vidéki helyzetet illeti, Kavalecz szerint többen nem vették fel a munkát Salgótarján, Miskolc, Eger, valamint Debrecen és Nyíregyháza térségében, innen nem is indulnak távolsági (főként Budapest felé) vonatok, a vonal belső forgalmát Bz-motorszerelvényekkel biztosítják. A Dunántúlon Szeged, Pécs és Szombathely térségében viszont közlekednek szerelvények. Igaz, a sztrájk miatt kiszámíthatatlanul, így kényszerű késésekre, járatkimaradásokra útvonal-rövidülésekre kell számítani: a MÁV szerint a Pécs és Szombathely között zakatoló vonat éppen áll. Továbbá a nemzetközi vonatok közlekedése sem garantált. Például a Keleti pályaudvaron 7 óra 10 perckor még bent állt a Kassára közlekedő gyorsvonat, amelynek menetrend szerint 5.35 perckor kellett volna elindulnia.

Várakozó utasok a Nyugati pályaudvaron

Persze nem mindenhol, például Nagykanizsán menetrendszerű a helyzet, jórészt pontosan indultak és érkeztek a vonatok hétfőn hajnalban, a sztrájk ellenére nem volt járatkimaradás, ugyanis a dél-zalai városban mindössze egy dolgozó döntött a munkabeszüntetés mellett.

A VDSZSZ tájékoztatása szerint több vidéki városban is erős a sztrájk támogatottsága. Gelencsér László szerint például Szegeden a műszaki dolgozók sztrájkolnak, qaz úgynevezett nagyállomáson az állomány 15 százaléka szüntette be a munkát. A szakszervezet így most arról tájékozódik, hogy a nap folyamán mi lesz a Szeged-Budapest közötti gyorsvonatokkal, a hírek szerint nem járnak majd. (Mindenestre a Csongrádmegyében beállított tíz mentesítő buszból, hét óráig kettőt kellett elindítani, mindkettő a fővárosba ment.) A VDSZSZ szerint viszont a megye többi állomásán nem ilyen nagy a munkabeszüntetés támogatottsága, csak egy-két dolgozó nem vette fel a munkát, de őket állítólag leváltják.

Békéscsabán pedig, mondta Gelencsér annyira erős s a sztrájk, hogy egyáltalán nem fogadnak és indítanak vonatokat. Az ügyvivő úgy tudja, hogy több szakma sztrájkol Debrecenben és Nyíregyházán is, Záhonyban pedig teljesen blokkolják Ukrajna felé a személyforgalmat.

Emlékeztetőül: a sztrájkkal a VDSZSZ többek között azt szeretné elérni, hogy 10 százalékos többletbéremelés illesse meg a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóit a megajánlott 6,9 százalék felett, illetve ezen felül a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt. Továbbá az érdekvédők azt szeretnék, ha a MÁV Cargo még be sem folyt privatizációs bevételéből pedig 250 ezer forintot kapna minden vasutas, és persze azt is, hogyha a korábban bezárni tervezett, ám azóta kegyelmet kapott 38 vasúti szárnyvonalon megmaradna a személyszállítás. Hogy mit tudnak keresztülverni követeléseikből az érdekvédők, az kérdéses, mindesetre ma ismét tárgyalóasztalhoz ülnek a MÁV vezetésével.