További Belföld cikkek
- Vörösbe borul a Lánchíd vasárnap este, fontos problémára hívják fel a figyelmet
- Kigyulladt egy autószállító kamion az M7-es autópályán
- Megmozdult a föld Pest vármegyében
- Az Építési és Közlekedési Minisztérium feljelentést tett a műemlékvédelemről kitálaló főtanácsos miatt
- Számos munkavállalójától válhat meg az ELTE kancelláriája karácsonyig
Nógrádi László szerdán újságíróknak kijelentette: ,,a közlekedési kormányzat partner szeretne lenni Budapest közlekedési problémáinak megoldásában". A tárca által javasolt alternatíva lényegében a 2-es metró meghosszabbítása a Déli pályaudvartól Kelenföldig és onnan a meglévő vasúti nyomvonalon Budaörsig. A közlekedési minisztérium emellett támogatná az 1-es villamos meghosszabbítását az Etele térig.
A miniszter szerint mindez két-három éven belül biztosan üzembe helyezhető a 4-es metró költségeinek töredékéből. A négyes metró tervezett 237 milliárdja helyett a tárca előzetes becslése szerint a 2-es metró megtoldása 30-40 milliárdból is megvalósítható.
Budaörsnek jó lenne, a fővárosnak nem
Nógrádi szerint az ,,M2-plussz" (a tárca írja így a helyesírási szótártól eltérően a pluszt) közvetlenül bekapcsolná a metróhálózatba Dél-Buda nagy lélekszámú lakótelepeit (Őrmező, Gazdagrét, Kelenföld), valamint az agglomerációt (Budaörs, Törökbálint, Érd, Diósd).
|
Ezzel szemben Demszky Gábor szerdán délután kijelentette: ,,a főváros már évek óta a 4-es metró megépítésére vár". Egy friss közvélemény-kutatás szerint - amelyet a főpolgármester idézett - a budapestiek 81 százaléka támogatja a megépítését, és pártszimpátiától függetlenül elvárják, hogy a fővárosi képviselők támogassák a beruházást.
Demszky hangsúlyozta: a 4-es metró nyomvonalát 1997-ben hatéves vita után jelölték ki. ,,Nem a politikusok böktek rá a térképre, hanem az ország legjobb közlekedési mérnökei, forgalmi szakértői, várostervezői és pénzügyi szakemberei választották ki a legmegfelelőbb nyomvonalat" - tette hozzá.
Demszky: ,,ahogy nyertük a pereket, egyre nagyobb zavarba kerültek"
A főpolgármester szerint amikor másfél évvel ezelőtt az Orbán-kormány felrúgta a metrószerződést, nem is a nyomvonal vezetésével, hanem pénzügyi okokkal indokolták ezt a lépést.
,,Aztán ahogy sorban nyertük a pénzügyi pereket, egyre nagyobb zavarba kerültek" - jegyezte meg Demszky: ,,fél év alatt három alternatív nyomvonaljavaslattal jöttek elő azok, akik 1998-ban még a 4-es metróberuházás felgyorsításának ígéretével kampányoltak. Belátták, hogy a pénzügyi magyarázkodást a közvélemény nem fogadja el, amikor milliárdokat pocsékolnak el országimázs címén. Amikor 25 milliárd van focira, nem lehet azzal takarózni, hogy nincs pénz a főváros közlekedési csődjének megakadályozására".
,,Most örömmel hallom miniszter úrtól, hogy mégiscsak van pénz metróra. Ezt az információt természetesen a folytatódó perben is fel kívánjuk használni. Hiszen ennek a kormánynak kevesebbet kellett volna a 4-es metróra fordítania, mint amit most a miniszter úr egy másik nyomvonalra felajánlott" - mondta az SZDSZ-es városvezető.
A nyomvonalvita lezárult
,,Mivel a nyomvonalvita lezárult, és a pénz is megvan, elhárulnak az akadályok az egész beruházás elől. Mindenesetre a főváros nem vár tovább, megkezdjük az építést. Nincs több időnk" - jelentette ki Demszky Gábor, aki szerint a Fővárosi Közgyűlés hosszú vita után, de meg fogja szavazni csütörtökön a metróberuházás általa javasolt verzióját.
Eszerint 27 milliárdot költenének több állomás kiépítésére (az összekötő alagút fúrása nélkül) és néhány kapcsolódó beruházásra, felszíni területrendezésre, és a Thököly út egy szakaszának rendbetételére is jutna pénz ebből a forrásból.
Az Indexnek nyilatkozó városházi szakértők szerint a 2-es metró meghosszabbítása forgalomtechnikai okokból nem lehetséges. A jelenlegi piros metró ugyanis már annyira leterhelt, hogy szűkös kapacitása miatt (amely kisebb például a hármas metróénál) nem tudná további - immár dél-budai - utastömegek szállítását ellátni.