MiG-ügy: senki nem tud korrupcióról

2001.08.28. 13:25
Sem Szemerkényi Réka, a kancellária államtitkára, sem pedig Póda Jenő, miniszterelnöki főtanácsadó nem tapasztalt korrupciót a MiG 29-es repülők felújítása kapcsán - mondták a parlament nemzetbiztonsági bizottságának a fideszes politikusok. A Népszabadság híre szerint kész az F-16-osok megvételére a szerződéstervezet, aminek viszont nincsen jelentősége Orbán Viktor szerint. A miniszterelnök a jövő hétre döntést ígér a vadászgépbeszerzésről.
Szemerkényi Réka, a kancellária politikai államtitkára és Póda Jenő, a miniszterelnök főtanácsadója egybehangzóan úgy nyilatkozott a parlament nemzetbiztonsági bizottsága előtt, hogy nem tapasztaltak a MiG-felújítás kapcsán korrupciót. A testület azt szeretné kideríteni, történt-e vesztegetés a MiG-ek felújítása kapcsán.

A vizsgálódás azután kezdődött, hogy a stop! című internetes újság hírül adta, a felújításért lobbizó orosz-német konzorcium a megrendelés reményében megvesztegette a honvédelmi tárca legfelsőbb vezetésének egyik tagját. Bár a lap nem írta le az illető nevét, a közölt információkból (az illető képviselő, vagyonnyilatkozata szerint hatvanmilliós készpénze van) egyértelműen kiderült: Homoki Jánosról lehet szó. A HM politikai államtitkára tagadta a vádakat, és hétfőn feljelentette a hírt elsőként közlő stop!-ot.

Szemerkényi Réka, a MeH politikai államtitkára bizottsági meghallgatásán elmondta, hogy a MiG-felújítások ügyében végig a Honvédelmi Minisztérium folytatta a tárgyalásokat. Ő egyetlen alkalommal találkozott Budapesten a felújításban érdekelt cég képviselőivel, de ez jóval a MiG-repülők modernizációjának elvetése után történt. Hozzátette: az általa fogadott küldöttség az EAC nevű cég képviselőiből és a DASA-konszern egy tagjából állt.

Az államtitkár ennek kapcsán elmondta, hogy a május 31-i megbeszélésen érdemi kérdésről nem volt szó, a DASA-cég képviselője a nemzetbiztonsági kabinet február 8-i ülésének hátteréről érdeklődött. (A kabinet ezen az ülésen döntött arról, hogy elveti a MiG-29-es vadászrepülőgépek felújítását.) A bizottság Szemerkényi Réka, illetve Póda Jenő, a miniszterelnök tanácsadójának meghallgatása után zárt ülésen tanácskozik, és várhatóan határozatot hoznak az ügyben.

Már lefutott a gépvásárlás?

A Népszabadság keddi számában arról ír, hogy elkészült az amerikai F16-osok bérletére vonatkozó megállapodás tervezete. E szerint már szeptember elsejével bérbevennénk 24 vadászgépet, hatvan hónapos időtartamra.

A lap írása szerint a használt repülőgépek beszerzésének története azután vett nem várt fordulatokat, hogy a kormány Orbán Viktor miniszterelnök vezette nemzetbiztonsági kabinetje lefújta a Magyar Honvédség jelenleg is hadrendben álló MiG-29-es vadászgépeinek korszerűsítését. Tette ezt annak ellenére, hogy a honvédelmi miniszter már szándéknyilatkozatot írt alá a felújításra vállalkozó német-orosz vegyesvállalattal. Szabó János a kabinet döntését úgy jelentette be, hogy Magyarország a korszerűsítés helyett huszonnégy darab használt F-16-os vadászgépet bérel az Egyesült Államok kormányától. (Használt gépeket kizárólag a rendszerben tartó országok adhatnak el vagy bérbe, a gyártó cég nem.)

A nemzetbiztonsági kabinet ülése után néhány nappal azonban Szabó finomítani volt kénytelen nyilatkozatát: akkor már arról beszélt, hogy várják a NATO-tagországok és Svédország ajánlatát használt vadászgépekre, amelyek közül majd kiválasztják a legmegfelelőbbet.

Amerikáról azért esett szó az első nyilatkozatban - indokolta -, mert az USA kormánya már tett javaslatot a gépbérlésre. Svédország úgy került képbe, hogy a British Aerospace és a Saab összefogásában épülő JAS 39 Gripen típusú géppel már évekkel ezelőtt indulni akart a többször is elhalasztott vadászgéptenderen.

Hirtelen sok lett az ajánlat

A kétszereplős - és a nyilatkozatokból előre lefutottnak tűnő - versenyben azóta újabb és újabb ajánlatok és országok tűnnek fel. Míg az amerikaiak az F-16-os korábbi, úgynevezett A/B verzióját kínálták bérletre, addig Törökország a gépek frissebb, C/D típusával jelentkezett. Belgium pedig, mint azt Szabó János honvédelmi miniszter hétfő esti, az M 1 televíziónak adott nyilatkozatában ismertette, "a többi bérleti ajánlathoz képest is figyelemre méltó javaslattal" jelentkezett. Tíz vagy tizenöt évre adnának bérbe huszonkét gépet, melyek szállítását 2003-ban kezdenék meg. A Híradó értesülése szerint a HM vezetése egyeztetéseket kezd az öszszes ajánlattevővel, s emiatt akár több héttel is későbbre tolódhat a nemzetbiztonsági kabinet döntése arról, hogy milyen repülők vigyázzák a magyar légteret.

Orbán: A megállapodástervezeteknek nincs jelentőségük

Mindennek ellentmond a Népszabadság birtokában lévő megállapodástervezet. E szerint nem várható éles verseny: már elkészült szeptember elsejei hatállyal az amerikai és a magyar kormány közötti egyezség szövege. A dokumentum rögzíti: a magyar légierő számára bérbe vesznek "húsz (20) darab F-16 Block ADF és négy (4) darab F-16B Block 10 OCU" repülőgépet. A bérleti időszak hatvan hónap, amely időszakra "a bérbe adó kormány nem adott engedélyt a bérbe vett eszközöknek, illetve azok részeinek megváltoztatására, fejlesztésére, adaptációjára vagy javítására". Ez azt jelenti, hogy az F-16-osokat "ahogy vannak, ahol vannak állapotban" veszi bérbe Magyarország.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani egy szerződéstervezetnek, miután döntés még nincsen az ügyben. A kormányfő biztosra vette ugyanakkor, hogy a nemzetbiztonsági kabinet jövő hétvége felé esedékes ülésén az ajánlatok összevetése után határoznak a gépbeszerzésről.