Elkészültek az MSZP népszavazási kérdései
További Belföld cikkek
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
- Hónapokra magára hagyta beteg, idős édesanyját egy férfi, a nő végül kihűlés miatt életét vesztette
- Magyar Péter bibliai idézettel és egyenruhás fotóval üzent, a honvédelmi miniszter azonnal lecsapott rá
- Szájer József visszatérése óta először beszélt széles közönség előtt
- Beköszönt a járványok tele, és ezúttal nem csak a Covid lesz a főszereplő
A szocialista frakció szombati, rendkívüli ülésén állapodott meg a miniszterelnök 8 pontos tisztasági csomagjához kapcsolódó törvények részleteiről. A javaslatokat tartalmazó öt törvénycsomagot hétfőn eljuttatják a parlamenti pártoknak, benyújtják az Országgyűlésnek, emellett pedig népszavazást is kezdeményeznek szocialista képviselők aláírásával. A népszavazási kezdeményezést ugyanakkor visszavonják a szocialisták, ha az ugyancsak hétfőn, már konkrét javaslatok birtokában folytatódó ötpárti egyeztetésen sikerül megállapodniuk a pártoknak, és még a refrendum kiírása előtt elfogadja a parlament a törvényeket.
Közelebbről vizsgálnák a vagyongyarapodást
A szocialisták által szombaton elfogadott javaslatok között szerepel, a vagyongyarapodási vizsgálatok szigorítása. A tervek szerint az adóhivatal nem csak valamennyi állami vezetőnél és országgyűlési képviselőnél, hanem a családtagjaiknál is vagyongyarapodási vizsgálatot folytatna le a jövőben, amit a vezetői megbízás, illetve a képviselői mandátum megszűnésekor, de legalább ötévente kellene elvégezni. A vizsgálat az állami vezetők és képviselők mellett, szüleikre, házas -és élettársaikra, testvéreikre, vérszerinti, nevelt és örökbe fogadott gyerekeikre, valamint az állami vezetőkkel és képviselőkkel egy háztartásban élő további hozzátartozókra is kiterjedne.
Az MSZP egytért a Fidesz javaslatával, amely szerint az állami vezetőknek a jövőben nyilvánosságra kellene hozniuk személyi jövedelemadó bevallásukat, amely fizetésük mellett a jutalmakat, egyéb juttatásokat és más forrásból származó jövedelmüket is tartalmazná. Ugyanígy nyilvánossá válna az országgyűlési képviselők SZJA bevallása is, illetve a képviselők nem vehetnének fel számla nélkül adómentesen költségtérítést.
A javaslatok között szerepel továbbá, hogy nem indulhatna pályázaton és nem kaphatna közpénzből támogatást senki aki részt vett a pályázatok előkészítésében, vagy aki az azt megelőző öt évben valamelyik párthoz kötődött. Nem vehet részt semmilyen pályázat elbírálásában a miniszterelnök, a miniszterek, az államtitkárok, a szakállamtitkárok, a Regionális Fejlesztési Tanács elnökei, közeli hozzátartozóik és gazdasági érdekeltségeik sem.
A polgármester csak polgármester lehet
2011-től nem lehetnének vezető önkormányzati tisztségviselők -polgármesterek és alpolgármesterek, főpolgármester, főpolgármester -helyettes, megyei közgyűlési elnökök és alelnökök- az országgyűlési képviselők. Ez azt jelenti, hogy már a 2010-es választások győzteseinek is el kellene dönteniük a következő év elején, hogy melyik tisztségüket tartják meg. Parlamenti képviselők 2011. után is indulhatnának önkormányzati választásokon, de ha nyernek, az egyik posztról le kell mondaniuk.
A tervezett szigorítások között szerepel az is, hogy tízmilliós költségvetés felett a pártok kötelesek lennének független könyvvizsgáló és az ÁSZ által elfogadott beszámolót tenni és adományozóikról is kötelező lenne beszámolniuk a számvevőszéknek.
Jelentősen módosulnának a kampányra vonatkozó szabályok is. A pártok és civil szövetségeseik csak 21 napig hirdethetnének a médiában. A pártoknak nyilvánosságra kellene hozniuk a választási kampányban elköltött összegeket és azt is jelezni kellene, ha a párt helyett más fizeti ki a hirdetéseket vagy rendezvényeket. A támogató civil szervezetek költségei is a párt kampányköltségei között jelennének meg. Azoknak a pártoknak, amelyek megszegnék bármely, a gazdálkodásukkal kapcsolatos szabályt, a szabálytalan hozzájárulással megegyező összeget kellene befizetni az államkasszába büntetésként.
Ugyancsak a akampányidőszakra vonatkozóan jelentene változást az is, hogy az elképzelések szeirnt választási kampány idején a kormány nem reklámozhatná tevékenységét és semmilyen módon nem kampányolhatnának kormányzati szervek sem. Kampányidőszakban a kormánytagok sem használhatnák az állami infrastruktúrát, így kampányrendezvényrekre például a miniszterek és a miniszterelnök sem utazhatnak szolgálati autóján, csak ha fizetnek ezért.