A nyári időszámítást 1976-ban, három évvel az egész világot megrázó első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy így 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energia-megtakarítás érhető el.
Az évek során több mint száz országban vették át a nyári-téli időszámítás rendszerét, többek között az egykori EGK tagállamai 1986-ban. 2000-ben az akkor már EU-országok úgy döntöttek, hogy meghatározatlan ideig folytatják az órák évente két alkalommal történő átállítását.
Egy néhány évvel ezelőtt végzett magyarországi felmérés szerint a kétféle időszámítás segítségével egy nagyobb város egész évi villamos energiájának megfelelő, csaknem 200 gigawatt villamos áramot lehet országos szinten megtakarítani.
Az órák igazításával nem változik a MÁV menetrendje, de az átállás éjszakáján a nemzetközi vonatok közül a Dacia expressz (Bukarest-Bécs) és a Beograd expressz (Budapest-Belgrád) mindkét irányú járatát Magyarországon éri az óraigazítás. Ezért a két vonat egyórás késéssel közlekedik - közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága.
Az óraátállítás miatt a kettő és három óra között induló személyvonatokat legkorábban hajnali háromkor, késve indítják.