A gépjárműforgalom alkotmányos alapjogot veszélyeztet

2009.05.25. 15:00

Budapesten nincs lehetőség arra, hogy mindenki gépkocsival oldja meg közlekedési igényeit, az elviselhetetlen mértékű gépjárműforgalom már most is veszélyezteti az egészséges környezethez való alapjogot, írja hétfői közleményében Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa.

Az ombudsman szerint figyelemre méltó, de nem elégséges kezdeményezés a július 4. és augusztus 2. közötti időszakra tervezett mesterséges dugó, mert ez csak úgy válhatna a budapestiek hasznára, ha a főváros vezetése ezzel párhuzamosan határozott és átfogó lépéseket tenne a gyalogos- és kerékpárosbarát közlekedésért.

Megemlíti, hogy télen szmogriadót kellett elrendelni, nyáron pedig az autók károsanyag-kibocsátása és az ultraibolya sugárzás által létrehozott ózontartalmú fotokémiai szmog tömegesen okozhat allergiás, asztmás megbetegedést. A fővárosiak várható élettartamát három évvel rövidítik meg a közlekedési eredetű szennyezések.

A fővárosi önkormányzat és a Levegő Munkacsoport a múlt héten jelentette be, hogy Budapest több nagy forgalmú útszakaszának néhány sávját kísérleti célból lezárnák, a lezárt sávokon kerékpársávot, buszsávot vagy parkolót alakítanának ki, hogy ezzel ösztönözzék a lakosságot, hagyják otthon autóikat.

Fülöp Sándor úgy véli, az egy hónapos forgalomkorlátozás nem lenne képes tartósan átrendezni a fővárosiak és az agglomerációban élők közlekedési szokásait, de az ügy ráirányította a figyelmet Budapest két évtizede megoldatlan közlekedési helyzetére.

Kifejtette, hogy a rendszerváltás óta reálértéken számítva érdemben csökkent a BKV működésének finanszírozása, a járműállomány elöregedett, színvonala nem kielégítő, rendszeresek a meghibásodások, évről évre járatritkítási tervek kerülnek elő, emellett hiányzik az egységes és vonzó P+R rendszer.

Megjegyezte, a forgalomcsillapítási kísérletnek az a kockázata, hogy a hosszabb távú terveket akadályozó ellenérzéseket válthat ki, ha a felkínált közlekedési alternatívák nem elég vonzóak, az utastájékoztatás, a forgalomirányítás alacsony színvonalú.

Fülöp Sándor a kezdeményezés továbbfejlesztését javasolja, illetve megállapítja, hogy a fenntartható városi közlekedéshez a közösségi közlekedés előtérbe helyezése Budapesten is elkerülhetetlen, így a kivont forrásokat vissza kell juttatni. Londont és Stockholmot említi példaként, ahol behajtási díjjal képeztek forrásokat a színvonalas közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés feltételeihez.