Csak a GVH-tól tartott a Strabag
További Belföld cikkek
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
A Heti Válasz cikksorozatban elemzi azt a dokumentumköteget, amelyből szemezgetve az osztrák sajtó azt következtette ki: a Strabag egy Euro:contact nevű lobbicég közbeiktatásával teremtett forrást a 2002-ben hatalomra került MSZP-SZDSZ-koalíció megkörnyékezéséhez. A Strabag 2003-2007 között 360 milliárd forint közpénzt nyert el Magyarországon.
A Strabag és az Euro:contact illetékesei hol lopottnak, hol hamisítottnak mondták a Profil és a News című magazinokban bemutatott feljegyzéseket és számlákat. A Heti Válasz összevetette azokat a budapesti cégbíróságon fellelhető mérlegekkel, pénzügyi jelentésekkel, és múlt heti cikkében arra az eredményre jutott, hogy bár az Euro:contact Hungary Tanácsadó Kft.-nek csak néhány alkalmazottja van, az elmúlt négy évben 13,5 milliárd forintot keresett.
Mivel a Központi Nyomozó Főügyészség fél éve vizsgál egy olyan vesztegetési ügyet, amely több szálon érinti a Strabagot, a Heti Válasz felajánlotta az ügyészségnek a birtokába került dokumentumokat. Bódis András, a cikk szerzője az Index érdeklődésére a múlt héten azt mondta, hogy az ügyészség elfogadta a felajánlást, és bekérte a dokumentumokat.
Csillag lenyomta Medgyessyt
A cikksorozat második, ma megjelenő részében a hetilap arról ír, hogy az M6-M60-as sztráda szekszárd-pécsi szakaszának megépítése és harmincéves üzemeltetése jelenértéken további 267 milliárdot hoz a Strabagnak, az M5-ös működtetéséért pedig - még húsz esztendőn át - évi 23-25 milliárdos rendelkezésre állási díjat fizet a magyar költségvetés az osztrákoknak.
A Heti Válasz birtokába került feljegyzésekből kiderül, hogy Medgyessy Péter volt kormányfő szinte minden - metró- és sztrádaügyi - ütközetét elveszítette az SZDSZ-Strabag szövetség ellen. Medgyessy és környezete ugyanis más, például orosz kötődésű érdekcsoportokat preferált volna.
A Medgyessy-kormány legjelentősebb presztízsvállalása a méregdrága M5-ös sztráda "bematricásítása" volt. Erre a Csillag István vezette gazdasági tárca sajátos konstrukciót dolgozott ki: az állam 40 százalék erejéig beszállt a Strabag által uralt M5-cégbe (AKA Rt.), cserében az osztrákok közbeszerzés nélkül továbbépíthették Röszkéig a pályát.
A GVH-nak is elpostázták
A hetilap birtokában lévő feljegyzések azt igazolják, hogy az Euro:contact lényegében egyetlen állami szervtől tartott, ez pedig a Strabagot többször kartellbírságra ítélő Gazdasági Versenyhivatal.
Bódis András, a cikk szerzője az Index érdeklődésére azt mondta, hogy kedden a Gazdasági Versenyhivatal elnökének is postázták a Strabag-dossziét, mert az iratokban több kartellkezdeményezésre vonatkozó utalás is szerepel. Bódis szerint a versenyhivatal által kirótt bírságok nagysága (a 2002-2003-ban kartellező sztrádaépítők közül a Strabagot 2,47 milliárdos bírsággal illették) igazolja, hogy a GVH mentes maradt a korrupciós kísérletektől.
A témát itt lehet kommentálni