A mentő nem taxi, a betegszállító nem mentő
További Belföld cikkek
-
Elmosta a vihar a Ferihegyi repülőteret, több órás késésekre lehet számítani
- Lecsapott a jégeső Magyarországra, diónyi darabok hullottak az égből
- Érdemes résen lenni, csalók küldenek SMS-t a rendőrség nevében
- Dübörög a paksi beruházás, Szijjártó Péter a Roszatom vezetőivel tárgyalt Isztambulban
- Négyes karambol volt Pilisvörösvár és Piliscsaba között, teljes az útzár
A mentési és betegszállítási feladatok szétválasztása a súlyos betegek vagy baleseti sérültek esetében nem jelent változást január 1-től: értük továbbra is olyan mentő megy, amelyen orvos vagy mentőápoló van. Mentő viszi a fertőző betegeket és a koraszülötteket is.
A betegszállítók akkor kapnak szerepet, ha egy műtéten átesett, de már lábadozó beteget kell hazavinni a kórházból, vagy egy idős, nehezen járó vesebeteget kell dialíziskezelésre vinni otthonról a kórházba, esetleg egy stabil állapotú, de csak feküdni képes beteget visznek egyik kórházból a másikba CT-vizsgálatra.
Ha a beteg a szállításkor szakember segítségére szorulhat, az orvos kérhet mentőápolói, mentőtiszti vagy mentőorvosi felügyeletet a szállításhoz. Ebben az esetben, illetve ha 2 órán belül kell odaérni valahova, az Országos Mentszolgálat kocsija viheti a beteget.
A feladatok szétválasztását az indokolta, hogy mentőautókat az elmúlt években sokszor rosszul használták ki, és ez felesleges kiadásokat jelentett az egészségbiztosítónak. Sok esetben jól felszerelt mentő „taxiztatta” a nem sürgős eseteket, ez viszont elvonta a felszerelést és a szakszemélyzetet a sürgősségi feladatoktól.
A jövőben tehát az Országos Mentőszolgálat 780 kocsija a mentési feladatokat végzi, a szállítást pedig az Országos Betegszállító Szolgálat, javarészt magántársaságok által üzemeltetett, 427 autója. A megrendelt betegszállítás díját miden esetben az egészségbiztosító téríti, a betegnek nem kell fizetnie érte.
Az új rendszer újabb felelősséget ró az orvosokra. Nekik kell ugyanis dönteniük arról, hogy mentő- vagy betegszállítást kérnek, esetleg szakszemélyzetet is igénylő úgynevezett őrző szállítást. Előre borítékolható, hogy néhány esetben, ha egy beteg rosszul lesz vagy netán meghal szállítás közben, és nem lesz vele mentőorvos vagy mentőápoló, a küldő orvost vonják majd felelősségre.
Az átállásnál várhatóan problémák lehetnek abból is, hogy a betegszállító társaságok egyelőre nem fedik le teljesen az ország területét. A szállítók 6 vagy 24 órán belüli szállítást vállalnak, ha azonban sok dolguk lesz, egy-egy betegnek adott esetben órákat is várnia kell, amíg elviszik. Ilyen esetben például egy kórházban addig valakinek felügyelnie is kell a beteget.
Mit fog csinálni egy orvosi felügyeletre
szoruló beteggel a háziorvos, ha megrendeli a szállítást? Nem maradhat mellett
órákig, amíg megérkezik az autó – mondta az Indexnek Dávid Ferenc, a
Samaritanus Mentőszolgálat Kft. vezető főápolója.
Gondot okozhat az is, hogy a betegszállító társaságok jelentős részének inkább mikrobuszaik vannak, ezek azonban nem alkalmasak fekvőbetegek szállítására. Ebben az esetben tehát ismét csak az OMSZ kocsijait fogják lekötni a szállításra.
A változás nem érinti jól a Samaritanus Mentőszolgálat Kft-t. A társaság korábban beszerzett 19, hordággyal, vákuumággyal, ujjáélesztéshez alkalmas eszközökkel, oxigénpalackkal felszerelt mentőautót, amelyek mostantól sürgősségi mentőként nem üzemelhetnek, a betegszállításhoz viszont túlságosan is fel vannak szerelve. A társaságnak a 19 kocsival mintegy 800 ezer lakosnyi területet kell ellátnia betegszállítóként Budapesten és környékén.
Az Egészségügyi Minisztérium szerint a betegszállítók többsége már az elmúlt évben is hasonló gyakorlatot folytattak. Az év elejétől a betegszállítók feladatai legfeljebb 10-15 százalékkal emelkednek, problémák legfeljebb ott lehetnek, ahol nem megfelelően készültek fel a változásokra, és például nem oldották meg időben az irányítási feladatokat.