Vasutassztrájk
További Belföld cikkek
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Havazás várható Magyarország egy részén
- Bejelentett egy szivárgást a gázműveknek, a kocsijára terhelték a költségeket
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
Lukácsi Bálint, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sajtószóvivője az Index érdeklődésére válaszolva hangsúlyozta: a legnagyobb probléma az, hogy 2000 január elsejétől 56.000 vasutas marad kollektív szerződés nélkül. Azt a kollektív szerződést ugyanis, amit elmúlt évek küzdelmével a szakszervezetek kiharcoltak - fogalmaz a szóvivő -, a MÁV jelenlegi vezetése nem fogadja el, sőt, reformokra hivatkozva durva visszalépéseket tervez.
Lukácsfi szerint a szakszervezeteket alapvető jogosítványoktól akarják megfosztani. Ilyen a munkarend megállapítása, az osztott munkaidő, vagy azoknak az átszervezéseknek a kérdése, amelyek a dolgozók nagyobb csoportját érintik. Az eddigi kollektív szerződés helyi függelékei részletesen szabályozták a szakszervezetek véleményezési és egyetértési jogát, és a munka törvénykönyve szerint is tájékoztatási, véleményezési és egyetértési joguk van a szakszervezeteknek. Nem lehet egyoldalú munkáltatói intézkedéseket hozni, nem lehet a dolgozók feje fölött dönteni - érvel a szóvivő.
VDSZSZ szerint elfogadhatatlan a MÁV vezetése által tervezett bérfejlesztés is. Egyrészt az átlagbér statisztikája rendkívül módon csal Lukácsi Bálint szerint, másrészt aránytalanságok vannak a jutalmazásnál is. Míg az ezévi másfél százalékos teljesítmény-jutalékért a vasutasoknak heroikus küzdelmet kell folytatni - mondja a szóvivő -, több száz vasúti vezető ügyeleti díj jogcímén több százezer forintos, esetenként több mint egymilliós jutalmat vett föl.
A vasutasok bértáblázatában 21 kategóriában csoportosítják a béreket. Lukácsi Bálint szerint a vasutat ténylegesen muködtetőket, tehát a vasút üzemvitelében és a pályák fenntartásában dolgozókat a hetes-nyolcas szinttől a 12-es 13-as szintig sorolják be. A sajtóban 70-80 ezer forintos fizetéseket emlegetnek, de a vasutasok túlnyomó többsége 35-40.000 forintos nettó fizetést visz haza, és ebben benne vannak az éjszakai, délutáni pótlékok és a túlóra-díjak is.
A MÁV a szociális és jóléti rendszer átalakítát is tervezi. A szakszervezetek nem az átalakítás ellen vannak, hangsúlyozta a szóvivő, de át szeretnék tekinteni, milyen módon tervezi a MÁV vezetése például az üdültetés, a lakásvásárlási kölcsön, vagy fizetés-előleg rendszerét átalakítani. A szóvivő kitért arra is, hogy a MÁV vezetése azzal is fenyegetőzik, hogy egyoldalúan csökkenti a juttatásokat: fölvetették például azt is, hogy megszüntetik vagy korlátozzák a szabadjegyet, pedig ez az egyik legnagyobb előnye annak, hogy valaki a vasútnál dolgozik.
Néhány jellemző bruttó átlagkereset | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||