1988: félrelépett a tévéprédikátor
02.21.
Nézők milliói meredtek döbbenten a képernyőre 1988. február 22-én, amikor Jimmy Swaggart tévéprédikátor megdöbbentő vallomással állt elő: félrelépett egy prostituálttal.
Könnyek között fordult feleségéhez a hétezer fős Baton Rouge-i (Louisiana) csarnokban:
Vétkeztem ellened, kérlek, bocsáss meg!
A nyolcvanas évek a tévéprédikátorok aranykora volt Amerikában. Swaggart vallomásával, és még néhány hasonló esettel, ha nem is fellegzett be a jól jövedelmező iparágnak, de meg kellett elégedni szerényebb bevételekkel.
Az akkor 52 éves Swaggart az egyik legismertebb tévéprédikátor volt; népszerűségében szerepet játszott, hogy unokatestvére volt Jerry Lee Lewis és a countryénekes Mickey Gilley, és prédikációinak fontos eleme volt a zene. A rádióból a hetvenes években nyergelt át a tévére, hatásvadász evangelizációit az USA-ban 10-15 millióan, a világ 145 országában pedig 300 millióan nézték. A legjobb években 150 millió dollárt termelt a vállalkozása.
A nyolcvanas évek végén egymás után dőltek be a tévés hittérítők. Jim Bakkerről kiderült, hogy viszonya volt a titkárnőjével, akinek korábban 265 ezer dollárt adott, hogy hallgasson kapcsolatukról. Peter Popoff a bemikrofonozott templomában ki tudta hallgatni hívei beszélgetését, az így nyert információkkal manipulálta őket. Jim Whittington 840 ezer dollárt csalt ki egy mozgássérült asszonytól, emiatt évekre börtönbe került. Itt még bőven olvashatnak tévéprédikátorok botrányairól>>>
Swaggart felesége megbocsátott, a prédikátor egy kis szünet után visszatért a szószékre, a hívei száma azonban igencsak megcsappant, különösen azután, hogy néhány évvel később ismét eltévelyedett: közlekedési szabálysértést követett el, és az őt igazoltató rendőr egy prostituáltat talált az autójában. Vállalkozása ezután már csak évi 300 ezer dollárt termelt, de a mai napig működik.
2001. szeptember 11. után azzal került be a világsajtóba, hogy Mohamedet perverznek nevezte, és követelte a muzulmán diákok kiűzését az Egyesült Államokból.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.