Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

1970: Amerika sátánja kiadja első lemezét

03.06.

2008.03.06. 11:16
48 hozzászólás

1970. március 6-án jelent meg a világtörténelem valószínűleg legellentmondásosabb lemeze, a Lie: The Love & Terror Cult című album. Az érzelgős, folkos, gitározós számokat ugyanis a modern amerikai történelem pszichopata sorozatgyilkosa, Charles Manson írta, pengette és dünnyögte el.

Bár a lemezt 1970-ben azért jelentették meg, hogy ebből fedezhessék Manson perköltségét, a dalok születése mégsem a bírósági ügyhöz köthető. A tizennégy dal valójában központi szerepet játszott a magát prófétának gondoló Manson sorsában. Sőt, a popikonná vált sorozatgyilkos története több ponton is összefonódik a kor ellenkultúrájával, így a Beatles zenéjével és a hippi ideológiával.

Charles Manson, az amerikai filmek sorozatgyilkos-karaktereinek archetípusa, és többek közt Roman Polanski feleségének meggyilkolója valójában nem pszichopata mészáros szeretett volna lenni, hanem zenész. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekkort, alkoholista anyát, kisebb-nagyobb bűntényeket maga mögött tudó Manson 33 éves koráig életének felét javítóintézetekben és börtönökben töltötte, ahol gitározni, dobolni tanult, és dalokat írt.

1967-es szabadulásakor azzal a céllal utazott San Franciscóba, hogy zenei karriert indítson el. Nagyobb sikere volt azonban a hippiközösségekben, ahol hamarosan mint gurut kezdték tisztelni. A szerelem nyarán egy busszal és főleg lányokból álló követőivel beutazta Amerika nyugati és déli részét, majd visszatért Kaliforniába.

A zeneiparral két tanítványa révén került kapcsolatba. A Beach Boys egyik tagja, Dennis Wilson egy alkalommal ugyanis felvette az éppen stoppoló csajokat, akiken keresztül a zenész megismerkedett a látnoki szónoklatokkal ismertséget szerzett Mansonnal. Wilson szoros kapcsolatba került a Manson családnak nevezett, jórészt lányokból álló kommunával, főleg a lányoknak köszönhetően. Wilson szolgálataikért cserébe segített abban, hogy Charles Manson 1968 augusztusában stúdióban rögzíthesse az 1970-ben Lie: The Love & Terror Cult címen megjelenő lemezt. Később bemutatta a hippigurut egy producernek, Terry Melchernek, aki azonban nem lelkesedett az anyagért. A számok egyébként valóban nem voltak kiemelkedők, de a sorozatgyilkolásnál gyengébb marketinggel is eladhatóak lettek volna, ha egy lemezkiadó éppen ebben látott volna fantáziát.

Mansont mindenesetre kikosarazták, és ez döntő mozzanatot jelentett a mészárlásban kulminálódó történetben. Egy későbbi interjúban utalt is arra, ha elfogadják a zenéjét, nem lett volna szükség arra, hogy más módon tanítsa a társadalmat.

A mind jobban becsavarodó Manson a Beatles White albumának Helter Skelter című számában vélte felfedezni ideológiája megfelelőjét. Meglátása szerint ugyanis a fajok háborúja közeleg, amelyben a feketék megtámadják a fehéreket (ekkoriban lettek egyre hangosabbak a feketék polgárjogi mozgalmai). A fehérek erre visszatámadják a feketéket. A nagy összevisszaságban (amiről szerinte a Helter Skelter szól) aztán a Manson család veszi át a hatalmat.

A család legismertebbé váló gyilkosságsorozata, amelyben lemészárolták Sharon Tate-et, Jay Sebringet, Abigail Folgert és Wojciech Frykowskit, mégis egyértelműen a zenei karrierjének csalódásához köthető. A Polanski házaspár ugyanis abban a villában lakott, ahol korábban a Mansont elutasító producer, Terry Melcher. Az ő lemészárlására küldte családjának tagjait a villába, majd a nyomok összezavarása végett gyilkoltatta le másnap Leno és Rosemary LaBiancát.

A gyilkosságok egyre szektásabb színezetet kaptak, amivel nem tudott mit kezdeni az amerikai rendőrség. Mansonék a nyomozók sorozatos hibái miatt simán szabadlábon maradhattak volna, ha az egyik, éppen börtönben lévő híve nem pletykálja el egy rabtársnőjének tetteiket.

1969 októberében egy sivatagi ranchon elfogták a Manson család két tucat tagját, közülük hetet halálra ítélték, de mivel 1972. április 19-én Kalifornia államban eltörölték a halálbüntetést, Manson azóta is életben van, és életfogytiglani büntetését tölti.

Bár időről időre megszólal interjúkban, kulturális hatása nem csak továbbra is látnoki kirohanásaiban mérhető. A Lie: The Love & Terror Cult album Cease To Exist című száma a Beach Boys 1969-es lemezén is megjelent, Never Learn Not to Love címmel. A Guns N' Roses a Look At Your Game Girlt dolgozta fel 1993-ban a Spaghetti Incidenten. Marilyn Manson pedig utalások egész sorát építette be marketinges alapon kidolgozott botrányművészetébe.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?