1977: elkészült a 200 Zsigulival is megbirkózó úszódaru

2008.08.30. 16:27
17 hozzászólás

A Magyar Hajó- és Darugyár angyalföldi gyáregységében brazil megrendelésre készül az első 200 tonnás úszódaru. A gyár dolgozói már a vízen szerelik a hatalmas szerkezet elemeit – írta a Népszabadság 1977. augusztus 28-i, vasárnapi száma egy, a címlapon megjelent fotót kísérő képaláírásban. Ebből a lapból, amelynek szintén a címlapján olvashattuk az örvendetes hírt, hogy a "Nagy Október 60. évfordulójának tiszteletére a csepeliek által kezdeményezett munkaverseny teljes kibontakozásáról érkeztek újabb hírek a szocialista tábor több országából", többek között "az azerbajdzsáni könnyűipar egyik legkorszerűbben felszerelt gyárából, a Kirovabadi Szőnyeg- és Posztókombinátból", az nem derül ki: nemcsak készül, hanem szinte már készen is van a hatalmas úszódaru.

A három nappal későbbi, augusztus 31-i Népszabadság ugyanis már arról ad hírt Brazil megrendelésre felcímmel, hogy Elkészült az első óriás úszódaru a Magyar Hajó- és Darugyárban. A cikkből kiderül, hogy a 200 tonnás daru értéke négymillió dollár volt, és a lap által "óriás berendezésnek" nevezett eszközt "a brazil állami kikötőigazgatóság rendelte meg, s az elmúlt napokban már műszakilag át is vette".

Hogy a 200 tonnás úszódaru mennyi "óriási berendezés" is, azt a lap egy szemléletes példával érzékeltette: az önjáró óriás daru mintegy 200 Zsiguli gépkocsi súlyának megfelelő terhet képes felemelni 40-50 méter magasra.

Az angyalföldi gyárban még mai szemmel nézve is feltűnően gyorsan készült el a monstrum. Az úszódarut a múlt év végén kezdték el építeni; a hajótestet májusban bocsátották vízre, s azóta szerelték fel a szerkezeti elemeket, írta a lap. A májusi vízrebocsátást a Magyar Televízió, személyesen Szurok János, a Híradó operatőre is megörökítette, a film az MTV honlapján elérhető videotárban is látható. És itt is:

A vízre helyezés után a daruszerkezetet a következő néhány hétben szétszerelik, hogy az úszódarut mielőtt elindíthassák hathetes útjára. A Fekete-tengerig a Mahart vontatja, onnan pedig a brazil vevő gondoskodik a szállításáról a további nyolcezer kilométeres óceáni úton. A helyszíni szerelést tíz magyar szakember fogja vezetni a brazíliai Viktoria kikötőben. Már épül a második 200 tonnás úszódaru hajóteste is, ugyancsak brazil megrendelésre; vízre bocsátása decemberben lesz, írta a Népszabadság, kiemelve azt is, hogy ezzel a daruval az igen nagy súlyú speciális berendezések is kirakhatók a legnagyobb óceánjáró hajókból is.

 

Az angyalföldi hajógyárnak egyébként ezek voltak a legnagyobb úszódarui, de a cég egyébként is komoly szakmai eredményeket ért el nemcsak a hajók, hanem a daruk gyártásában is. Az Index egy hajós topikjának fórumozója szerint 1984 végéig 665 úszódaru épült Angyalföldön, köztük a jelenlegi legnagyobb közép-európai, a ma már szintén 200 tonnás teljesítményű Clark Ádám. Ebből fórumozónk szerint minössze három készült a háború előtt, vagyis a világháborút után évente nagyjából 16 került ki a gyárból. Persze nem mindegyik volt képes felemelni 200 Zsigulit, sőt, egy másik fórumozónk szerint ezek egy része komoly nemzetgazdasági veszteséget termelt.

Mint írja: "amikor 74-ben az Angyalföldi Hajógyárban gyakorlatoztam, az ottaniak elmondása szerint a vasúton szállítható 5 to-ás úszódaru ára még az anyagra sem igen volt elegendő, de a szovjetek szakmányban rendelték, és nem voltak hajlandóak többet fizetni érte". Még szerencse, hogy közben voltak brazil vevőink is, akiknek hat hetet is megérte elszállítani innen egy vízi behemótot.