Hortenzia, Gergő
-1 °C
8 °C

Új tűzoltóhajót kapott a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság

2000.10.09. 21:26
Új tűzoltóhajót kapott a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság. A 135 millió forintos beruházással leváltották a 18 éve szolgálatot teljesítő Prometheust, mely 15-18 km-es sebessége miatt számos tűzesetnél és balesetnél már nem volt bevethető. Az új hajó katasztrófavédelmi feladatokat is el tud látni, gyors bevetése északon a Dunakanyarig, délen Dunaújvárosig lehetséges. A nyílt pályázaton nem a jobb műszaki feltételeket ígért MAHART nyert, hanem egy finn cég olcsóbb, de a kiírásnak megfelelő változata.
A Prometheus és az új finn hajó egy tűzoltási gyakorlaton
Az előző hajó, a Prometheus irányításával nagyon sok gond volt - mondta el az Indexnek Murányi Albert főhadnagy, a hajó egyik kapitánya. A Prometheust állóvízre tervezték, és ez a Dunán nagyon sok gondot okozott. Az új finn hajó kormányzása összehasonlíthatatlanul jobb, és sokkal gyorsabb is. A Prometheus az utóbbi időben 15-18 km/órás sebességgel tudott csak menni, és ezért számos tűzesetből, mentésből kimaradt. Az új hajó sebessége 22 csomó, azaz több mint 40 km óránként. Korszerű radarjával lehetőség van akár a víz alatt lévő autók, hajóroncsok felderítésére, illetve víz alatti hullák keresésére is. Gyors bevetése északon a Dunakanyarig, délen Dunaújvárosig lehetséges.

A Prometheus 18 évvel ezelőtt lépett a tűzoltóság kötelékébe. Bakondi György az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóság főigazgatója elmondta, feladata kisebb tüzek oltása, vízi események biztosítása, tűzmegelőzési gyakorlatokon való részvétel volt. Az új hajóval ez a feladatkör kiegészül a katasztrófavédelemmel, például egy árvíz során való élet és vagyonmentéssel is.

Műszerei segítségével sűrű ködben is biztonsággal vezethető
A Belügyminisztérium 1999 tavaszán kiírt pályázatát egy finn cég nyerte el. A 135 millió forintos költségeket a Fővárosi Önkormányzat 45 százalékban állta, a maradék összeget az állam, illetve a vagyonbiztosításokból létrehozott tűzvédelmi alapból finanszírozták.

A pályázaton a MAHART Balatoni Hajózási Rt. is részt vett. Ők egy német céggel kooperálva készítették volna el a lehető legjobb műszaki feltételekkel rendelkező hajót. Ez azonban 15 m-es lett volna, a pályázaton kiírt 13 m-es szemben. Márhoffer Ferenc, a finn cég magyarországi képviselője elmondta, ők a kiírásnak maradéktalanul megfeleltek, és ezért a pénzért ők egy profi hajót készítettek.

A MAHART ajánlata volt műszakilag a legjobb - mondta el lapunknak Kristóf István ezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Műszaki Főosztályának vezetője. Ők netto 150 millió forintért vállalták volna, de ez az ár túl magas volt.

A pályázat kiírásakor még nem tudták, hogy a dunai flottilla meg fog szűnni, így a lehetőség sem volt arra, hogy onnan vegyenek át hajót, és alakítsák át a tűzoltóság részére. A jövőben viszont nyitottak arra, hogy az életmentésre alkalmas eszközöket hasznosítsák, és ezek között hajó is lehet.

Ez a harmadik tűzoltóhajó 1962 óta, remélhetőleg egy újabbra nem kell 20 évet várni.

A hajó paraméterei
Gyártó cég: Uudenkaupungin Työvene Rt.
Súlya: 35 tonna
Hosszúsága: 13 m
Szélessége: 3,9 m
Motor: Volvo, 230 LE
Radar: Furono LS/1751
Daru: Palfinger PC 01
Szállítható emberek száma: 35 fő
Alkalmazhatósága: vontatás, műszaki és személyi mentés, búvárok vízre bocsátása, gépjárműszállítás a kinyitható orr-rész segítségével

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?