A válság villamosa

2001.02.16. 16:01
Már csak aláírásra vár az a szerződés, amellyel Budapest hetven darab használt német villamost vásárolhatna hétmilliárd forintért. Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes a közgyűlés elé terjeszti javaslatát, annak ellenére, hogy az SZDSZ a koalíció felbontásával fenyegetőzik. Az MSZP és az ellenzék szerint Budapest tömegközlekedésén csak úgy lehet javítani, ha megvásárolják a használt villamosokat. Ha sikerül a szerződést aláírni, akkor már ebben az évben forgalomba állhatnak a hannoveri kocsik. Az SZDSZ továbbra is azon az állásponton van, hogy a 4-6-os vonalára kell új járműveket beszerezni.
A hannoveri önkormányzat hetven használt villamost ajánlott fel Budapestnek. A BKV által kialkudott ár hétmilliárd forint, amely tartalmazza a szükséges átalakításokat és a szállítási költséget is. Deák András, a fővárosi FIDESZ-MDF-MKDSZ frakcióvezető-helyettese az Indexnek elmondta, a szerződés arra vár, hogy aláírják. Az ajánlat csak február végéig érvényes, mert Hága is érdeklődik a huszonöt éves villamosok iránt.

Politikai vihar a villamosok körül

Ha nekünk nem kell, Hágának jó lesz
Az SZDSZ nem támogatja a hannoveri használt villamosok megvásárlását - erősítette meg sajtótájékoztatóján Bőhm András frakcióvezető pártja álláspontját. Ez a beruházás olyan súlyú döntés, amelyben a koalíciónak mindenképp egyeztetnie kell. Ha az MSZP e nélkül terjeszti javaslatát a közgyűlés elé, majd az ellenzékkel megszavazza, akkor az a koalíció felbomlásához is vezethet. Bőhm András úgy véli, az MSZP-nek is érdeke a koalíció fenntartása, ezért nem fogják a hannoveri villamosról szóló javaslatukat beterjeszteni.

,,Villamosokról beszélek és nem koalícióról" - nyilatkozta az Indexnek Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes, aki mindenképp beterjeszti javaslatát a közgyűlés elé. Nem lehet közlekedni szocialista, szabaddemokrata vagy fideszes módon. Ez szakmai, és nem politikai kérdés - vélekedik. Vajda Pál úgy gondolja, hogy az SZDSZ tengeri csatát folytat egy lavorban.

Egy szakmai kérdésből politikát csinálni amatőrség - folytatta Deák András. Az SZDSZ amúgy sincs abban a helyzetben, hogy felbontsa a koalíciót. Ha ezt mégis megteszik, hosszú időre elvesztenék a lehetőségeiket. Országosan egy törpepárt maradnának, és semmibe se lenne beleszólásuk.

Az SZDSZ kitart az új villamosok mellett

Európa legforgalmasabb vonalán közlekedő villamosokat újakra kell cserélni. Varga Kristóf, SZDSZ-es képviselő szerint korszerű, alacsony padlószintű járművekre van szükség, ahol nem kell két ember segítsége ahhoz, hogy egy babakocsit felrakjanak. Az új 4-6-os villamosok vásárlása után a jelentős számban megmaradt ötvenéves villamosok lecserélését kormányzati segítséggel akarják megoldani. Az SZDSZ úgy véli, a 2002-es választás után új kormány kerül hatalomra, és segíteni fog a BKV járműveinek lecserélésében.

A helyi közlekedését finanszírozása az önkormányzat feladata - reagált Deák András, a fővárosi FIDESZ-MDF-MKDSZ frakcióvezető-helyettese. A kormány lehet hogy ad pénzt erre, de a problémákat nem fogja megoldani. A szerződés aláírása után a hannoveri villamosok már az idén közlekedhetnének Budapest sínein. A beruházást a Budapesti Műszaki Egyetemről felkért szakértők is támogatják, mert a BKV évi 600 millió forint üzembentartási költséget tudna spórolni vele.