Szakmai aggályok a négyes metróval kapcsolatban

2003.05.14. 21:00
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében tudatta: vegyes érzésekkel fogadták a négyes metró megépítésének bejelentését. Egyrészt örülnek, hogy a közösségi közlekedés ügyében végre "mozdul valami", de a terveket ismerve attól tartanak, hogy egy, a város tömegközlekedési hálózatába nem illő vonal épül, mely egyik régi vonallal és rendszerrel sem kompatíbilis. Szerintük ráadásul a felszíni közlekedést sok helyen vissza fogják fejleszteni az új metróvonal miatt. A Fidesz szerint a nyomvonallal vannak gondok, az MDF úgy véli, a főváros költségvetése nincs felkészülve erre a beruházásra.
Az egyesület szerint a leendő vonal üzemeltetése drágának ígérkezik, mellyel ismételten csak más, egyre rosszabb körülmények közé kerülő ágazatoktól (busz, villamos, HÉV, troli) fogják a pénzt elvonni. Olyan terv valósul meg, amely szakmailag kétséges és gyakorlatilag öntörvényűen készült.

Az egyesület szerint ilyen irdatlan összegből a város egészének közösségi közlekedését is magasabb szintre lehetne emelni, amire igencsak rá is szorulna.

Sok megálló, kis megállóhelyek

Maga a megvalósítandó rendszer elemeiben egy "moszkvai típusú" metró miniatűr változata, mert a megépítendő vonalon túl sok a megálló, túl közel vannak egymáshoz, maguk a megállók viszont kicsik. A kapacitásnövelésre nem sok a lehetőség, a szerelvények sebességi előnye kihasználatlan marad. Ezt a rendszert nálunk gazdagabb országokban tipikus könnyumetrónak mondanák, amely bizonyítottan a leginkább költséghatékony megoldás, és eszükbe sem jutna mást építeni. Itt se ez, se a másik, vasúti irányba átjárható változat még csak szóba sem kerülhetett.

Az egyesület úgy véli: a hosszabbítás a ködbe vész, a felszíni közösségi közlekedés pedig pusztul. Biztosítékokra van szükség a felszíni kötöttpályás járatok (Kiskörúti villamos, 41-es villamos) megmaradására és továbbfejlesztésére - áll a VEKE elnökségének közleményében.

Fidesz: lehetett volna más nyomvonal

A Fidesz véleménye szerint nem minden szempontból felel meg a célnak az a nyomvonal, amely mellett a 4-es metró építése ügyében a kormány döntött. A kabinet ülésén történtekre Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke reagált a Magyar Televíziónak.

Mint mondta: üdvözlendőbb lenne, ha a 4-es metrót a budaörsi virágpiacnál kezdenék el építeni, és a szakasz a Bosnyák térig tartana. Szálka Miklós szerint a kormány azért döntött az Etele tér - Keleti pályaudvar közötti szakasz mellett, mert ez a megoldás a legolcsóbb.

Az MDF-nek is fenntartásai vannak

A Magyar Demokrata Fórum üdvözli a kormány döntését, hogy megépül a 4-es metró, de fenntartásai vannak, mert a párt szerint a főváros költségvetése nincs felkészülve erre a beruházásra.

Szőke László az MDF alelnöke emlékeztetett arra, hogy Demszky Gábor főpolgármester a kampányában azt ígérte, hogy a 4-es metró a Bosnyák térig fog megépülni, s nem pedig a "bizonytalan jövőben".

Szőke László szerint a főváros költségvetésébe utólag került be "egy sejtelmes tétel" a metróépítésre, ezért attól tart, hogy forrás hiányában a közmű vállalatok eladásából kívánják előteremteni a költségmegosztásból adódó, a 30 százalékhoz szükséges fedezetet, és ezt veszélyes tendenciának tartja.