Villamos nélkül elsivatagosodik a főváros

2003.06.01. 12:25
Villamosvonalak megszűnése nem szerepel a Fővárosi Önkormányzat tervei között, annál több új járatát indítanának. Az más kérdés, hogy pénz híján következmények nélküli álmodozásnak tűnik a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, az újpalotai "gyorsjárat", az 1-es vonal meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig vagy a 17-es és 19-es vonalak összekötése a Budai felső rakparton.
Egy villamosvonal megszűnése az egykori nyomvonal útjainak elsivatagosodását hozhatja magával, állítják közlekedési szakemberek. Ilyen folyamat játszódott le például a Rákóczi úton, ahol a piros metró átadása után a pezsgés a nagyobb csomópontokra korlátozódott, másutt viszont tulajdonosaikat gyakran váltogató vagy évek óta zárva tartó üzletek jelzik: a villamos kihalásával csökken a környék népszerűsége. Különben is, ki szeret tömény benzingőzben sétálni?

A hétéves tervben nincs vonalfejlesztés

A Rákóczi úti villamos helyreállítására nincs esély, noha független közlekedési szakemberek favorizálják a Népszínház utcai villamosok meghosszabbítását a Rákóczi úton, a Kossuth Lajos utcán és az Erzsébet hídon át a Moszkva térig. Ezzel legalább két sávot vennének el az autóktól, bár szakértők szerint nincs az a belvárosi út, amelyen a szélesítés után ne alakulna ki ugyanolyan dugó, mint előtte. Az úgynevezett Karolina-projekt megvalósulásának sok esélye nincs, ám Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve tartalmazza a 47-es és 49-es villamosok vonalának meghosszabbítását a Deák tértől a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky úton át a Nyugati térig, később akár a 14-es Lehel téri végállomásáig.

Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve
Gyorsvasúti hálózetfejlesztések
Ssz Vonal Szakaszhatár
1. 4-es metró I-II. ütem Virágpiac - Keleti pu.
2. É-D regionális gyorsvasút I. ütem Csepel - Kálvin tér szakasz
3. Budai hegyvidék közúti gyorsvasút I. ütem Hüvösvölgy - Moszva tér szakasz korszerűsítése

Azt még nem tudni, hogy a Nyugati téren, ahol egy kétszer egy sávos felüljáró köti össze a Váci utat a Bajcsy-Zsilinszky úttal, hogyan vezetnék át a villamost. "Több terv is létezik, de egyelőre még egyik sincs elfogadva; az egyik szerint a villamosok a Podmaniczky utcán haladnának a Teréz körútig, és onnan kanyarodnának a Váci útra" - villant meg az Indexnek egy lehetőséget Csordás Mihály, a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának vezetője. A szkeptikusok szerint ennyire részletekbe menően nem érdemes gondolkodni, mert a közlekedésre fordítható anyagi forrásokat a négyes metró építése több évre előre lekötötte. "A fejlesztési terv 2015-ig készült, de a hétéves tervünkben egyik vonalfejlesztés sem szerepel" - ábrándítja ki a villamos barátait Csordás.

A Bajcsy-Zsilinszky úton egyébként látszólag felesleges a villamos, hiszen párhuzamosan halad a föld alatt a hármas metró. A közlekedési ügyosztály vezetője is osztja azonban azt az álláspontot, hogy a tömegközlekedés újra "életet lehelhet" a Bajcsy-Zsilinszky útba, amit jelenleg leginkább az egyik irodaházból a másikba rohanó öltönyös, kosztümös alkalmazottak töltenek meg.

Két vásár között ellopták a vonalat

Az 1-es meghosszabbítása talán nem vész ennyire a jövő homályába, bár a hétéves tervben ez sem szerepel. Csordás úgy véli, hogy ez lehet a következő fejlesztés, de időpontra vonatkozó jóslásokba nem bocsátkozott. A Lágymányosi hídba egyébként még a villamosközlekedéshez nélkülözhetetlen gumibakok is be vannak építve. A tervek szerint a Fehérvári és az Etele úton jutnának el a villamosok a Kelenföldi pályaudvarra. A harmadik, hivatalosan is létező villamosterv a Batthyány térig járó 19-es és a Margit híd budai hídfőjéig járó 17-es összeköttetése a már így is túlzsúfolt Bem rakparton.

Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve
Közútivasút- (villamos-) hálozat fejlesztései
Ssz Vonal Szakaszhatár
4. Az észak- és dél-budai vonalak összekötése Batthyány tér - Vidra u.
5. A Műegyetem rakparti vonal építése, I. ütem Szt. Gellért tér - Egyetemváros
6. Az 1-es viszonylat meghosszabítás, I. ütem Etele tér - Soroksári út
7. A Fehérvári és Villányi úti vonalak összekötése Móricz Zsigmond körtér
8. A Soroksári úti vonal korszerüsítése Haller utca - Kvassay út
9. A 3-as villamos meghosszabbítása Határ út - Pesterzsébet felső
10. Thököly úti villamos Baros tér - Újpalota
11. A kiskörúti felszíni tömegközlekedés fejlesztése Fővám tér - Deák tér (Nyugati tér)

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) listája a pillanatnyilag szünetelő vagy végleges megszűnésre ítélt villamosokról jóval hosszabb. A 29-es idényjáratként évtizedeken át fuvarozta az utasokat a Népszínház utcából a Budapesti Nemzetközi Vásárra. Néhány évvel ezelőtt a villamos megszűnt, az Örs vezér teréről lehet busszal eljutni a Budapesti Nemzetközi Vásárközpontba. A felsővezetéket azonban két vásár között ellopták. Néhány száz méteres szakaszt kellene pótolni az Expó tér és a vasúti felüljáró között, de a tervekben ez nem szerepel.

Villamos helyett metró, de mikor?

Évek óta szünetel a négyes metróról születő kormánydöntés után újra vitát kiváltó Thököly úti villamosok közlekedése. Horváth János, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke úgy véli, hogy a 44-essel és a 67-essel történtek jól jellemzik "a BKV villamosellenességét". A 67-est például előbb ritkítani kezdték, aztán már csak negyedóránként járt, végül rövidebb villamosokkal váltották fel a háromkocsis szerelvényeket. Az utasok így elpártoltak a 67-estől. A fővárosi tervekben az szerepel, hogy a Baross térről egészen Újpalotáig zárt pályás, úgynevezett gyorsvillamossal lehetne eljutni. Ez azzal járna, hogy az autók nem mehetnek rá a villamossínekre, így még a mainál is jóval nagyobb dugók lennének. Az Index információi szerint ezt a Budapesti Rendőr-főkapitányság nem engedélyezte, így született meg a főváros javaslata: a négyes metró ne a Keleti pályaudvarig, hanem a Bosnyák térig járjon.

Így végleg lekerülhet az újpalotai gyorsvillamos terve a napirendről, a fővárosi vezetők már most arról beszélnek, hogy a négyes a XV. kerületi lakótelepekig hosszabbítható. Az újpalotaiak csak reménykedhetnek abban, hogy nem jutnak a káposztásmegyeriek sorsára, akiket évekig azzal biztattak, hogy a hármas metró egyszer eléri lakótelepüket.