Villamos nélkül elsivatagosodik a főváros
További Belföld cikkek
- Elfajult a vita, megvertek egy kukás autóst Pest vármegyében
- Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Most is szükség van Közép-Európa hangjára, véleményére
- Átlátszó: Leuralta Újbuda zöldítési közbeszerzéseit egy cégcsoport
- Száz tonnányi rákkeltő vegyszert szállítanak el az Illatos útról
- Miért jön most Kína elnöke Budapestre?
A hétéves tervben nincs vonalfejlesztés
A Rákóczi úti villamos helyreállítására nincs esély, noha független közlekedési szakemberek favorizálják a Népszínház utcai villamosok meghosszabbítását a Rákóczi úton, a Kossuth Lajos utcán és az Erzsébet hídon át a Moszkva térig. Ezzel legalább két sávot vennének el az autóktól, bár szakértők szerint nincs az a belvárosi út, amelyen a szélesítés után ne alakulna ki ugyanolyan dugó, mint előtte. Az úgynevezett Karolina-projekt megvalósulásának sok esélye nincs, ám Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve tartalmazza a 47-es és 49-es villamosok vonalának meghosszabbítását a Deák tértől a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky úton át a Nyugati térig, később akár a 14-es Lehel téri végállomásáig.
|
Azt még nem tudni, hogy a Nyugati téren, ahol egy kétszer egy sávos felüljáró köti össze a Váci utat a Bajcsy-Zsilinszky úttal, hogyan vezetnék át a villamost. "Több terv is létezik, de egyelőre még egyik sincs elfogadva; az egyik szerint a villamosok a Podmaniczky utcán haladnának a Teréz körútig, és onnan kanyarodnának a Váci útra" - villant meg az Indexnek egy lehetőséget Csordás Mihály, a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának vezetője. A szkeptikusok szerint ennyire részletekbe menően nem érdemes gondolkodni, mert a közlekedésre fordítható anyagi forrásokat a négyes metró építése több évre előre lekötötte. "A fejlesztési terv 2015-ig készült, de a hétéves tervünkben egyik vonalfejlesztés sem szerepel" - ábrándítja ki a villamos barátait Csordás.
A Bajcsy-Zsilinszky úton egyébként látszólag felesleges a villamos, hiszen párhuzamosan halad a föld alatt a hármas metró. A közlekedési ügyosztály vezetője is osztja azonban azt az álláspontot, hogy a tömegközlekedés újra "életet lehelhet" a Bajcsy-Zsilinszky útba, amit jelenleg leginkább az egyik irodaházból a másikba rohanó öltönyös, kosztümös alkalmazottak töltenek meg.
Két vásár között ellopták a vonalat
Az 1-es meghosszabbítása talán nem vész ennyire a jövő homályába, bár a hétéves tervben ez sem szerepel. Csordás úgy véli, hogy ez lehet a következő fejlesztés, de időpontra vonatkozó jóslásokba nem bocsátkozott. A Lágymányosi hídba egyébként még a villamosközlekedéshez nélkülözhetetlen gumibakok is be vannak építve. A tervek szerint a Fehérvári és az Etele úton jutnának el a villamosok a Kelenföldi pályaudvarra. A harmadik, hivatalosan is létező villamosterv a Batthyány térig járó 19-es és a Margit híd budai hídfőjéig járó 17-es összeköttetése a már így is túlzsúfolt Bem rakparton.
|
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) listája a pillanatnyilag szünetelő vagy végleges megszűnésre ítélt villamosokról jóval hosszabb. A 29-es idényjáratként évtizedeken át fuvarozta az utasokat a Népszínház utcából a Budapesti Nemzetközi Vásárra. Néhány évvel ezelőtt a villamos megszűnt, az Örs vezér teréről lehet busszal eljutni a Budapesti Nemzetközi Vásárközpontba. A felsővezetéket azonban két vásár között ellopták. Néhány száz méteres szakaszt kellene pótolni az Expó tér és a vasúti felüljáró között, de a tervekben ez nem szerepel.
Villamos helyett metró, de mikor?
Évek óta szünetel a négyes metróról születő kormánydöntés után újra vitát kiváltó Thököly úti villamosok közlekedése. Horváth János, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke úgy véli, hogy a 44-essel és a 67-essel történtek jól jellemzik "a BKV villamosellenességét". A 67-est például előbb ritkítani kezdték, aztán már csak negyedóránként járt, végül rövidebb villamosokkal váltották fel a háromkocsis szerelvényeket. Az utasok így elpártoltak a 67-estől. A fővárosi tervekben az szerepel, hogy a Baross térről egészen Újpalotáig zárt pályás, úgynevezett gyorsvillamossal lehetne eljutni. Ez azzal járna, hogy az autók nem mehetnek rá a villamossínekre, így még a mainál is jóval nagyobb dugók lennének. Az Index információi szerint ezt a Budapesti Rendőr-főkapitányság nem engedélyezte, így született meg a főváros javaslata: a négyes metró ne a Keleti pályaudvarig, hanem a Bosnyák térig járjon.
Így végleg lekerülhet az újpalotai gyorsvillamos terve a napirendről, a fővárosi vezetők már most arról beszélnek, hogy a négyes a XV. kerületi lakótelepekig hosszabbítható. Az újpalotaiak csak reménykedhetnek abban, hogy nem jutnak a káposztásmegyeriek sorsára, akiket évekig azzal biztattak, hogy a hármas metró egyszer eléri lakótelepüket.