21. századi villamosközlekedése lehet Miskolcnak
További Belföld cikkek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
A kormány támogatja a miskolci villamosfejlesztést, így a tervek hamarosan az Európai Bizottság elé kerülhetnek, jelentette be szerdán a kormányszóvivő. A beruházás támogatásáról Brüsszelben döntenek. A borsodi megyeszékhelyen 37,7 milliárd forint értékű projekt valósulhat meg, amelyből 33,7 milliárd forint az uniós támogatás, a fennmaradó részt a város állja hitelekből.
Budapest után Miskolcon épült meg 1897-ben az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamos vasút. Ma két vonal működik: a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr közötti, illetve a Tiszai pályaudvar és Vasgyár közötti.
A városban ma a kilencvenes évek elején vásárolt Tatra KT8D5 típusok közlekednek, illetve a járműparkot 2003-ban Bécsből beszerzett, 1969-es konstrukciójú SGP E1 típusú villamosokkal egészítették ki.
A 2006-ban indított Zöld nyíl elnevezési miskolci villamosnagyprojekt a város kelet-nyugati villamosközlekedésének teljes rekonstrukciójáról szól. Célja az is, hogy a buszközlekedést a jelenleginél nagyobb arányban váltsák ki környezetbarát villamosokkal.
Teljesen felújítanák a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr közötti 9,6 kilométernyi villamospályát és a végállomásokat. A pályát másfél kilométerrel meg is hosszabbítanák a diósgyőri végállomás és a több ezres lélekszámú Felső-Majláth között.
A rekonstrukcióval így a két villamosvonal mind a három végállomása úgynevezett hurokvégállomás lenne, vagyis a vezetőnek sehol sem kellene a szerelvény másik végébe átszállni, illetve csak az egyik végükön vezetőállásos szerelvények is járhatnának. A tervek szerint a miskolci villamosvonalat később a város zöldövezete felé tovább lehet majd bővíteni.
A mostani szűk peronokat 2,5-3 méterre szélesítik, és 45 fedett megállót alakítanak ki. A nagy forgalmú megállókban úgynevezett intelligens oszlopokat helyeznek el: ezeken elérhető lesz a Miskolci Közlekedési Vállalat honlapja, a menetrend, az útvonalkereső, s az oszlop ezen kívül jegyautomataként is funkcionál majd. Az egész vonalon a szerelvények mozgását méteres pontossággal követő, GPS-alapú forgalomirányító és utastájékoztató rendszert építenek ki. A megállókban így az utasok nemcsak a következő járat érkezésének idejét láthatják, de tájékoztatást kaphatnak a késésekről, forgalmi fennakadásokról is.
A projektben 31 új villamos beszerzése is szerepel. Azt a jelenlegi szakaszban még nem lehet megmondani, milyen típusú villamosok járnak majd Miskolcon, hiszen erre pályázatot írnak ki. Mivel alacsony padlós járművekre lesz szükség, a kör jelentősen leszűkül, 4-5 gyártó villamosai jöhetnek szóba, mondta az Indexnek Veres László, a városháza szóvivője. Az új villamosokhoz a jelenlegi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is át kell alakítani.