További Belföld cikkek
- Megdöbbentő látvány, fehérbe borult Kazincbarcika, de ez nem sima hó
- Még hogy nem tudnak összefogni a magyarok – most mentették meg egy súlyos beteg kisfiú életét
- Itt vannak a hatos lottó eredményei, közel 400 millió forint volt a tét
- Tragikus tűzeset Nyíregyházán, egy ötvenes nő összeégett holttestét találták meg a tűzoltók
- Baleset miatt lezárták az M86-os autóút Szombathely felé vezető oldalát
A drogprevenciós stratégiák legérzékenyebb területe a rendőrség és az iskola viszonya. Magyarországon még nem lehet partneri kapcsolatról beszélni, de mi a brit gyakorlat ezen a területen?
|
Scotland Yard tapasztalatai szerint valóban hiteles lehet egy rendőr a tizenévesek előtt?
Ian Robinson: Ideális esetben az előadásokon egészségügyi szakemberek is részt vesznek, akik valódi szaktekintélyként beszélhetnek a drogok egészségügyi következményeiről. Egy másik sikeres módszer szerint viszont 15-16 éves gyerekeket is kiképezünk "társoktatókká". A diákok, iskolájukba visszatérve tényleg hitelesebben "oktathatják" a náluk egy-két évvel fiatalabbakat, hiszen a kamaszok nem feltétlenül hallgatnak úgy a rendőrökre, mint kortársaik tanácsaira. A tanárok és szülők felvilágosításán, oktatásán kívül, segíthet a rendőrség az iskolák saját drogpolitikájának kidolgozásában, a droggal kapcsolatos incidensek iskolán belüli kezelésében.Melyek azok az esetek, amikor a rendőrségi beavatkozás elkerülhetetlen?
Ian Robinson: Az Angliában hatályos törvényeknek megfelelően a rendőrség másként működik, mint Magyarországon. Angliában a rendőrök nagyobb szabadsággal rendelkeznek, mérlegelhetik, hogy lefolytassanak-e hivatalos nyomozást egy ügyben és indítsanak-e eljárást. Az egyik ok, amiért célszerű a rendőrséget bevonni az iskola drogstratégiájának elkészítésébe éppen az, hogy szülessen hivatalos állásfoglalás ezekben a kérdésekben, és rögzítsék is azt. A lehetőségek széles skáláját szoktuk javasolni - a rendőrségi be nem avatkozástól kezdve, egészen a teljes körű kivizsgálásig, illetve a bűnvádi eljárás lefolytatásáig -, attól függően, hogy milyen konkrét esetről is van szó. Nyilvánvaló, hogy ha valaki heroint árul az iskolában, azt letartóztatják és elítélik, míg ha egy diáknál - akivel még semmi gond nem volt korábban-, kis mennyiségű cannabist találnak, akkor az ügyet az iskola maga kezeli, és nem vonják be a rendőrséget.Mennyire látja hatékonynak az iskola és a rendőrség együttműködését Angliában?
Ian Robinson: A legtöbb helyen nagyon jól működik. Az iskolai kapcsolattartó program nagyon hatékony a rendőrség-diák-iskola közötti kapcsolat kiépítésében. A fő probléma, hogy kevés rendőr van, és ezért sok helyen nem kezelik prioritásként a területet. Szerintem prevenciós szempontból mindenképp az a lényeges, hogy a rendőrök részei legyenek az iskolai életnek és adjanak segítséget drogprevenciós program kidolgozásához.