Két év alatt épült Mallorcán metró
Metrót avattak szerdán Palma de Mallorcában, Európa egyik leglátogatottabb üdülőszigetének fővárosában.
A 8 és fél kilométeres földalatti vasút a belvárost köti össze a Baleári Egyetem campusával. A szerelvények 13 perc alatt teszik meg az utat, amin összesen kilenc állomás van. A metró az állomások között eléri a 90 kilométeres óránkénti sebességet is.
A kék vonal a metró (Forrás: Mallorca Tren)
A földközi-tengeri spanyol üdülősziget egyik legjelentősebb infrastrukturális beruházása két év alatt 2005 és 2007 között készült el 130 millió euróért (32,5 milliárd forintért).
A hasonló paraméterekkel rendelkező budapesti 4-es metró 7,3 km hosszú első szakaszának alapberuházása (a felszíni fejlesztések nélkül) ennek tízszeresébe, 320 milliárd forintba kerül.
Jóllehet a mallorcai metró csak 8 méterrel a földfelszín alatt fut, drága alagfúrásra nem lehetett szükség. A 4-es metrónál a becsülthöz képest 40 milliárd forinttal többe, összesen 80 milliárd forintba kerülnek az állomások.
A mallorcai metró 9 állomásából 2 a felszínen, 7 a föld alatt épült: a városközpontban lévő végállomáson a metró a vasúti pályaudvar peronjai mellé fut be. Ugyanezen a szinten buszpályaudvar is van.
Látványterv (Forrás: Mallorca Tren)
A reggel 8 órától este 9-ig üzemelő metrót szeptemberig ingyen használhatják a palmaiak, akik már a szerdai első napon nagy számban tolongtak az állomásokon.
A helyi hatóságok az ingyenesség hosszú időszaka alatt akarják megismertetni és megkedveltetni a lakosokkal a metrózást, ami a tömegközlekedés vadonatúj formája a Baleári-szigeteken.
Az illetékesek arra számítanak, hogy évente hárommillióan utaznak a Palma de Mallorca-i metrón.